Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Saab 9-4X
Saab 9-4X
Saab 9-4X
Saab 9-4X
27
Fotogalerie

Saab 9-4X: Vybírejte mezi 3,0 V6 (195 kW) a 2,8 V6 T (221 kW)

Přibližný design nového SUV 9-4X známe důvěrně už řadu měsíců. Až dnes však automobilka ukázala definitivní produkční podobu.

Saab se vydává směrem k zákazníkům, kteří chtějí středně velké, ale nadprůměrně výkonné SUV. Navzdory aktuálním zmenšovacím trendům přijede nový model 9-4X s motorovou škálou, která čítá dva zážehové šestiválce.

Neviděli jsme se už?

Nové SUV připravuje Saab ve spolupráci s GM už několik let. Oficiálně se prototyp s označením 9-4X BioPower představil už v lednu 2008.

Potom přišlo pro přežití švédské automobilky kritické období a krize, která znamenala existenční potíže i pro samotné GM. Nakonec obě automobilky přežily, a tak se produkční verze 9-4X konečně představuje v definitivní podobě.

Poprvé bude novinka k vidění na listopadovém autosalonu v Los Angeles. Na trh však první vozy přijdou až v květnu 2011, do Evropy pak 9-4X dorazí až v srpnu 2011.

Od původního konceptu se sériový model liší pouze v detailech.

Šestiválec s turbem nebo bez?

Automobil cílený převážně na americkou klientelu musí mít v této kategorii alespoň šestiválec a Saab jej má. Na první pohled byste tomuto Saabu hádali takřka kompaktní rozměry, ale zdá se, že jde spíše o konkurenta Mercedesu ML nebo Lexusu RX. Automobilka zatím vnější rozměry nezveřejnila, ale pohotovostní hmotnost startující nad 2 tunami leccos naznačuje.

Základem nabídky je atmosférický šestiválec 3,0 V6 s celohliníkovou konstrukcí a přímým vstřikováním paliva do válců. Jeho původ je - podobně jako samotný technický základ tohoto Saabu - v portfoliu General Motors. Podobný hardware má Cadillac SRX.

Zveřejněny zatím byly rozchody kol (1622 mm a 1623 mm), světlá výška (200 mm) a rozměry kol a pneumatik (235/65 R18 nebo 235/55 R20).

Parametry šestiválce jsou dnes mnohem blíže evropské špičce než kdykoliv před tím, i když vysokootáčková charakteristika (195 kW/6900 min-1) není u SUV tohoto ražení příliš obvyklá.

Druhou volbou - výhradně pro model 9-4X Aero - je přeplňovaný šestiválec 2,8 V6 Turbo, který Saab montuje i do řady 9-5.

Saab 9-4X - Základní technická data
Model9-4X9-4X Aero
Motor3,0 V62,8 V6 Turbo
Převodovka6A6A
Zdvihový objem [cm3]29972792
Válce/ventily6/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]195/6900221/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]223/5200295/2000-5000
Max. rychlost [km/h]210230
Zrychlení 0-100 km/h [s]98,3
Komb. spotřeba [l/100 km]--
Pohotovostní hmotnost [kg]2010-21202085-2135

Motory jsou uloženy vpředu napříč a spojeny vždy se šestistupňovým automatem.

Standardem obou motorizací je pohon všech kol Saab XWD se zadním nápravovým diferenciálem eLSD, který dokáže aktivně přesměrovat v případě potřeby až 50 % točivého momentu motoru z pravého na levé zadní kolo.

Verze Aero bude standardně vybavena mj. adaptivním podvozkem DriveSense.