Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saúdská Arábie začne vyrábět elektromobily, chce snížit závislost na ropě

Filip Melich
Diskuze (8)

Ropný gigant Saúdská Arábie se plánem Vize 2030 snaží snížit vlastní závislost na těžbě ropy. Proto krom dalších snah založí vlastní značku specializující se na výrobu elektromobilů.

Království Saúdská Arábie je jednou z ropných velmocí a jeho příjmy výraznou měrou závisí právě na tomto fosilním palivu. Koncem roku 2019 Saúdská Arábie představila plán nazvaný Vize 2030, jehož účelem je závislost země na těžbě ropy snížit. Do plánu mimo jiné patří investice do elektromobility, a to včetně vytvoření vlastního výrobce elektromobilů.

V současnosti je Saúdská Arábie s 60% podílem největším akcionářem amerického výrobce elektromobilů Lucid Motors. Pro společnost zároveň v Saúdské Arábii staví nové továrny, a to jak na auta, tak na baterie. Ovšem s tím se korunní princ Mohamed bin Salmán nespokojí, chce založit také vlastní značku – aby ještě více podpořil domácí průmysl a zaměstnanost.

Video se připravuje ...

Nový výrobce elektromobilů se bude jmenovat Ceer, má vytvořit 30.000 pracovních míst a do roku 2034 k HDP Saúdské Arábie přispět v přepočtu téměř 190 miliardami korun. První model značky má být představen již v roce 2025, přičemž plány počítají s produkcí sedanů a SUV.

Ceer bude kromě domácího trhu prodávat také na trzích Středního východu a severní Afriky. To bude ovšem jen rozjezd, protože plány značky počítají s expanzí do dalších zemí, výhledově například i do USA.

Do rozjezdu nového výrobce elektromobilů se však Saúdská Arábie, potažmo její státní investiční fond PIF nepouští sám. PIF se spojil s tchajwanskou společností Foxconn, která už se ve světě elektromobility angažuje prostřednictvím vlastní značky Foxtron nebo spoluprací s jinými výrobci elektromobilů.

Foxconn si v rámci značky Ceer vezme na starost vývoj elektrické architektury, a to včetně technologií souvisejících s infotainmentem, konektivitou nebo autonomní jízdou. Kromě toho Ceeru vypomůže také automobilka BMW, která licenčně poskytne některé technologie, které zatím nebyly specifikovány.  

Filip Melich
Diskuze (8)

Doporučujeme

18. 11. 2022 09:39
Re: Nová globální produktivita. Proč by Arab vyvíjel elekrom
61% v "cizim" projektu je trochu sporne... :-)
Ale vim jak to myslis.

Ja jsem polemizoval jen s Ladou. ;-)

Edit:
Rocni produkce Lucidu je asi 7.000ks.
Avatar - Roland Von Wagen
18. 11. 2022 09:08
Re: Nová globální produktivita. Proč by Arab vyvíjel elekrom
To je ale přesně to, co zmiňuju. Mají 61 % nakoupených v cizím projektu. Není to arabská automobilka. Btw. Kolik těch lucidů jezdí po planetě?
18. 11. 2022 07:38
Re: Nová globální produktivita. Proč by Arab vyvíjel elekrom
https://insideevs.com/…re-saudi-arabia/

It’s no secret that Saudi Arabia's Public Investment Fund (PIF), the country's sovereign wealth fund, owns 61% of Lucid Group following a $1 billion investment in the company in 2018.
;-)

Nejsem fanousek saudu, ale Lucid bych k Lade neprirovnaval.
Avatar - Roland Von Wagen
16. 11. 2022 22:49
Re: Nová globální produktivita. Proč by Arab vyvíjel elekrom
Foxconn a BMW budou chtít především vydělat. Nějakou dobu to můžou Arabové platit z ropy a dividend. Srážka s ekonomickou realitou (dojde-li tedy skutečně k enormnímu poklesu spotřeby ropy) je ale nemine. Nakoupit technologie umí i cvičená opice. Něco skutečně sám vyvinout už chce používat šedou kůru mozkovou. Tam Arabové nebudou úspěšní. Skončí na badge engeneeringu nějaké noname číny jak Lada. Nikde to neudají. Buď to bude nekonkurenční cenou nebo kvalitou nebo obojím.
16. 11. 2022 21:58
Nová globální produktivita. Proč by Arab vyvíjel elekromotor
Píše se, že ten High End nakoupí od Foxconnu, BMW.
Foxconn jim to může i vyrábět, jako Fiskeru, časem i Applu, ... .

Foxconn si v rámci značky Ceer vezme na starost vývoj elektrické architektury, a to včetně technologií souvisejících s infotainmentem, konektivitou nebo autonomní jízdou.

Foxconn a BMW tu konkurenci globální ekonomiky zvládnou, nejen v Saudské Arábii.