Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S čím trénují piloti F1? Používají běžné Astry a Insignie!

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Evropská divize General Motors a formule 1? Ne, nejedná se o žádnou spekulaci, ale britská odnož Vauxhall k ní má podstatně blíž, než by se mohlo na první pohled zdát.

Automobilky Vauxhall i Opel závodní vozy pro Velké ceny sice opravdu postavily, ale to už je více než sto let. Tehdy ještě neměly nic společného s americkým koncernem, byly obě samostatné. Dnes je tomu jinak a až na pár nabroušených australských Holdenů v portfoliu jsou Vauxhally jen „erbovními“ variantami vozů s bleskem ve znaku.

Vadí to něčemu? Určitě ne! Britové by si na svou staroslavnou značku (existuje od roku 1903) sáhnout nenechali, jinde než ve Spojeném království se ale nepoužívá. A navíc se se současnými modely prohánějí i hvězdy zámořské formule, DTM, soutěžního MS a F1! S úplně obyčejnými Astrami J a Insigniemi, auta nejsou nijak laděná. Dokonce se kromě třídveřových GTC na základě menší řady vždy jedná o kombíky Sports Tourer... I když se pilot dostane na vrchol, ještě to neznamená, že usne na vavřínech. Ba právě naopak, samozřejmě je třeba se dále vyvíjet. A k tomu může dopomoci i úplně obyčejné sériové cestovní auto.

Celkem dvanáctka současných jezdců v královně motoristického sportu využívá testovací trati na letišti v Bruntingthorpe, to je více než polovina startovního pole! Trénuje je člověk jménem Rob Wilson. Jeho jméno není veřejnosti příliš známé, ale určitě jde o muže na svém místě, činí tak už patnáct let. Proč si vybral zrovna tuhle značku? I když jsou vozy obou řad kritizovány za přílišnou nadváhu, přesto se chovají předvídatelně a stabilně, musí, vždyť zatáčky běžně projíždějí rychlostí přes 160 km/h. A jsou také spolehlivé, což je důležité.

„Vauxhally se z pohledu dynamiky chovají úplně stejně jako monopost, jenom při podstatně menších rychlostech. To mi dává možnost vysvětlit fyziku, co auto dělá na okruhu v reálném čase. A v opravdu rychlém voze to nikoho nenaučím! Další výhodou je, že závodní inženýři jezdců můžou sedět přímo vedle nich, takže pokud intenzivním tréninkem změní svoji techniku a styl ovládání, následně jim snáze pomohou s nastavením monopostu pro závod.“ Největší důraz při výuce klade na zatáčení, brzdění a řazení. Snahou všech řidičů je pak překonat jeho čas na kolo...

Dnes dvaašedesátiletý Wilson se narodil 6. září 1952 v novozélandském Aucklandu a má za sebou bohatou závodní kariéru. Velkou hvězdou se nikdy nestal, ale životopis má opravdu bohatý. Začínal před čtyřiceti lety ve formuli Ford, ale mihl se dokonce i v IndyCar. Jezdil menší závody NASCAR a také se sportovními a GT vozy, třikrát startoval v Le Mans a osmkrát v Sebringu v tamní dvanáctihodinovce. Ještě před třemi lety se účastnil vytrvalostního klání na překrásném okruhu Mount Panorama v australském Bathurstu. Víte, jaké auto používá k denním cestám do práce? Samozřejmě Insignii Sports Tourer. Denně mezi svým domovem v Londýně a testovací dráhou najede tam a zpět přes 320 km.

Formule 1, to nejsou jen tréninky, kvalifikace, závody a občas nějaké to oficiální testování. Práce jezdců je tvrdá i mimo tento čas, piloti se nevěnují pouze rodinám, jiným sportovním aktivitám nebo marketingovým povinnostem. A o výše zmiňovaných dalších disciplínách to samozřejmě platí rovněž. Vauxhall však umožnil nahlédnout trochu pod pokličku... Seznam jmen, jejichž jezdecký styl Wilson vypiloval, je bohatý, za všechny jmenujme jen ty současné: Kimiho Räikkönena, Jensona Buttona, Nica Rosberga, Felipeho Massu či Valtteriho Bottase...

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
12. 7. 2015 10:40
Re: PR proste funguje :-)
Jo, tak to si rozumime :-)
11. 7. 2015 20:36
Re: PR proste funguje :-)
Jasne, spatne jsem se vyjadril, myslel jsem, ze bezna auta (jako insignie, nikoli formule) jezdi podobne pri srovnani mezi sebou.
11. 7. 2015 06:50
Re: PR proste funguje :-)
Ale Iveco mu slo po krku >:D
11. 7. 2015 06:47
Re: PR proste funguje :-)
Nemyslim si, ze by F1 a obycejne auto jezdily v zatackach stejne rychle, z hlediska rozlozeni hmotnosti je F1 mnohem blize neco s motorem pred zadni napravou - treba Porsche Boxster, z hlediska naladeni je F1 uzpusobena konkretnim jezdcum, nekdo ladi nedotacive, nekdo pretacive, no bezne vozy jsou v 99,9% ladeny jen a pouze nedotacive, tedy podobnost chovani bezneho auta s koncepci vsechno vpredu a F1 je zminena spis jen jako reklamni oblbovak... Nicmene kdyby se to same psalo o Skode, Maruti, nebo Chevroletu, prislo by mi to stejne smesne.
10. 7. 2015 16:51
Re: PR proste funguje :-)
Ano, ale jestli souhlasis, ze bezna auta jsou pro trenink vhodna, tak jiste budes souhlasit i s tim, ze si na tom znacka, jejiz vozy se vybraly, bude chtit prihrat polivcicku. Nedelam si iluze, ze je insignie pomalejsi f1, naopak v praxi auta jezdi dost podobne, resp. limity maji pri podobnych rychlostech, takze uplne stejne se mohlo psat o fordu, vw, skodovce...