Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šanghaj 2015: Postřehy z prvního tiskového dne

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 20. 4. 2015 • 02:56
51
Zobrazit náhledy (51)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Autosalon v Šanghaji patří mezi nejvýznamnější automobilové výstavy na světě. Letošní ročník se nesl také ve znamení velkých změn.

Zatímco ženevský, frankfurtský nebo pařížský autosalon představují pro evropské automobilové nadšence jedny z největších svátků, do Číny se jen tak někdo nevydá. Je to škoda, protože výstava v Šanghaji svou důležitostí zmíněné akce velmi brzo překoná, pokud se tak už dokonce nestalo.

My máme na místě zástupce, a tím je Zbyšek Pechr, šéfredaktor partnerského časopisu Svět motorů. Jeho postřehy z prvního tiskového dne mířily především k velmi chabému zastoupení modelek, které jsou ozdobou každé autoshow.

Co za rapidním úbytkem dívek a dam stojí? Především čínští strážci mravnosti, kterým se spoře oděné slečny prostě nelíbili a nelíbí. Mohou prý pohoršovat okolí, vyjadřují negativní společenský dopad, a v dřívějších zprávách dokonce padala slova jako „vulgární publicita“. Z našeho pohledu není na přiměřeně odhaleném lidském těle nic špatného, občas se ale zkrátka musí jednat podle určených pravidel...

Všechno došlo do takové fáze, že modelky v Číně zkrátka jako kdyby vymřely. Jistě, ženy se okolo automobilů pohybují, spíše ale vypadají jako zástupkyně pro komunikaci s tiskem. S přídavkem ošacení se vytratil kus kouzla, které unaveným novinářům a běžným návštěvníkům dává vůli vydržet. To s údajným zákazem vstupu dětí je to jiná – proplétat se mezi masou lidí a do toho dávat pozor na nekontrolovatelné uřvance je obtížné nejen pro vznětlivé povahy.

Nový výstavní areál šanghajského autosalonu má tvar čtyřlístku (původní byl trojúhelník), a nutno podotknout, že velmi obrovského. Jak uvedl pan Pechr v jedné z mailových korespondencí, je to jako kdybyste spojili dohromady pařížské a frankfurtské výstaviště a stejně by vám ještě kus chyběl.

Pro Evropany, kteří mimo svou rodnou řeč nejčastěji mluví anglicky, je navíc zdejší komunikace slepou uličkou. Jinak než čínsky se s nikým na výstavišti nedomluvíte - pouhá žádost o tiskové materiály může být horor. Moc vám navíc nepomohou ani místní názvy jednotlivých automobilů – pokud nemáte nastudovány tvary hlavních novinek, lehce je v množství vystavovaných automobilů přehlédnete.

I přes některé zápory se ale vyplatí čínský autosalon neignorovat. Zdejší rostoucí trh je totiž pro evropské automobilky možná důležitější než trh domácí (řečeno s trochou nadsázky). Letos se ale v Šanghaji spíše setkáváme s koncepty, které budou udávat budoucí trendy. Řeč je například o Volkswagenu C Coupe GTE, Hondě Concept D, Audi Prologue Allroad, Mercedes-Benz Concept GLC Coupe nebo „obrněném“ Citroënu Aircross. I kdyby se tyto vozy nedočkaly sériové výroby, některé jejich prvky karoserie stoprocentně přežijí.

Šanghaj má obrovský význam také pro automobilku Škoda. Již předloni zde poprvé ukázala modernizovanou podobu minulého Superbu, letos si zde odbývá lokální premiéru jeho zcela nová generace a do prodeje se dostává současná Fabia. Ta je v nabídce s benzinovými motory o objemu 1,4 a 1,6 litru, turbodiesel tedy nečekejte. Zatímco v Česku vůz pořídíte od 234.900 Kč, v Číně se základ přibližuje v přepočtu k 290.000 korunám a silnější verze stojí o zhruba 70.000 Kč více. Fabia je zde zkrátka luxusnější zboží…

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku