Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozbité dálnice mají také negativní vliv na ekonomiku, Česko kvůli nim ztrácí miliardy ročně

ČTK
Diskuze (13)

Dobudování dálniční sítě má pozitivní vliv na ekonomickou úroveň regionů. Vidět je to třeba na příkladu Ostravy.

Špatný stav silnic v ČR přináší ztráty v řádech několika miliard korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase. Česká republika přitom v investicích do silniční sítě dlouhodobě zaostává za průměrem EU i V4. Kvalita silnic, která je v ČR šestá nejhorší v EU, má zároveň přímý vliv na vývoj HDP a nezaměstnanosti. Vyplývá to z analýzy Raiffeisenbank. V Česku bylo k 1. lednu 2019 celkem 1273 kilometrů dálnic.

Česko je přitom vzhledem ke své geografické poloze na kvalitě dopravní sítě a její napojení na okolní země závislé. ČR však ve srovnání s velikostně a ekonomicky srovnatelnými státy investovalo v letech 2010 až 2017 v průměru o 120 miliard korun méně, což je přibližně 800 kilometrů dálnic. Index kvality silnic se v té době na sedmibodové škále v zemi posunul ze 3,6 na hodnotu 4,0. Například v sousedním Polsku se za stejné období index posunul z 2,6 na 4,1. Podle modelu Raiffeisenbank by přitom zlepšení o jeden bod v indexu vedl ke zvýšení HDP na obyvatele o 5,7 procentního bodu.

Analýza se zaměřila také na ekonomické dopady současné modernizace dálnice D1. Podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic by cesta autem mezi Brnem a Prahou po D1 měla za normálních okolností trvat hodinu a 45 minut. Během současné modernizace však podle analýzy trvá cesta zhruba o půl hodiny déle. Při tomto zpoždění tak řidiči podle banky čekáním a ztrátou času a produkce promrhají až 1,1 miliardy korun ročně.

Analýza také ukázala, že dobudování dálniční sítě má vliv na ekonomickou úroveň jednotlivých regionů. Po napojení Ostravy na dálniční síť se v celém regionu začala postupně snižovat nezaměstnanost, její vývoj se nakonec přiblížil k celorepublikovému průměru. Opačný vývoj naopak zaznamenal jihočeský region, který dosud není napojen na souvislou dálnici směrem do hlavního města. Podobný vývoj lze v těchto regionech sledovat i na růstu HDP. Přímý vliv kvality silniční sítě na ekonomickou situací regionů lze pozorovat například i v Polsku.

V Česku aktuálně chybí k dostavění hlavní sítě dálnic asi 800 kilometrů. Ta by podle původních plánů měla být dokončena do roku 2030. Podle programového prohlášení vlády by do roku 2021 mělo být zprovozněno asi 210 kilometrů. Z dosavadních ekonomických analýz i závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu ovšem vyplývá, že se plán na dokončení dálniční sítě pravděpodobně nestihne.

V loňském roce byly v zemi postaveny celkem čtyři kilometry nových dálnic. Letos by podle plánů ministerstva dopravy mělo být zprovozněno kolem 26 kilometrů.

ČTK
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
5. 8. 2019 08:22
Re: Už dávno mohlo být lépe
No comment :-)

Prostě před před před předminulej ministr financí a tehdy viceguvernér ČNB poté českej europoslanec = můžou za D1

A hrubka a plácání kravin neni probém = protože je to nevědomý ;-)
Avatar - rohYpnol
4. 8. 2019 23:14
Re: Už dávno mohlo být lépe
Jistě
hrubka = nevědomé porušení pravidel
nespisovná čeština = vědomé porušování pravidel

Co je horši, jestli nevědomé nebo vědomé porušení pravidel, je každému jasné :-!
Avatar - Hammunasakra
4. 8. 2019 23:02
Re: Už dávno mohlo být lépe
To vole = ty nerozeznáš ani mluvený slovo = od HRUBKY? :D
Výš a víš = sou slova odlišnýho významu. Já jen místo odlišného píšu odlišnýho = úmyslně

To že nejsi na vyšší úrovni neni problém = to že popíráš klimatologii i ekonomii = to je na hlavu = a v rozměru jakym to děláš fakt až problém

Obviňování viceguvernéra ČNB a před před předchozí vlády z problémů co dneska máme s D1 = to tak nějak odpovídá = podobně posuzuješ a hodnotíš = zdá se všechno
Avatar - rohYpnol
4. 8. 2019 22:44
Re: Už dávno mohlo být lépe
Kdybych byl na tvé inteligenční úrovni, tak bych ti napsal

https://www.pravidla.cz/hledej/?…
https://www.pravidla.cz/hledej/?…

Ale nebudu se snižovat k takové trapnosti jako ty :-!
Avatar - Hammunasakra
4. 8. 2019 22:29
Re: Už dávno mohlo být lépe
Poslední rada https://www.mojecestina.cz/…073102-vys-a-vis a to vyšetření neni od věci

Ty asi fakt nelžeš = seš prostě mimo. Niedermayer byl viceguvernér ČNB a zhruba od doby co se opravuje D1 je v Bruselu. Letos mandát europoslance zopakoval a měl https://www.ceskenoviny.cz/…aranzova/1760669

Za současný zpoždění a problémy rekonstrukce D1 = když už vláda tak za kterejch probíhá = Rusnokova, Sobotkova a Babišova = a nejdýl sloužící ministr dopravy kterýho šokuje že v zimě https://www.reflex.cz/…-dalnici-d1.html :-)

Ale hlavně za to může mafie co tu drží výstavbu ale to je jinej příběh = snaha házet dodnes všechno na před před předminulou vládu = jak vidno funguje :-!