Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“ Zdroj: acz

Diskuze (142)
Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, nám prozradil technické detaily ke Škodě Rapid.

Rodina Hrdličků je s mladoboleslavskou automobilkou spojena už tři generace, od roku 1929. Při prezentaci modelu Rapid nám poskytl rozhovor nejmladší z rodu konstruktérů, Ing. Martin Hrdlička, Ph.D., MBA, který v automobilce zastává funkci Vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

Auto.cz: Roomster je založený na specifické architektuře – předek z Fabie, vlastní podlaha a zadní část s vlečenou nápravou z první Octavie. Jak je to u Rapidu?

U tohoto vozu nešlo o to překvapit nečekanou technikou. Cílem bylo postavit auto, které bude blíž našemu zákazníkovi a využije dostupné technologie. Podobně jako u stavebnice jsme použili konstrukční celky z již existujících modelů, protože jsme chtěli postavit to, co má největší užitek.

Třeba kliková náprava dnes nikoho nepřekvapí, nakonec podobné řešení bylo už na Favoritu. Pro svou jednoduchou konstrukci ale nabízí úsporu místa. V Rapidu je široká, aby poskytla prostor pro posádku a zavazadla. Je robustní a má vysokou únosnost a tak snese Rapid v určitých výbavách až 580 kg užitečného nákladu. A vpředu, kde je agregát, stačí náprava užší, proto je rozdíl v rozchodu kol 34 mm. Zároveň je vůz stabilizován, takže jako podvozkář řeknu, že jsem rád, že tam takovou nápravu máme.

Auto.cz: Ten rozdíl 34 mm ale asi nevznikl jen tak. Z jakých modelů jste použili tyto konstrukční celky?

Doslova hotové moduly jsme pro Rapid neměli, modifikovali jsme existující celky. Třeba nápravy jsme přizpůsobili, například z pohledu senzoriky kvůli moderní generaci ESP. Takže modul jsme lidově řečeno vzali z regálu, ale pro Rapid jsme ho museli modernizovat.

Auto.cz: Volkswagen ale dnes uvádí novou modulární platformu, od které si slibuje, že zlevní výrobu. Uvažovali jste, že Rapid postavíte na platformě MQB?

Vždycky musíme porovnávat dostupné varianty a hledat nejlepší řešení. Když navrhujete vozidlo zařazené mezi Fabií a Octavií, určitě by šlo postavit ho na základě příští Octavie. My jsme ale potřebovali řešení, které se cenově i technicky posune blíž k zákazníkovi.

Moduly MQB-A jsou dimenzovány na větší zátěž, než bylo potřeba. Naše vozidlo váží od 1070 kg, což je špička v segmentu. Kdybychom použili moduly z platformy MQB-A, která míří o kousek výš, je robustnější a snese větší zatížení, dostali bychom se cenou i hmotností někam, kde jsme nechtěli být.

Takže technika MQB byla spíš virtuální možnost. My jsme se potřebovali dostat o něco níž.

Auto.cz: Motor 1,4 TSI už existuje v nové „modulární“ generaci EA211. Vy ale používáte v Rapidu stávající generaci EA111. Zůstává starší řada agregátů z logistických důvodů?

Tříválcové motory v Citigo jsou už z nové řady EA211. Čtyřválcoví bratříčci nabíhají až na podzim s Golfem. My jsme proto využili techniku, kterou už máme, a já si nemyslím, že by byla pozadu. Třeba výrobu motoru 1,2 TSI jsme zahájili jako první v koncernu teprve před dvěma roky přímo v Mladé Boleslavi, takže to není žádný „doprodej“ výběhových motorů.

Nepřehlédněte: Vše o Škodě Rapid ve speciální příloze Auto.cz

Řada motorů EA211 se samozřejmě postupně dostane do všech modelů koncernu. Ale musíme někde začít a někde skončit, přezbrojit celý koncern na nové motory není možné ze dne na den. Další věc je, že motory TSI vyrábíme v Mladé Boleslavi, takže je to logisticky nejvhodnější cesta.

Auto.cz: Jak je to s emisní normou Euro 6?

Vývoj motorů EA211 samozřejmě počítá s přechodem na Euro 6, a to dnešní motory EA111 neumožňují. Ty splňují aktuální emisní normu Euro 5, takže dnes jsou naprosto v pořádku. Přejít na motory EA211 stačí až v roce 2014 a u již vyráběných modelů až v září 2015.

V tu dobu pochopitelně nabídneme už jen techniku, která splňuje Euro 6. To ale znamená třeba katalyzátory, které jsou syceny více drahými kovy. A toto my v tento okamžik od zákazníka nemusíme požadovat. Takže se naopak jen snažíme v této kategorii nabízet za rozumné peníze to, co velmi dobře funguje.

Auto.cz: S modernizací současných motorů se tedy nepočítá?

Ne, postupně přejdeme ve všech modelových řadách na motory nové generace, tedy - EA211 namísto EA111, respektive u dieselových motorů na EA288 místo současných EA189.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor

Vstoupit do diskuze (142)