Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Filipem Kučerou, ředitelem marketingu Auta ESA: Z aut se stává investiční komodita

Martin Machala
Diskuze (6)

Asi jste už zaregistrovali, že trh s novými auty není zrovna v nejlepší kondici. Jak jsou na tom ale ojetiny? Nastávají bazarům zlaté časy? Povídali jsme si s Filipem Kučerou, ředitelem marketingu Auto ESA.

I na trhu s ojetými vozy dochází k jednoznačným změnám – ceny rostou, vzhledem k nedostatku nových vozů lze jistě očekávat také zúžení nabídky v bazarech. Skutečně budou i ojetiny nedostatkovým zbožím? A jak se vůbec v bazarech daří ojetým elektromobilům? Dočtete se!

Trh s novými vozy aktuálně zažívá jedno z nejsložitějších období, jak jsou na tom ale ojetiny. Zaznamenáváte v bazarech větší poptávku?

Na trhu je výrazný nedostatek nových vozidel, všechny automobilky hlásí výrazné poklesy prodejů, řádově o desítky procent. Zároveň došlo a dojde ke zvýšení cen nových vozidel. To sebou nese zvýšenou poptávku po ojetinách, proti předchozímu roku je nárůst poptávky až čtyřicetiprocentní. Velký boom zažívá především segment zánovních vozidel, který je tak alternativou pro zákazníky, jindy kupujících nové vozy.

O jaké ojetiny je aktuálně největší zájem?

Klasicky vede značka Škoda a modely Octavia a Fabia. Ty doplňují koncernoví kolegové VW Golf a Passat. Do desítky nejprodávanějších modelů se vejde ještě Ford Focus.

Průměrné ceny se pohybují u octavie druhé generace na úrovni 138 tisíc korun, u trojkové octavie lehce přes tři sta tisíc. A například u VW Passat pak 214 tisíc korun. Průměrný nájezd mají tyto vozy kolem sto třiceti tisíc kilometrů.

Čím dál více se pak daří segmentu premium, tedy vozidlům do pěti let stáří a nájezdu do padesáti tisíc kilometrů. Zde vede Škoda Fabia s cenou těsně pod tři sta tisíc, následuje karoq s cenou 720 tisíc korun a i30 za průměrných 330 tisíc.

Změnilo se v důsledku krize s novými vozy nějak chování zákazníků v bazarech? Registrujete třeba nové zákazníky, kteří by si za jiných okolností ojetinu nekoupili?

Změnil se především způsob předvýběru, což je vidět na návštěvnosti webových stránek, která je o pětačtyřicet procent vyšší než v roce předchozím. Stejně tak i online poptávky, které stouply v některých segmentech až o sedmdesát procent.

Jaký způsob financování při nákupu ojetého vozu aktuálně převládá?

Stále převažuje hotovostní způsob nákupu vozidla. Podíl financovaných vozidel, tedy vozidel na úvěr, je v segmentu vozidel do 300 tis. korun okolo třiceti procent. U prémiových vozidel je to pak téměř čtyřicet procent.

Nejde jen o současnou krizi s nedostatkem čipů, automobilový průmysl hromadně přechází na elektřinu, dostupná auta mizí… Nastávají zlaté časy bazarů?

Již s nástupem ekonomické krize v roce 2009 došlo k nárůstu prodeje ojetých vozidel a předpokládám, že to nebude jiné ani v následujících letech, i když tentokrát v tom nebude mít prsty čistě jen krize ekonomická. Zároveň je třeba říci, že za posledních deset, patnáct let došlo k významné změně segmentu prodejců ojetých vozů. Velká část malých bazarů zcela zanikla, naopak velcí hráči rozšiřují pobočkové sítě, procházejí různými certifikacemi, zkrátka nejsou to ty klasické bazary ze začátku století. Do segmentu ojetin vstoupili významně dealeři nových automobilů, respektive jejich programy na prodej ojetin. Vznikly i nové čistě online platformy zaměřené na prodej ojetin. Takže ano, dalo by se říci, že nastává zlatá doba prodejců ojetin, kteří se dokázali přizpůsobit nové době.

Nákup ojetiny může mít řadu nástrah. Nějaké rady pro začátečníky, čím se při nákupu ojetiny řídit?

Především bych doporučil koupit vůz od prodejce s historií, od prodejce, který prodávaný vůz vlastní a není pouze zprostředkovatelem. Většina kvalitních prodejců nabízí nezávislou prohlídku vlastním mechanikem či v autorizovaném servisu. U bazarového zboží platí dvojnásob - důvěřuj, ale prověřuj!

A co alternativní paliva? Hlavně různé přestavby na plyn, je tohle mezi ojetinami téma?

U nás jsou v prodejích stále zcela dominantní klasická paliva, postupně však dochází ke změně poměru mezi benzínem a dieselem.

Například u nejprodávanější ojetiny, tedy octavie druhé generace, je podíl šestašedesát procent nafta, třiatřicet procent benzín a jen jedno procento připadá na LPG. U fabie druhé generace však už převládá benzín, a to z osmdesáti procent. LPG si připisuje necelá dvě procenta.

Hrozí podle vás i na trhu s ojetinami podobná krize jako aktuálně probíhá u vozů nových? Aby bylo do budoucna z čeho brát…

Již nyní je na trhu ojetin cítit jejich nedostatek. Někteří prodejci budou končit tento rok s polovičním počtem vozů, než začínali, a s touto omezenou nabídkou budou vstupovat i do roku následujícího. Nové vozy generují ojetiny a ty vlastně již chybí. To vede ke zvýšení výkupních cen, zvýšenému poměru dovozových aut, která se také nakupují za vyšší ceny.

Výhled je takový, že ceny pravděpodobně ještě porostou a kvalitních aut bude nedostatek. Dnes se auto stává téměř investiční komoditou.

Máte už nějaké zkušenosti s prodejem ojetých elektromobilů? Zajímají se zákazníci o elektromobilitu vůbec?

V nabídce v současnosti máme jak vozidla s hybridním pohonem, tak i čistě elektrická. Větší zájem je o hybridní motory. Zájem o elektromobily je zatím malý, ale to se může samozřejmě změnit. Většina nabízených elektromobilů jsou malé městské vozy s nájezdem do třiceti tisíc kilometrů a věřím, že jako druhé auto do rodiny na popojíždění po městě svoji klientelu najde. Nabídku nízkoemisních vozidel chceme dále rozšiřovat, protože nám samozřejmě záleží na životním prostředí. V příštím roce chceme rozšířit nabídku čistě elektrických vozidel a zároveň se chystáme vystavět na pobočkách Auto ESA nabíjecí stanice.

Jak vidíte příští rok z pohledu trhu s ojetými vozy? Poroste ještě zájem o ojetiny?

Předpokládám, že na trhu nových vozidel se minimálně do první poloviny roku nic nezmění, proto bude poptávka po ojetinách stále vysoká. Bohužel jejich nedostatek a zvýšený zájem se promítne do jejich cen. Je velmi pravděpodobné, že ceny ojetin ještě nedosáhly svého stropu. Pravděpodobně dojde také k uzavření některých menších autobazarů, které jednoduše nebudou mít co prodávat. Poroste zájem o zánovní vozy a zároveň o kategorii nejlevnějších vozidel s cenou do sto padesáti tisíc.

Nejprodávanější ojeté vozy
Značka Model Počet (ks) Průměrná prodejní cena (Kč) Průměrný stav stav tachometru (km)
Škoda Octavia II 1266 138 505 194 738
Škoda Octavia III 1163 304 058 134 513
Škoda Fabia I 860 51 434 169 564
Škoda Fabia II 761 111 655 140 691
VW Golf 689 180 986 143 880
VW Passat 685 213 217 183 587
Ford Focus 629 139 468 151 137
Škoda Fabia III 469 254 837 67 963
Škoda Octavia 369 66 867 223 552
Škoda Rapid 349 226 395 98 764
Martin Machala
Diskuze (6)

Doporučujeme

11. 4. 2022 11:18
cerne oce podvod - auto esa
chtel bych se pana reditela marketingu usvedcenych podvodniku esa zeptat proc padelaji smlouvy, viz reportaz cernych ovci? https://www.ceskatelevize.cz/…tronicky-podpis/
Avatar - Katikakus
20. 12. 2021 07:34
Re: Markeťák říká co má aby prodal neprodejné
Tohle ale platí a je vhodné leda pro socky, kterým nevadí dojíždět dršťkovou na hlaváku. Víme, v jakém stavu je jakýkoli společný (sdílený) majetek. Nechci sedat do auta, u kterého nevím, kdo v něm předtím seděl a co tam dělal, a u kterého neznám technický stav, protože se o něj reálně nikdo nestará. Normální člověk si bude i dál kupovat auta nová, podle hesla, že auto, žena a zubní kartáček se nepůjčují.
Avatar - petr petrumr
19. 12. 2021 19:28
Re: Markeťák říká co má aby prodal neprodejné
co děláš s vydělanýma prachama a proč podporuješ nějaký operák, auta se kupují za hotové (převodem). Chtěl bych vidět tvou manželku, asi jsi ji kupoval od tchyni na leasing nebo na ten operák, že by měla více dcer?
Avatar - twistedTSD
19. 12. 2021 17:40
Re: Bazary
Druhá půlka jsou česká s vypranou historií. :-[]
19. 12. 2021 12:23
Markeťák říká co má aby prodal neprodejné
Auto je kasička a pasivum do kterého cpete prachy (pokud není k podnikání a neživí vás), navíc většině lidí stojí nejvíce času před barákem. Prostě díra na prachy a nejhorší investice (pokud není k podnikání jak jsem psal nebo veterán s potencionálem růstu ceny, nemyslím šílenosti jako škoda 120). Budoucností je platit si za mobilitu, potřebuji někam dojet? platím paušál sednu do něčeho a dojedu si kam potřebuji takhle to má v budoucnosti vypadat, dnes jsme na půli cesty takže máme třeba operák (bohužel nevýhodný oproti stavu třeba v Německu kdy si vyřídíte výhodný operák třeba od Lidlu) kdy platím měsíčně a mám pořád "nové" auto k dispozici a bez starostí. Kupovat ojetý vrak ve velkobazaru je finanční nesmysl.