Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečná jízda po zimních silnicích? Především s klidem

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 19. 1. 2021 • 07:01
13
19
Zobrazit náhledy (13)
Ilustrační foto Nokian Tyres White Hell Zásahy hasičů z Pardubického kraje. Zásahy hasičů z Pardubického kraje. Zásahy hasičů z Pardubického kraje. Zásahy hasičů z Pardubického kraje. Havárie autobusu v Plzeňském kraji. Havárie autobusu v Plzeňském kraji.

Jízda po zasněžených či namrzlých silnicích vyžaduje zcela odlišný styl jízdy, kterému se však část řidičů dlouhodobě neumí přizpůsobit. 

Jasným svědectvím bývají každoroční statistiky nehodovosti, zveřejňované Policií ČR, které ukazují na dva nejčastější důvody dopravních nehod v zimních měsících. Tím prvním je nesprávný způsob jízdy řidiče motorového vozidla, což byla příčina celkem 8 262 nehod za leden a únor minulého roku. Nesprávný způsob jízdy tak tvořil 65,7% podíl na celkovém počtu nehod za první dva měsíce roku 2020 a celkem stál životy 27 lidí.

Další častou příčinou dopravních nehod pak bývá jízda nepřeměřenou rychlostí, která se stala za stejné období minulého roku příčinou celkem 2 320 dopravních nehod. To je sice méně, než v případě nesprávného způsobu jízdy, důsledky však bývají tragičtější. Nepřiměřená rychlost si totiž za leden a únor 2020 vyžádala 30 lidských životů.

Sníh a led totiž zcela mění pravidla hry. Tam, kde v devadesátikilometrové rychlosti zastavíte na sedmdesáti metrech, potřebujete na ledu skoro čtvrt kilometru. Ve stotřicítce dokonce dvakrát tolik, takže ani jindy bezpečný odstup dvou vteřin nemusí v zimě stačit. Pokud tedy nedáte včas nohu z plynu a nezachováte klid, snadno zjistíte, že sněhová peřina není zdaleka tak měkká, jak její název slibuje,“ vysvětluje Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Kombinace přiměřené rychlosti, klidného přístupu a adekvátních reakcí je přitom zásadní i při zvládání smyku, jak blíže rozvádí plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje: „V tomto případě je zcela zásadní rychlost – jet tak rychle, abyste byli v případě problémů schopní zachovat klid a zvolili správné řešení situace. Pokud se vůz dostane do smyku, je potřeba volantem kola lehce srovnat a korigovat plynule směr vozidla bez zbytečného zrychlování či brzdění.

video

Řidiči by přitom měli vědět, jak správně korigovat nedotáčivost i přetáčivost vozu. Pokud vůz nechce zatáčet, je potřeba zachovat klidnou hlavu, nezrychlovat ani nebrzdit, a pouze zkusit trochu natočit volant do zatáčky. Pokud vůz jede dostatečně pomalu, kola se obvykle opět chytí a vůz zatočí. Při přetáčivosti, kdy vás předbíhá zadek, je potřeba kola lehce natočit proti zatáčce. Úhel se ovšem nesmí přehnat – a opět platí pravidlo nezrychlovat a nešlapat zbytečně na brzdu.

V obou případech ale platí totéž: řidič by měl jet jen tak rychle, aby měl v případě problémů dostatek prostoru zachovat klid a zvolit správné řešení situace, jak radí Asociace Záchranný kruh ve své bezpečnostní kampani Ty to zvládneš – Setkání s realitou.

Kromě větší pozornosti a ohleduplnosti na silnicích je však v zimě potřeba více dbát i na správné parkování. Řidiči by si měli uvědomit, že pluhy a sypače potřebují ke svému průjezdu více místa, než obyčejné osobní vozy. I proto je potřeba vybírat parkovací místo obezřetně. Při vyjíždění z parkovacího místa je pak vhodné odhrabat si sněhovou závěj před vozem, která vás může při troše smůly klidně hodit na jiný zaparkovaný vůz.

A s tím souvisí i samotná příprava automobilu na zimu, případně na pobyt v zasněžených oblastech. Zimní pneumatiky s dostatečným vzorkem by měly být samozřejmostí – při hraničních 4 milimetrech se totiž brzdná dráha může prodloužit až o celou polovinu. Kromě toho je vhodné zkontrolovat stav baterie a dolít nemrznoucí směs do ostřikovačů. V kufru se pak šikne skládací lopatka, škrabka na skla a smetáček na ometení vozu - což je povinností každého řidiče. Pro cesty v horských oblastech se ale často hodí i zimní řetězy.

Související články

Související články

Témata
20. 1. 2021 09:02
Re: Vidím to naopak
Natrénovat to tak aby jsi byl klidný když se sunes pod kamion je běh na velice dlouhou trať. ESP je lepší než 99% řidičů.
Avatar - Ozzman
19. 1. 2021 20:15
Re: To chce
Plynem to můžeš vyrovnat akorát někde, kde si sám, většinou totiž uděláš širší stopu, než bez plynu.. Odzkoušeno na polygonu.. A v provozu i centimetry mohou být klíčové..
Avatar - curwasportiva
19. 1. 2021 19:18
Re: To chce
Vychazim z predpokladu, ze kdyz jsem zvykly na to, jak se chova auto ve smyku, kdyz ho schvalne urvu pridanim plynu, nebo naopak prebrzdim v zatacce, tak si vybuduju navyky, jak se v takove situaci zachovat a nezaskoci me, kdyz auto najednou jede bokem, nebo nezataci.
U me to tak funguje, ale samozrejme je velka cast lidi, kteri proste nemaji cit pro rizeni a tem nepomuze nic.
Avatar - Ozzman
19. 1. 2021 18:26
Re: To chce
To není tak úplně pravda, jiné je to dělat cíleně a jiné, když dostaneš smyk necekane
Avatar - curwasportiva
19. 1. 2021 18:10
Re: Too je je za rada pri nedotacivosti
Prvni vec je vyslapnout spojku, pokud ji auto jeste ma...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud