Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: Jak šel čas s volantem

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 25. 1. 2015 • 21:57
6
8
Zobrazit náhledy (6)
Scania
Scania nabízí pohled na proměnu volantu a palubní desky nákladních automobilů od padesátých let do současnosti.

Stejně jako interiéry osobních automobilů i kabiny užitkových vozidel prošly v uplynulých pětašedesáti letech poměrně zásadními proměnami nejen v oblasti ergonomie, komfortu a bezpečnosti, ale rovněž i ve výběru a zpracování materiálů použitých na jednotlivé

komponenty.

V padesátých a šedesátých letech se i u výrobců nákladních vozidel stále více prosazuje práce designérů a začíná se s hledáním ideálního rozmístění ukazatelů a ovladačů na palubní desce. V případě materiálů ještě vládne chromovaný a lakovaný kov, který doplňují tvrdé a hladké plasty. Typické jsou pro toto období volanty s tenkým věncem a velkým průměrem bez jakékoliv možnosti nastavení.

Sedmdesátá léta jsou jednoznačným přechodem k menším volantům o průměru okolo 450 mm a ve výbavě vozidel se stále častěji objevuje posilovač řízení, který výrazně přispívá ke zlepšení komfortu ovládání těžkých vozů. Z palubní desky zmizel kov a jeho místo zaujal plast. Ovladače na přístrojové desce se zvětšily a dostaly označení své funkce symboly.

Osmdesátá léta přinesla další zlepšení v oblasti komfortu i bezpečnosti. Což v případě volantů znamená příjemnější materiály a větší rozsah nastavení sloupku řízení. Scania v tomto období poprvé představila svou zaoblenou jednolitou palubní desku, kterou se v roce 1988 pochlubila série 3.

Devadesátá léta přinesla evoluci designu představeného koncem předchozího desetiletí se zaměřením na další zvýšení bezpečnosti. Volant proto dostal měkký střed volantu a v nabídce se poprvé objevují airbagy. Dále se rozšířily možnosti nastavení volantu a zlepšila ergonomie rozmístění přístrojů a ovládacích prvků na palubní desce.

Jednadvacáté století přineslo důraz na maximální zpříjemnění pracovního prostředí řidiče. Volanty mohou mít věnce obšité kůží nebo dokonce ze dřeva a stejné materiály se dostávají i do obložení dalších částí interiéru. Palubním deskám začínají vládnout měkčené plasty. Vše je přehledně označeno, přičemž mnohé důležité funkce jsou zakomponované do volantu.

Témata
Avatar - Kolouš
25. 1. 2015 19:27
Re: Důležitější je připomenout
Nechci Te opravovat, ale pokud se poustis na tenhle led, tak ideální otáčky jsou od 1080ot/min, kde máš posazen kroutak. A to jen při akceleraci, nebo pozadavku na tah. Nenineobvykle si to klapat i 950. Záleží hodně na sekundárním převodu (staly převod v diferaku), ten te ve většině případů (specifikaci dálkového tahace) při nejvyšším kvaltu nepustí při 90kmh přes 1200ot/min. Dnešní motory jsou konstruovány jako nizkootackove a jezdit na ucho se už nevyplaci.
Avatar - Ada je zase tady
25. 1. 2015 12:59
Důležitější je připomenout
že optimální provozní otáčky pro diesel jsou v tomto voze mezi 1300 a 1500RPM (výlety nad 3000RPM nechme hlupákům, kterým se líbí zubní vrtačky) a motory jsou vybaveny zatím nepřekonanou koncepcí TDI-PD. :-!
Avatar - Stejsn
25. 1. 2015 12:05
50. léta
ty tahací přepínače byly peklo, měl jsem je ve Škodě 1200, kde byly - stejně jako v kabině té Scanie - bez popisků. Prase aby se v tom vyznalo. Fakt nechápu proč to nemělo alespoň nějaké nanýtované štítky nebo tak něco, když to ještě nedokázali natisknout na plech přímo pod ovladač.
Avatar - _Karel_
25. 1. 2015 11:41
Re: Popisky obrázků
Přesně!
25. 1. 2015 10:58
Popisky obrázků
Myslíte, že se Vám někdy podaří dělat popisky obrázků, aby člověk s menším přehledem věděl, který model je na fotce zachycen?
Články odjinud