Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

6. 7. 2012
142
Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, nám prozradil technické detaily ke Škodě Rapid.

Rodina Hrdličků je s mladoboleslavskou automobilkou spojena už tři generace, od roku 1929. Při prezentaci modelu Rapid nám poskytl rozhovor nejmladší z rodu konstruktérů, Ing. Martin Hrdlička, Ph.D., MBA, který v automobilce zastává funkci Vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

Auto.cz: Roomster je založený na specifické architektuře – předek z Fabie, vlastní podlaha a zadní část s vlečenou nápravou z první Octavie. Jak je to u Rapidu?

U tohoto vozu nešlo o to překvapit nečekanou technikou. Cílem bylo postavit auto, které bude blíž našemu zákazníkovi a využije dostupné technologie. Podobně jako u stavebnice jsme použili konstrukční celky z již existujících modelů, protože jsme chtěli postavit to, co má největší užitek.

Třeba kliková náprava dnes nikoho nepřekvapí, nakonec podobné řešení bylo už na Favoritu. Pro svou jednoduchou konstrukci ale nabízí úsporu místa. V Rapidu je široká, aby poskytla prostor pro posádku a zavazadla. Je robustní a má vysokou únosnost a tak snese Rapid v určitých výbavách až 580 kg užitečného nákladu. A vpředu, kde je agregát, stačí náprava užší, proto je rozdíl v rozchodu kol 34 mm. Zároveň je vůz stabilizován, takže jako podvozkář řeknu, že jsem rád, že tam takovou nápravu máme.

Auto.cz: Ten rozdíl 34 mm ale asi nevznikl jen tak. Z jakých modelů jste použili tyto konstrukční celky?

Doslova hotové moduly jsme pro Rapid neměli, modifikovali jsme existující celky. Třeba nápravy jsme přizpůsobili, například z pohledu senzoriky kvůli moderní generaci ESP. Takže modul jsme lidově řečeno vzali z regálu, ale pro Rapid jsme ho museli modernizovat.

Auto.cz: Volkswagen ale dnes uvádí novou modulární platformu, od které si slibuje, že zlevní výrobu. Uvažovali jste, že Rapid postavíte na platformě MQB?

Vždycky musíme porovnávat dostupné varianty a hledat nejlepší řešení. Když navrhujete vozidlo zařazené mezi Fabií a Octavií, určitě by šlo postavit ho na základě příští Octavie. My jsme ale potřebovali řešení, které se cenově i technicky posune blíž k zákazníkovi.

Moduly MQB-A jsou dimenzovány na větší zátěž, než bylo potřeba. Naše vozidlo váží od 1070 kg, což je špička v segmentu. Kdybychom použili moduly z platformy MQB-A, která míří o kousek výš, je robustnější a snese větší zatížení, dostali bychom se cenou i hmotností někam, kde jsme nechtěli být.

Takže technika MQB byla spíš virtuální možnost. My jsme se potřebovali dostat o něco níž.

Auto.cz: Motor 1,4 TSI už existuje v nové „modulární“ generaci EA211. Vy ale používáte v Rapidu stávající generaci EA111. Zůstává starší řada agregátů z logistických důvodů?

Tříválcové motory v Citigo jsou už z nové řady EA211. Čtyřválcoví bratříčci nabíhají až na podzim s Golfem. My jsme proto využili techniku, kterou už máme, a já si nemyslím, že by byla pozadu. Třeba výrobu motoru 1,2 TSI jsme zahájili jako první v koncernu teprve před dvěma roky přímo v Mladé Boleslavi, takže to není žádný „doprodej“ výběhových motorů.

Nepřehlédněte: Vše o Škodě Rapid ve speciální příloze Auto.cz

Řada motorů EA211 se samozřejmě postupně dostane do všech modelů koncernu. Ale musíme někde začít a někde skončit, přezbrojit celý koncern na nové motory není možné ze dne na den. Další věc je, že motory TSI vyrábíme v Mladé Boleslavi, takže je to logisticky nejvhodnější cesta.

Auto.cz: Jak je to s emisní normou Euro 6?

Vývoj motorů EA211 samozřejmě počítá s přechodem na Euro 6, a to dnešní motory EA111 neumožňují. Ty splňují aktuální emisní normu Euro 5, takže dnes jsou naprosto v pořádku. Přejít na motory EA211 stačí až v roce 2014 a u již vyráběných modelů až v září 2015.

V tu dobu pochopitelně nabídneme už jen techniku, která splňuje Euro 6. To ale znamená třeba katalyzátory, které jsou syceny více drahými kovy. A toto my v tento okamžik od zákazníka nemusíme požadovat. Takže se naopak jen snažíme v této kategorii nabízet za rozumné peníze to, co velmi dobře funguje.

Auto.cz: S modernizací současných motorů se tedy nepočítá?

Ne, postupně přejdeme ve všech modelových řadách na motory nové generace, tedy - EA211 namísto EA111, respektive u dieselových motorů na EA288 místo současných EA189.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - BruceWayne
hlásná trouba Škody Auto
BruceWayne
| 11. 7. 2012
Nu dub zůstane dubem a ty zůstaneš .... Povrchní a kusý jsi zřejmě ty. >:D Pokud nechápeš fakt, že bitvy u Lenthenu se zůčastnil Fridrich II. Četl jsi odkaz nebo si prohlížíš jen leporelo. A nová auta si již nekupuji, protože je dostávám s pravidelností Šinkanzenu. Na Rapida se fronta možná bude stát, protože je to prostě BOMBA >:D A každý pořádný Čech ho musí mít ;-)
Já ti nevím Marťo...
Banjo
| 9. 7. 2012
Sorry, já tam zapomně hodit k té zadokolce smajlíka.
Já ti nevím Marťo...
npc
| 9. 7. 2012
jste spadli z visne nebo co ?

za 300 tis si kup nalozene citigo. Podivej se na to auto, prolez si ho, zjisti, jak je udelany motor, jak je "odladeny" podvozek a jak hnusny je interier.
A ted si predstav nejakou jinou firmu, ktere ti za tu cenu postavi baby Astona, Porsche nebo Ferrari. S uplne novym a nezavislym vyvojem, z top komponentu a odlehcenych materialu a navzajem dokonale sladenych. Mission impossible.
Ing., Ph.D., MBA
npc
| 9. 7. 2012
:-) za 60 tis mesicne bych ptakal jeste veci kecoviny bez sebemensiho uzardeni.
Ing., Ph.D., MBA
npc
| 9. 7. 2012
presne tak.
pro ty co to doted nechapou, torzka je kus svarene oceli prisroubovane pres silentbloky na kastli a oprene o tlumice a pruziny. Nic sloziteho, zadna geometrie, zadne klouby, zadne vedeni kola v zatacce. Proste nahoru dolu, navic se razy prenaseji i na protilehle kolo.
Multilink je spousta kloubu, spousta silentbloku, slozita geometrie. Takze nikoliv jenom nahoru dolu, ale taky odklony a opravdu nezavisle odpruzeni. Pokud to funguje dobre, tak plavne a bezpecne projedes tam, kde torzka ztrati adhezi a beznadejne odskakuje.
Pokud mas ale utahane pruziny, nefunkcni tlumice a blbou geometrii, tak to v konecnem souctu muze fungovat jeste hur jak torzka. Multilink s 200 tkm na hrbu je zraly na vymenu vseho pryzoveho a poradne serizeni, coz kazdy jouda nezvladne. Narozdil od te torzky, ktera je tak mizerna uz z vyroby, ze nejake podstatne zhorseni vlastnosti pri utahani pruzin a vychozeni silentbloku uz nenastane :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku