Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová technologie slibuje konec aquaplaningu, pomáhá si přitom vodou

Ondřej Mára Ondřej Mára 18. 2. 2021 • 06:40
9
15
Zobrazit náhledy (9)
EasyRain AIS EasyRain AIS EasyRain AIS EasyRain AIS

Aquaplaning je každoročně příčinou stovek dopravních nehod. Nový systém AIS však nečekaně úspěšně bojuje vodou proti vodě.

Tzv. aquaplaning, kdy automobil najede na vrstvu vody, ztratí kontakt s vozovkou a stane se neovladatelným, už dost možná zažil každý řidič. Mnohdy nás tato situace jen vyděsí, někdy však dokáže zavinit vážnou dopravní nehodu. A takových se každoročně stávají stovky.

Společnost Italdesign, známá například svým podílem na vývoji Nissanu GT-R 50, proto spojila síly se společnostmi Bosch a Easyrain a společně pracují na inovativní technologii, která by měla předcházet ztrátě trakce na mokrých silnicích.

video

Výsledkem úsilí je systém Aquaplaning Intelligent System (AIS), původně vyvíjený společností Easyrain. Tento systém je vybaven čidly a speciálním softwarem, který dokáže odhadnout nástup aquaplaningu. A pokud k takové situaci dojde, speciální trysky vypustí dávku vody před přední kola.

Voda tryskající ze systému AIS totiž dokáže narušit vrstvu vody na silnici před kolem, která by jinak bránila kontaktu pneumatiky s vozovkou. Jakmile se tedy voda před kolem „rozestoupí“, pneumatika se opět dostane do kontaktu s vozovkou a vůz se opět stane ovladatelným. Tedy teoreticky.

Společnost Easyrain už ale novým systémem AIS vybavila testovací vůz Audi, který zkoušela v zatáčce pokryté silnou vrstvou vody. Na záběrech z experimentu, který zaznamenávala i vysokorychlostní kamera, přitom můžeme vidět výrazný rozdíl. Zatímco vůz s vypnutým AIS brzy po najetí do vody ztrácí trakci, vůz se zapnutým AIS je stále plně ovladatelný.

video

Podle společnosti Easyrain dokáže systém již v současnosti zlepšit ovladatelnost vozu až o zhruba 35 procent při jízdě po rovině, v zatáčkách se pak účinnost systému pohybuje okolo 30 procent. To jsou poměrně slibné výsledky, díky spolupráci se společnostmi Bosch a Italdesign by však účinnost systému měla do budoucna ještě růst.

Není tedy jasné, kdy se podobného systému dočkáme v sériové výrobě. Společnost Easyrain však dodává, že systém byl navržen tak, aby se dal použít v kombinaci s klasickými automobily, elektromobily i vozy vybavenými autonomní technologií.

Související články

Témata
Avatar - speedfred
19. 2. 2021 11:54
Re: Není
Čo-to už najazdené mám ale keď je na ceste voda tak som opatrnejší. To sa snáď menej bojím na snehu. 🤷
Avatar - Blue Sun
19. 2. 2021 11:40
Re: Není
Opatrnější jízda, ale zase se to nemusí přehánět...
Avatar - kari.laz
19. 2. 2021 08:56
Re: Není
To se dneska nenosí. Dneska musí mát auto 7 a více asistentů o kterých si majitelé myslí, že zachrání vše. A nejhorší je, že často totální selhání řidiče zachrání, selhání, ke kterému by vůbec nemělo dojít, pokud ten za volantem vlastní řidičák, ale pak přijde situace, kdy to nezachrání a je vymalováno, protože kde není rozum, ani asistent nepomůže.
19. 2. 2021 01:19
Re: vodou?
Tak to se Ado hodne pletes. Mezi pneumatikou a vozovkou je voda. Je uplne jedno cim jedes a jestli mas 4x4 nebo ne.

Cim sirsi a cim sjetejsi pneumatika, tim drive dostanes aquaplaning (pokud mluvime o tom stejnem aute tj. je stejna hmotnost vozu).
Avatar - speedfred
18. 2. 2021 17:01
Není
lepšie jazdiť opatrnejšie keď je kopec vody na ceste?
Toto riešenie mi príde ako “poručíme vetru a vode”.
Autá sú už dosť ťažké a pridávať ďalšiu techniku?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud