Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S Mercedesem třídy X jsme vyrazili do pouště: Extáze ve vyprahlém extrému

Tomáš Hadač
Diskuze (10)

Na planetě existuje pouze pár míst s opravdu drsnými podmínkami. Za jedno z nich lze označit saharskou poušť. Jak v tunách tuniského písku obstál Mercedes-Benz třídy X?

Na ostrově Djerba venku aktuálně panuje „příjemných“ 41 stupňů Celsia. Tak zlé to ovšem není – na parkovišti zdejšího letiště nás už vyhlíží desítka vozů zmodernizované třídy X. Nenecháváme nic náhodě a volíme nejsilnější motorizaci 350d: vidlicový vznětový šestiválec od Mercedesu s výkonem 190 kW bude naším parťákem na překonávání pouštních dun v následujících čtyřech dnech. Předtím nás však čeká 214 kilometrů směrem na jih do záchytného kempu.

Poslušná převodovka

Postupovat se má vždy od jednoduššího ke složitějšímu. Prvním testem stuttgartského ikska, jež zrychlí z nuly na sto za 7,5 sekundy, tak budou tuniské asfaltky. Odhlučnění zde funguje výtečně, a to i při vyšším tempu – na rozdíl od konkurenčních pickupů, které s nežádaným rámusem někdy zápasí. Ve srovnání se slabším čtyřválcem už ani předjíždění není taková loterie, respektive díky pevnému zátahu ukazujeme záď drtivé většině místních vozidel. Motor si v komfortním módu rovněž perfektně tyká se samočinnou sedmistupňovou skříní, z bezproblémového hltání kilometrů nás vyrušuje jen občasné sdílení silnice s velbloudy. Převodovka k naší radosti v těchto pikantnějších momentech nesahá k ukvapenému podřazování, a to ani při polovičním zadupnutí plynu. Frekventovanější výskyt dvouhrbých sudokopytníků navíc napovídá, že Sahara už buší na dveře. 

Nejjedovatější štíři

Hladké komunikace pozvolna střídají pisty, živáček nikde, natož auto. V nehostinné krajině jsme rádi, že se nacházíme právě ve vzhledném interiéru třícípé hvězdy, byť třeba výplně dveře či ovládání klimatizace si vypůjčil od Nissanu Navara. Ničemu to ale nevadí. Za nepříjemnější ovšem platí chvilkový přesun na zadní sedadla, kde je prostor poněkud stísněný. Zaplaťpánbůh, že cílová destinace – tábor Zmela – už vykukuje za horizontem.

Noc trávíme v provizorním stanu, obklopeni nejjedovatějšími štíry, zmijemi rohatými, ještěrkami a vším možným hmyzem. V 4:23 ráno navíc naměřujeme teplotu pouhých čtyř stupňů Celsia. V letech 1979 a 2016 na Sahaře dokonce sněžilo. Takové štěstí nemáme, a tak se veškerý výcvik bude točit kolem dun, písku a šíleného vedra.

Rady od mistrů

Na silnici mercedes šlapal, kamenitou pistou díky pracovitému podvozku letěl rovněž slušně. Dokáže ovšem zdolat několikametrové duny? Jdeme to vyzkoušet za doprovodu dvojice ostřílených lektorů. Prvním je účastník Dakaru David Vršecký, druhým pak Petr Háša, expediční průvodce a muž, který z českých Milovic dojel autem až do čínského Pekingu. Co šplhání po žlutých vlnách vyžaduje? „Vhodnou obuv, dobrý automobil a člověka se zkušenostmi,“ bere si slovo druhý zmiňovaný. „Situace je jiná ráno, během oběda, večer a v noci. Nejhorší poměry nastávají kolem poledne, kdy duny nemůžu detekovat podle stínů,“ pokračuje Háša. Paráda – napoprvé do terénu vyrážíme přesně v 11.30.

Kdo nezapadne, není chlap

Další nalévání informací probíhá již v divočině, do níž si naši desetičlennou karavanu se značně podhuštěnými pneu matikami na 1,4 baru pouštní matadoři prostřednictvím vysílaček navádějí. „Pokaždé rozlišujeme závětrnou a návětrnou stranu duny. Na návětrnou fouká vítr, čili je tuhá. Zatímco na závětrné části písek stéká, čímž představuje vyšší riziko pro zapadnutí,“ říká truckový závodník David Vršecký s tím, že i když bude člověk sebevíc opatrný, dříve, či později ho písek převeze. „Tvrdím, že kdo nezapadne, není chlap,“ doplňuje lakonicky Háša. Naivně doufáme, že se nám to nestane.  

Doping a dort

S šestiválcovým ikskem se konečně vrháme do akce. Nejsilnější motorizace 350d pracuje se stálým pohonem všech kol a se středovým diferenciálem 4Matic pouští točivý moment v poměru 40 na 60 ve prospěch zadní nápravy. Základní mód žel nezůstává moc dlouho, neb nám osmý přesyp vystavuje stopku. Volíme tak druhý 4H v režimu Offroad s omezenou stabilizací, uzpůsobený právě na kluzký povrch: v něm se centrální diferenciál zčásti uzamyká, čili brání nežádoucímu protáčení kol. Uf, nakonec jsme se s tímto dopingem vysoukali. V našem případě však vzápětí platí – první vyhrání z kapsy vyhání, když se čumákem zakusujeme do písečného dortu. Z této šlamastyky nás nezachrání ani jinak výborný režim 4L, který nadto používá redukční převodovku.

Písečná bouře

Cítíme se trapně, ale Petr Háša, jenž za dvacet let křižování zeměkoule zapadl více než dvěstěkrát, nás uklidňuje: „Pohoda! Teď vezměte lopaty a honem hrabat, já nachystám pod kola výjezdové pásy.“ Zkušený cestovatel s sebou vozí gumové, prý se jich dá sehnat spousta, například plechové nebo plastové. Podstatné je, že se s nimi okamžitě, a především hravě vyprošťujeme vstříc dalšímu dobrodružství. To však kvůli zmítající se písečné bouři odkládáme na zítřek.

Kamera? Nejlepší přítel člověka

Nicméně hned ráno jako lyžaři chytají první kotvu, tak my první dunu. Kromě jednoho zapadnutí, jež řešíme lanem, zjišťujeme, že vysušenou krajinu umíme čím dál lépe číst. Hlavní důvod? 360° kamerový systém na palubě třídy X, jenž věrně slouží do třicetikilometrové rychlosti. Pozvolna tak se světlou výškou 220 mm vplouváme na takzvaný písečný trychtýř, kontrolujeme, zda je hrana ostrá – a až poté se teprve rozhodujeme, jestli se spustíme dál. Za pihu na kráse lze zmínit snad jen menší velikost multimediálního displeje.

Tropické Nagano

Při úvodním pohledu na extrémní podmínky jsme se za iksko modlili, aby vydrželo. Ono však šlapalo excelentně jak hokejový tým na olympiádě v Naganu. A jako bonus teď při návratu do civilizace přidává opět tichou jízdu bez zbytečných šumů, doplněnou o přívětivou spotřebu 8,6 litru. Univerzální auto podle mnohých jazyků neexistuje. S tím se v zásadě shodujeme. Tenhle pickup má k němu ale překvapivě docela blízko.

Plusy

  • Kvalitní odhlučnění
  • Komfortní podvozek
  • Výtečné sladění motoru s převodovkou

Minusy

  • Malý multimediální systém
  • Nedostatek prostoru na zadních sedadlech
Základní údaje Mercedes-Benz X 350d 4Matic
Zdvihový objem (cm3) 2987
Válce/ventily 6/4
Největší výkon (kW/min-1) 190/3400
Točivý moment (Nm/min-1) 550/1400-3200
Převodovka samočinná sedmistupňová
Maximální rychlost (km/h) 205
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 7,5
Kombinovaná spotřeba (l) 9,0–8,8
Pohotovostní hmotnost (kg) 2285
Užitečná hmotnost (kg) 965
Základní cena bez DPH (Kč) 1 123 500

 

Tip Světa motorů

Pokud se vám „podaří“ zapadnout, a nemáte u sebe výjezdové pásy, ani lano, použijte jednoduchý trik: koberečky do aut. My jsme si to zkusili a při překonávání menších dun to opravdu funguje.

Tomáš Hadač
Diskuze (10)

Doporučujeme

2. 7. 2019 07:37
PORNO, SEX a TENIS!
Kdykoliv se podívám na příspěvky na ACZ za poslední měsíc, tak si připadám, jako bych vlezl do potravin a na místě, kde se prodává pečivo jsou vystavené robertky, důtky a latexové oblečky.
Nejenže klesá úroveň diskuzí, počet příspěvků se limitně blíží i pod zajímavými články desetině původních počtů, ale redakce snad ještě musí brát bakšiš od spamerů inzerujících tu sázky, jindy zase sex.

Hodně smutné a autoforum.cz připomínající. Z klenotu ACZ, tedy diskuzí, kdysi steaku z mladého argentinského býčka mezi auto weby v ČR, se stala nechutná kejda typu ÚHO.

Míní se tím redakce zabývat, nebo to nechá dohnít a diskutéři se přesunou třeba na autorevue, kde naopak diskuze vzkvétají?
Avatar - WinDiesel
30. 6. 2019 19:10
Re: Pěkné, ale
No to asi proto, aby v testech nevyhrával Superb proti E-class a svého času Škoda Yet proti GLK s poukazem na to, že jsou "o tolik levnější" …….. to bylo hlavní kritérium.

Porovnávali neporovnatelné vozy s neporovnatelnými cenami.

A proto si je teď Mercedes předchází aby se vždycky hluboce zamysleli, když dělají test Škoda versus Mercedes, kdo test vyhraje. :-O :-O :-O
Avatar - WinDiesel
30. 6. 2019 17:22
Re: Pěkné, ale
To je v branži noumání, Úďo :D
Novináři si musí užít zábavy, adrenalinu, rautů a pocitu "že jsou někdo".
A potom píší tak jak značka potřebuje.
:-!
30. 6. 2019 16:16
Pěkné, ale
to někdo odvezl z Prahy 10 aut na Djerbu a zpátky jen kvůli 2 dennímu ježdění v poušti ? Připadá mi to - mírně řečeno - poněkud rozmařilé, ale proti gustu ...