Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a autonomní dopravní řešení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Autonomní dopravní řešení obnáší mnohem více než jen samostatně řízená vozidla. Podle zástupců společnosti Scania otevírá dveře do světa příležitostí.

Scania již mnoho let pracuje s různými technologiemi pro zvýšení automatizace vozidel, ale to je jen jeden kousek v pomyslné skládačce automatizované dopravy.

Tom Nyström, vedoucí inženýr u společnosti Scania, uvádí, že při vývoji se pracuje s tím, co je nazýváno autonomním dopravním řešením a samostatně řízená vozidla jsou jedním z nástrojů, které jsou k dispozici.

Je to tedy komplexní systém, manipulační logistika, rozdělení úkolů vozidel a sdílení informací mezi nimi a informační infrastrukturou. Každé přepravní řešení je individuálně přizpůsobeno potřebám zákazníka.

V první fázi vývoje se Scania zaměřila na průmyslové oblasti, jako jsou doly, přístavy a terminály. Tom Nyström, k tomu uvádí, že společnost zvolila aplikaci v průmyslové sféře jako svou první obchodní oblast, protože má velký hospodářský potenciál. Z právního hlediska je zde možné provozovat samostatně řízená vozidla a celé prostředí je relativně pod dohledem.

Počátek automatizace v průmyslových oblastech staví Scanii do výjimečného postavení ve srovnání s jinými výrobci vozidel. Téměř všechny významné automobilky pracují na automaticky řízených vozidlech, ale do svých obchodních plánu pro osobní automobily nejčastěji zahrnují jízdu v běžném provozu.

Scania naopak může díky svým nákladním vozidlům začínat v průmyslovém sektoru a vyvíjet zde čím dál tím složitější postupy pro zisk nových zkušeností. Tato cesta má přinést poznatky pro vývoj nových komerčních produktů.

V tomto systému je samozřejmě mnoho výzev pro nákladní vozy. Autonomní automobil musí mít řadu funkčních systémů, schopnost vidět okolní prostředí skrz data ze senzorů a provádět správná rozhodnutí pro bezpečnou jízdu.

Tom Nyström je přesvědčen, že Scania může mít k dispozici svůj první komerční produkt během pěti let. Podle jeho slov to již není otázka proveditelnosti, ale spíše se jedná o inteligentní a ekonomické realizaci ve velkém. Pro Scanii jsou pak velkou výhodou její modulární způsoby stavby vozidla.

Jednou z mnoha výhod autonomních průmyslových vozidel je i bezpečnost. Například právě v těžebním průmyslu existuje mnoho nástrah pro zdraví osob, které zde pracují. Lidé musí ukončit činnost například, když se při těžbě objeví jedovaté plyny, zatímco autonomní vozidla mohou v práci pokračovat.

Dále je při dolování mnoho finančních prostředků vynaloženo i na vyztužení tunelů, aby do nich mohli lidé vůbec vstoupit, ale v případě autonomních vozidel může být použito méně nákladného zajištění jejich stropů, protože nebudou ohrožovat lidské životy.

Dalším aspektem těžebního průmyslu je dostupnost, protože řada velkých dolů je umístěna v extrémně odlehlých oblastech. Pro tyto doly je pak poměrně obtížné získat kvalifikované pracovníky a navíc se právě díky nutnosti vybudovat pro ně odpovídající zázemí zvyšují provozní náklady.

Z širšího hlediska jsou výhody pro společnost ještě radikálnější. Zcela automatizovaný dopravní systém umožňuje zákazníkům soustředit se na svůj hlavní předmět podnikání.

Tom Nyström na závěr uvádí, že při aplikaci ve velkém měřítku může takový systém vést ke snížení provozu, zvýšení využití kapacity vozidel, usnadnění nákladní konsolidace a zároveň zajištění, aby každé vozidlo dělalo správnou věc ve správný čas. Podle jeho slov si můžeme představit město, kde je přeprava zboží a osob přesná jako hodiny - žádné zbytečné transporty, žádné dopravní zácpy a čisté životní prostředí.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
19. 6. 2016 19:39
Re: Na hlavu.
no to bude fungovat ako turisticky autobus hlavnom meste a to este delegat bude musiet davat na to pozor .... ludia casom pridu na to ze tato cesta je nespravna ..... nikto nebude kupovat auto ktore nemoze soferovat iba taky co sa boja po cestach jazdit
Na hlavu.
Niektorým ľuďom už fakt j€b€..