Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S přezouváním na letní pneumatiky zbytečně neotálejte, jde o bezpečnost

Ondřej Mára
Diskuze (25)

Počasí sice v posledních týdnech předvádělo různé vrtochy, teplé dny se však nezadržitelně blíží a s nimi přijde i nová vlna přezouvání. Tedy alespoň by měla.

Zatímco používání zimních pneumatik upravuje zákon, o letních pneumatikách už se nezmiňuje. Někteří řidiči proto koncem zimní sezóny nechávají na svých vozech zimní pláště, o kterých si někdy myslí, že mohou být bezpečnější. Problémem je však skutečnost, že zimní pláště fungují správně jen při určitých teplotách.

Na první pohled tak sice mohou některé zimní a letní pneumatiky vypadat dost podobně, ve skutečnosti se však jedná o zcela rozdílné výrobky, které se liší jak svým návrhem, tak chemickým složením a vlastnostmi. Tyto drobné rozdíly pak představují zásadní změny v ovladatelnosti vozu.

Zimní pneumatiky jsou totiž konstruovány s ohledem na maximální záběr na sněhu a dostatečnou přilnavost na zledovatělé vozovce, zatímco letní pneumatiky jsou navrhovány s ohledem na schopnost odvádět ze silnic velké množství vody a odolnost vůči vyšším provozním teplotám.

Letní pneumatiky tak mají tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami, které jsou schopné odvádět mnohdy až litry vody za sekundu. U letních pneumatik se totiž počítá s jízdou i za výraznějších dešťů. Zimní pneumatiky mají zcela jiný dezén, obsahující větší množství záběrových hran, a jejich měkčí směs se rychle zahřívá.

Výsledkem používání zimních pneumatik v zimě tak mohou být horší jízdní vlastnosti na vodě, všeobecně delší brzdná dráha, vyšší spotřeba vlivem většího valivého odporu, specifický dezén vede k vyšší hlučnosti a opomenout nemůžeme ani rychlejší opotřebení, které bude znamenat nutnost častějšího nákupu nových plášťů. Není proto náhodou, že většina odborníků doporučuje přezouvat na letní pneumatiky v momentě, kdy se průměrné denní teploty pohybují nad hranicí 7 °C.

Měkčí směs a velké množství drážek mají při vyšší teplotě za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Vůz je při dešti hůře ovladatelný a jízda je také za každého počasí výrazně méně pohodlná. Především se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což má za následek prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou proto v létě nepohodlné a nehospodárné, ale zejména méně bezpečné,“ vysvětluje Vojtěch Gurin z českého zastoupení společnosti Goodyear.

Správná volba pneumatik přitom nabírá na důležitosti s rostoucí popularitou vozů kategorie SUV, pro které je charakteristická vyšší hmotnost. Nemluvě o rostoucí nabídce sportovně orientovaných SUV s vyšším výkonem. Stále větší množství výrobců se v poslední době zaměřuje na vývoj specifického typu pneumatik právě pro tento typ vozidel.

Goodyear uvádí jako příklad svůj nový plášť EfficientGrip 2 SUV, který byl vyvíjen právě s ohledem na lepší chování a kratší brzdné dráhy u velkých aut. Technologie Mileage plus pak slibuje delší životnost a s tím související snižování nákladů i omezování uhlíkové stopy pneumatik, o které se v poslední době začíná hovořit stále častěji.

Moderní letní pneumatiky stále lépe slouží svému účelu a zvyšují bezpečnost jízdy. Proto důrazně doporučujeme všem, aby ani při epidemii přezutí vozu pokud možno neodkládali a jakmile jim to situace dovolí, navštívili pneuservis,” dodává Vojtěch Gurin. „A dvojnásob důležité to je právě pro větší a těžší vozy SUV. Řidiči si je často pořizují právě kvůli vyššímu pocitu bezpečí, neměli by naopak úroveň bezpečnosti snižovat nevhodným obutím.” 

Ondřej Mára
Diskuze (25)

Doporučujeme

14. 7. 2021 07:06
Pneumatiky
Já spěchám akorát s přezutím na zimní pneumatiky, ty letní nějak neřeším. Třeba letos jsem přezul až v půlce května a vůbec nic se nestalo. Stejně bylo celé jaro ošklivo a zima, tak se mi do toho nechtělo. Našel jsem si použité pneumatiky v bazaru http://www.pneu-novak.cz/…ha-10-bazar.html , tak jsem zvědavý na jejich životnost.
10. 6. 2021 12:00
pneumatiky
Tak zrovna letos nebyl moc důvod spěchat. Sice se udělalo na pár dní pěkně, ale pak taky začalo mrznout. A byla docela sranda vidět všechny ty frajery, co měli přezuto hned prvního března, když se pak v dubnu motali na ledovce. :D Teda ne že bych jim to přál... Já měl pneu u www.pneuok.cz taky objednané, naštěstí mě tam ale už znají a počkali jsme s přezouváním... :)
Avatar - Allo
30. 3. 2021 07:39
Hehe nezájem
Já mám celoroční pneu, to je budoucnost :-!
29. 3. 2021 15:05
Všechno je jinak:
Myslíte vážně, že někomu od pneumatik jde o bezpečnost řidičů na silnici? Vůbec ne! Jde jim jen a jen o peníze, stejně jako pneuservisům! Kdyby někdo prosadil ještě jarní a podzimní vzokrky do zákona, jistě by auto.cz prosazovalo i tyto vzorky a tyto gumy! Čili, přezouvat 4x do roka podle zákona, by bylo nejvýživnější pro gumaře a pneuservisy. A všichni by se oháněli BEZPEČNOSTÍ NA SILNICI! Protože jde právě o peníze z kapes řidičů. Bourat se bude vždycky, protože přejet v rychlosti lze z nezodpovědnosti JAKÉKOLI GUMY ZA JAKÝCHKOLI PODMINEK NA SILNICI JAKÝMKOLI AUTEM!
29. 3. 2021 13:27
Pneu
Nechvátal bych , na Velikonoce previdaji sníh a v noci pod bodem mrazu. Myslím ze tak polovina dubna je ideál.