Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab: Výroba zastavena kvůli platební neschopnosti

redakce AUTO.CZ
Diskuze (162)
Jak informoval deník Göteborg Posten na svých internetových stránkách, platební problémy Saabu se v posledních dnech staly "vysoce akutními".

Švédská celní služba včera zastavila dodávky, které ze zemí mimo Evropskou unii směřovaly do krizí zmítané automobilky Saab. Stejně tak byly zastaveny vývozní dodávky Saabu ze Švédska. Důvodem tohoto drastického kroku je platební neschopnost švédské automobilky, kterou ovládá americký koncern General Motors.

Jak informoval deník Göteborg Posten na svých internetových stránkách, platební problémy Saabu se v posledních dnech staly "vysoce akutními". Jen nezaplacené celní poplatky dosáhly podle listu značné výše. List dále uvedl, že dodávky do Saab Automobile v západošvédském Trollhättanu zastavila i řada výrobců jednotlivých autodílů.

"Celní zásah v praxi znamená, že dokud Saab nezaplatí, nemůže zvenčí EU přijímat žádné součástky ani vyvážet mimo EU žádné hotové výrobky," uvedl k novému opatření Hans Olsson ze státní celní služby Tullverket.

Služby Saabu kvůli platební neschopnosti již přinejmenším dočasně vypověděla i firma Schenker, která je jedním z největších přepravců pracujících pro tuto značku. Podle švédských sdělovacích prostředků si Schenker jako zástavu za nesplacené faktury ponechal automobily, které měl přepravovat dále.

Saab minulý týden požádal o ochranu před věřiteli, která by měla umožnit restrukturalizaci jeho aktivit. Saab prodělal v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč). Letos očekává podobnou ztrátu kvůli klesající poptávce, zastarávajícím modelům, nadměrným výrobním kapacitám a vysokým nákladům.

General Motors koupila v Saabu v roce 1990 poloviční podíl a o deset let později jej zcela ovládla. Saab však mateřskému podniku od roku 1996 nepřináší žádný zisk. GM v loňském roce zařadila švédskou divizi mezi aktiva určená k prodeji, prozatím ale nenašla žádného zájemce.

POHLEDY DO HISTORIE SAABu
Saab 92, 93, 95 a 96 – Od letadel k autům
Saab 99 – magické devítky

Saab 900 – dvě generace luxusu

Sportovní Saaby – úspěchy i nezdary

redakce AUTO.CZ
Diskuze (162)
26. 2. 2009 19:35
Re: SAAB 9-0
Je vidět, co si za souseda! Ještě tu kozu a si ok, co?! >:D
26. 2. 2009 18:56
Re: honem pro káru do růmu
zatial len tu v cz.. asi do V&K a do Adusumu.. uvidime.. radsej pockat a kupit dobre ako sa unahlit a pokazit si radost z jazdy ;-)
26. 2. 2009 18:18
Re: Mitsubishi
Tak to je vskutku vážné.
26. 2. 2009 15:27
Re: Mitsubishi
Bohuzial, najblizsou dalsou obetou moze byt Mitsubishi. Vcera vydali spavu v ktorej sa hovori o januarovom / lednovom prepade celosvetovej produkcie o 54% v porovnani s rovnakym obdobim minuleho roka. Za prvy mesiac sa tak vyrobilo 53.339 Mitsubishi. Zaroven ide o jedenasty mesiac prepadov predaja Mitsubishi.

Cize, este par takychto mesiacov a Mitsubishi sa polozi. Vyrabat celosvetovo 50.000 ks aut je neudrzatelne dlhsie ako dva-rtri mesiace. ;-\
26. 2. 2009 15:15
Re: last minute...
Prevazna vacsina zaujemcov su financni investori (private equity), ale dvaja su z vraj z branze - teda dva automobilove koncerny. Minimalne jeden je europsky. Tuto informaciu mam ja od "informatora" z Nemecka (cize nezavisle na tom co pisali v ANE).

Lenze na to aby Saab prezil, bude treba trojstranna dohoda: svedska vlada, novy vlastnik a GM. Vlada uz slubila Saabu financnu injekciu, ale len pod podmienkou, ze sa najde NOVY seriozny investor (cize inymi slovami : GM uz neverime").
Cize tu by problem nebol. Problem vidim skor v tom, ze ak by aj Saab presiel do ruk noveho investora, aspon v strednodobom vyhlade bude musiet dalej spolupracovat s GM. Lenze novy investor (a svedska vlada) si logicky bude chciet snazit vyjednat poziciu, v ktorej budu chciet skor investovat do rozvoja znacky, nez do nakupu casti aut od partnera, ktory ako byvaly majitel zlyhal. Ergo...GM by muselo pristupit na nejaku formu kompromisnej spoluprace, vramci ktorej by vlastne neuctovalo trhove ceny za dodavky svojich konstrukcnych celkov. Otazka je, ci je takato dohoda mozna. Ci GM prejavi dobru volu a bude chciet svojim byvalim dceram v EU pomoct. Vzhladom k tomu, ako ma prebehnut restrukturalizacia GM som ale k tomuto rieseniu jemne skepticky.