Saab 9-4X: Vybírejte mezi 3,0 V6 (195 kW) a 2,8 V6 T (221 kW)
Saab se vydává směrem k zákazníkům, kteří chtějí středně velké, ale nadprůměrně výkonné SUV. Navzdory aktuálním zmenšovacím trendům přijede nový model 9-4X s motorovou škálou, která čítá dva zážehové šestiválce.
Neviděli jsme se už?
Nové SUV připravuje Saab ve spolupráci s GM už několik let. Oficiálně se prototyp s označením 9-4X BioPower představil už v lednu 2008.
Potom přišlo pro přežití švédské automobilky kritické období a krize, která znamenala existenční potíže i pro samotné GM. Nakonec obě automobilky přežily, a tak se produkční verze 9-4X konečně představuje v definitivní podobě.
Poprvé bude novinka k vidění na listopadovém autosalonu v Los Angeles. Na trh však první vozy přijdou až v květnu 2011, do Evropy pak 9-4X dorazí až v srpnu 2011.
Od původního konceptu se sériový model liší pouze v detailech.
Šestiválec s turbem nebo bez?
Automobil cílený převážně na americkou klientelu musí mít v této kategorii alespoň šestiválec a Saab jej má. Na první pohled byste tomuto Saabu hádali takřka kompaktní rozměry, ale zdá se, že jde spíše o konkurenta Mercedesu ML nebo Lexusu RX. Automobilka zatím vnější rozměry nezveřejnila, ale pohotovostní hmotnost startující nad 2 tunami leccos naznačuje.
Základem nabídky je atmosférický šestiválec 3,0 V6 s celohliníkovou konstrukcí a přímým vstřikováním paliva do válců. Jeho původ je - podobně jako samotný technický základ tohoto Saabu - v portfoliu General Motors. Podobný hardware má Cadillac SRX.
Zveřejněny zatím byly rozchody kol (1622 mm a 1623 mm), světlá výška (200 mm) a rozměry kol a pneumatik (235/65 R18 nebo 235/55 R20).
Parametry šestiválce jsou dnes mnohem blíže evropské špičce než kdykoliv před tím, i když vysokootáčková charakteristika (195 kW/6900 min-1) není u SUV tohoto ražení příliš obvyklá.
Druhou volbou - výhradně pro model 9-4X Aero - je přeplňovaný šestiválec 2,8 V6 Turbo, který Saab montuje i do řady 9-5.
Saab 9-4X - Základní technická data | ||
Model | 9-4X | 9-4X Aero |
Motor | 3,0 V6 | 2,8 V6 Turbo |
Převodovka | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 2997 | 2792 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 195/6900 | 221/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 223/5200 | 295/2000-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9 | 8,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | - |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2010-2120 | 2085-2135 |
Motory jsou uloženy vpředu napříč a spojeny vždy se šestistupňovým automatem.
Standardem obou motorizací je pohon všech kol Saab XWD se zadním nápravovým diferenciálem eLSD, který dokáže aktivně přesměrovat v případě potřeby až 50 % točivého momentu motoru z pravého na levé zadní kolo.
Verze Aero bude standardně vybavena mj. adaptivním podvozkem DriveSense.