Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-4X: Prodej v USA zahájen

David Bureš
Diskuze (11)
První cena Saabu 9-4X s motorem 3,0 V6 (195 kW) a pohonem předních kol je na americkém trhu k dostání 34.205 dolarů bez daně.

Saab zahájil prodej crossoveru 9-4X na americkém trhu. První exemplář prodalo zastoupení ve městě North Olmsted ve státě Ohio. V Evropě se začnou první automobily prodávat v říjnu.

Prvním americkým zákazníkem Saabu 9-4X se stal Martin Reuben z Ohia. Ten prohlásil, že se mu vůz na první pohled zalíbil a koupil ho, aniž by se s ním vůbec projel. Podle jeho slov je 9-4X účelný a dobře navržený automobil.

Saab 9-4X je cílen především na americkou klientelu, což dokazují i motory, které budou později nabízeny i na evropských trzích.

Základem nabídky je atmosférický šestiválec 3,0 V6 s celohliníkovou konstrukcí a přímým vstřikováním paliva do válců. Jeho původ je – podobně jako samotný technický základ tohoto Saabu – v portfoliu General Motors. Podobný hardware má Cadillac SRX.

Parametry šestiválce jsou dnes mnohem blíže evropské špičce než kdykoliv před tím, i když vysokootáčková charakteristika (195 kW v 6900 min-1) není u SUV tohoto ražení příliš obvyklá.

Druhou volbou - výhradně pro nejdražší model 9-4X Aero - je přeplňovaný šestiválec 2,8 V6 Turbo s 221 kW, který Saab montuje i do řady 9-5.

Motory jsou uloženy vpředu napříč a spojeny vždy se šestistupňovým automatem. Třílitrový šestiválec bude nabízen jak s pohonem předních kol, tak se systémem pohonu všech kol XWD. Verze Aero bude k dispozici výhradně s pohonem všech kol.

Systém Saab XWD používá mezinápravovou spojku Haldex, zadní nápravový diferenciál eLSD dokáže aktivně přesměrovat v případě potřeby až 50 % točivého momentu motoru z pravého na levé zadní kolo.

Saab DriveSense

Vedle dalších změn je vrcholná verze Aero vybavena adaptivními tlumiči Saab DriveSense, které se už objevily v Saabu 9-5. Řidič přepíná mezi módy Intelligent, Sport a Comfort pomocí otočného spínače vedle volicí páky převodovky. Úsporný mód Eco, který upravuje reakce auta na sešlápnutí plynového pedálu a řazení převodovky, se zapíná speciálním tlačítkem.

Intelligent nastavuje tuhost tlumičů a činnost posilovače řízení v závislosti na řidičově jízdním stylu. To, jak pracují Sport a Comfort, je patrné už z jejich názvu. V módu Sport automat přeřazuje ve vyšších otáčkách, Comfort je zase primárně určen pro silnice s horším povrchem.

Bezpečnost

Bezpečnostní prvky profitují ze strategie Saabu, která využívá poznatky ze skutečných dopravních nehod. Švédská automobilka používá vlastní databázi, zahrnující více než 6.100 nehod, kterých se ve Švédsku v posledních 50 letech zúčastnily vozy Saab.

Přední sedačky jsou standardně vybaveny novou verzí aktivních opěrek hlavy SAHR 3 z modelu 9-5. Příplatkové adaptivní bixenonové světlomety se v zatáčkách natáčejí až o 15°. V rychlostech do 50 km/h tato světla poskytují širší paprsek, aby byli lépe vidět chodci. Při rychlostech nad 100 km/h dosáhne paprsek světla až 170 metrů před vůz, aniž by podle Saabu oslňoval protijedoucí automobily.

Americký Institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) udělil Saabu 9-4X hodnocení Nejbezpečnější výběr. Tato výzkumná organizace financovaná americkými pojišťovnami testuje bezpečnost vozů při čelním a bočním nárazu, převrácení a nárazu zezadu. Stejné hodnocení předtím obdržel i Saab 9-5.

Cena v USA

Cena Saabu 9-4X ve Spojených státech začíná na částce 34.205 dolarů bez daně (cca 592 tisíc korun), avšak včetně přepravního poplatku ve výši 825 dolarů. V Německu je první cena stanovena na 43.000 euro (asi 1.535.000,- Kč).

Saab 9-4X - Základní technická data (07/2011)
Model9-4X9-4X Aero
Motor3,0 V62,8 V6 Turbo
Převodovka6A6A
Zdvihový objem [cm3]29972792
Válce/ventily6/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]195/6900221/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]302/5200400/2000-5000
Max. rychlost [km/h]210230
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,08,3
Komb. spotřeba [l/100 km]11,212,1
Pohotovostní hmotnost [kg]2010-21202085-2135
Cena 3,0i [$]34.205-
Cena 3,0i XWD [$]34.700-
Cena Premium [$]38.075-
Cena Premium XVD [$]41.070-
Cena Aero [$]-48.835

V základní verzi, v USA nazvané 3,0i, má vůz pohon předních kol a je vybaven šesti airbagy, dvouzónovou klimatizací, elektrickým nastavením řidičova sedadla s pamětí, kontrolou tlaku v pneumatikách, ESP, kontrolou trakce, koženým volantem, ventilovanou schránkou před spolujezdcem, Bluetooth handsfree systém a tempomat.

Varianta Premium stojí s pohonem všech kol 41.070 dolarů (711 tisíc korun). Výbava zahrnuje ambientní osvětlení, vyhřívané a ventilované přední sedačky, dešťový senzor a zadní parkovací kameru.

Nejdražší verze 9-4X Aero přijde na 48.835 dolarů bez daně (zhruba 845.000,- Kč), ale včetně přepravního poplatku. V Německu tento crossover stojí 52.500 euro (asi 1.286.000,- Kč).

Výbava v tomto případě přidává bixenonové natáčecí světlomety, parkovací asistent nebo hudební systém Bose 5.1.

Mezi konkurenty Saabu například patří BMW X3 a Audi Q5. Němečtí protivníci nabízejí silnější motory, Švéd zase nižší cenu. Cena Q5 se šestiválcem 3,2 FSI (201 kW), šestistupňovým automatem Tiptronic a pohonem všech kol je v USA 44.350 dolarů včetně přepravního poplatku.

BMW X3 xDrive35i s třílitrovým šestiválcem (224 kW), pohonem všech kol a osmistupňovým automatem přijde v USA na 43.125 dolarů.

Saab 9-4X se vyrábí v továrně Ramos Arizpe v Mexiku. První sériový exemplář – ve verzi Aero a v bílém metalickém laku s číslem karoserie 00001 – odtud vyjel letos v únoru. Tento vůz slouží americkým novinářům pro testování, později bude odeslán do Švédska, kde bude vystaven muzeu automobilky Saab.

Saab 9-4X - porovnání rozměrů s konkurenty
ModelSaab 9-4XAudi Q5BMW X3 (F25)
Délka [mm]482846294648
Šířka [mm]190518801881
Výška [mm]171116531661
Rozvor [mm]280728072810
Objem zav. prostoru [l]485540550

David Bureš
Diskuze (11)
22. 7. 2011 09:55
Re: krásne SUV až na ...
Jj, do terénu s tím asi opravdu nikdo nepojede, ale ten plast je tam podle mně jen prostě proto, že je 9-4X SUV... Plast na Fabii Scout taky nemá žádný praktický význam...
22. 7. 2011 09:51
Re: Pěkný
Souhlas, 60-80 tis. je trochu přemrštěná cifra (pro porovnání prodeje za rok 2010: 31700), ale kdyby se 9-4X dostala příští rok třeba na 40 tis., tak by to byl určitě úspěch... Design je opět (alespoň pro mě) severská krása :yes: ,interier není sice kdoví jak úchvatný, ale Saab se v něm nezapře... Dál...vzhledem k tomu, že 9-7X ani 9-6X se nadají příliš počítat mezi modely Saabu, tak je 9-4X prakticky první vykročení Saabu do tohoto segmentu... Jinak Saabu taky fandím a doufám, že nepadne, byla by to velká škoda...
PS: Redakci: máte asi špatně převedenou cifru - 43tis. euro se nerovná 1.5 mil. kč
21. 7. 2011 09:22
Re: krásne SUV až na ...
s týmto do terénu nikto nepojde, ten plast je tam skor kvoli bordelu odletujúcemu z cesty ako kamienky a pod.
20. 7. 2011 22:21
krásne SUV až na ...
veľmi pekné SUV, až na ten plastový predný nárazník. Tá tmavá nelakovaná,časť je veľmi hrubá (vysoká) a mala by byť cca o 1/3 nižšia. Nielen,že uberá z terénnych vlastností auta ale ubíja jeho dynamiku vizuálne. Pôsobí to ako závažie na ZETORE :no:
Avatar - salamoon
20. 7. 2011 22:06
pre mna najkrajsie SUV
:yes: :yes: :yes:

ani interier mi nevadi :yes: