Ruský ZIL chystá novou státnickou limuzínu
Ruský prezident Dmitrij Medveděv bude mít možná nový dopravní prostředek. Vláda velké země na východě totiž vypsala soutěž na návrh nové limuzíny pro hlavu státu. A ta přece nemůže jezdit v automobilu zahraniční výroby. Tedy alespoň by neměla, jak známo, dnes používá vozy Mercedes-Benz. Za prvním zveřejněným návrhem stojí designérské studio slava'saakyan. Tomu šéfuje stejnojmenný návrhář, který mimochodem dříve pracoval přímo právě pro ZIL. Další návrhy jiných účastníků klání budou přijímány do konce roku 2010.
Hnidopich by možná poznamenal, že se auto podobá současným i starším modelům britského Rolls-Royce, zejména zadní část střechy a víko zavazadlového prostoru. Nejde však o kopii, jako například v případě čínského Geely GE. Inspirací tvůrci byl jistě hlavně poslední ZIL 41047, na společném snímku je to jasně vidět hlavně vpředu. Zaujme značná délka, která ale není nijak výjimečná, vždyť nejdelší zily měřily přes 6,3 m.
Automobilka AMO ZIL má dlouhou tradici. Moskevská automobilová společnost (AMO) byla založena již v roce 1916 a o osm let později zahájila výrobu nákladních automobilů F15 dle licence italského Fiatu. Název se změnil ještě několikrát, například v roce 1931 na ZIS (Zavod imeni Stalina). Totožná značka se začala používat ale až v roce 1933 a od druhé poloviny třicátých let také pro velké luxusní osobní automobily řady 101. Jejich vzhled našel inspiraci ve Spojených státech, s Američany ostatně Rusové spolupracovali. Poválečná série 110 jakoby z oka vypadla soudobým Packardům Clipper.
Dalším mezníkem byl rok 1956, kdy vzhledem k odhalením Stalinových zločinů došlo k další změně jména firmy na ZIL (Zavod imeni Lichačeva – podle bývalého ředitele Ivana Alexejeviče Lichačeva). Kromě autobusů a nákladních aut pokračovala i produkce luxusních limuzín, se kterými kromě sovětských představitelů jezdily rovněž další hlavy států tehdejšího východního bloku včetně bývalého Československa.
Přelomový byl pochopitelně konec 80. let a následný rozpad Sovětského svazu v roce 1991. Poptávka po užitkových automobilech příliš neklesla, produkce těžkých, mnohdy opancéřovaných limuzín s mohutnými motory V8 však spadla na jednotky kusů ročně. Poslední vůz řady 41047 vznikl dle ruských zdrojů v roce 2002, letos byly ale údajně postaveny další tři přehlídkové kabriolety. Prototyp nástupce 4112 z roku 2005 se dalších následníků zatím nedočkal.