Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
EasyRain AIS
EasyRain AIS
EasyRain AIS
EasyRain AIS
9
Fotogalerie

Nová technologie slibuje konec aquaplaningu, pomáhá si přitom vodou

Aquaplaning je každoročně příčinou stovek dopravních nehod. Nový systém AIS však nečekaně úspěšně bojuje vodou proti vodě.

Tzv. aquaplaning, kdy automobil najede na vrstvu vody, ztratí kontakt s vozovkou a stane se neovladatelným, už dost možná zažil každý řidič. Mnohdy nás tato situace jen vyděsí, někdy však dokáže zavinit vážnou dopravní nehodu. A takových se každoročně stávají stovky.

Společnost Italdesign, známá například svým podílem na vývoji Nissanu GT-R 50, proto spojila síly se společnostmi Bosch a Easyrain a společně pracují na inovativní technologii, která by měla předcházet ztrátě trakce na mokrých silnicích.

Video placeholder
Představení systému Easyrain • Easyrain Solution

Výsledkem úsilí je systém Aquaplaning Intelligent System (AIS), původně vyvíjený společností Easyrain. Tento systém je vybaven čidly a speciálním softwarem, který dokáže odhadnout nástup aquaplaningu. A pokud k takové situaci dojde, speciální trysky vypustí dávku vody před přední kola.

Voda tryskající ze systému AIS totiž dokáže narušit vrstvu vody na silnici před kolem, která by jinak bránila kontaktu pneumatiky s vozovkou. Jakmile se tedy voda před kolem „rozestoupí“, pneumatika se opět dostane do kontaktu s vozovkou a vůz se opět stane ovladatelným. Tedy teoreticky.

Společnost Easyrain už ale novým systémem AIS vybavila testovací vůz Audi, který zkoušela v zatáčce pokryté silnou vrstvou vody. Na záběrech z experimentu, který zaznamenávala i vysokorychlostní kamera, přitom můžeme vidět výrazný rozdíl. Zatímco vůz s vypnutým AIS brzy po najetí do vody ztrácí trakci, vůz se zapnutým AIS je stále plně ovladatelný.

Video placeholder
Jízda na vodě - rozdíl při aktivaci systému Easyrain AIS • Easyrain Solution

Podle společnosti Easyrain dokáže systém již v současnosti zlepšit ovladatelnost vozu až o zhruba 35 procent při jízdě po rovině, v zatáčkách se pak účinnost systému pohybuje okolo 30 procent. To jsou poměrně slibné výsledky, díky spolupráci se společnostmi Bosch a Italdesign by však účinnost systému měla do budoucna ještě růst.

Není tedy jasné, kdy se podobného systému dočkáme v sériové výrobě. Společnost Easyrain však dodává, že systém byl navržen tak, aby se dal použít v kombinaci s klasickými automobily, elektromobily i vozy vybavenými autonomní technologií.