Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania jako první představuje motor Euro 5 s EGR

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel představila novou řadu motorů splňující požadavky normy Euro 5 bez následné úpravy výfukových plynů. Nově představené motory se vykazují vysokým výkonem bez negativního dopadu na spotřebu paliva.

Po pěti letech vývoje představuje Scania novou platformu motorů splňující požadavky normy Euro 5 pomocí technologie EGR. S technologií EGR – recirkulace výfukových plynů – se vznik emisí potlačuje již během spalování a odpadá tak potřeba dalšího zařízení pro následnou úpravu spalin a nádrží pro přepravu aditiv jako u technologie SCR. „Tankování aditiva Ad Blue může zatěžovat obzvlášť malé dopravce. S novou platformou motorů Scania řidič tankuje pouze naftu,“ vysvětluje výhodu pro zákazníky Marián Černoch, obchodní ředitel Scania CZ.

Scania nově uvedla na trh nejnovější řadové pěti- a šestiválcové motory splňující normu Euro 5. Ta se od října 2009 stane závaznou v celé Evropské unii.

Větší výkon při stejné spotřebě paliva

Nová řada motorů byla již od počátku vyvíjena s využitím technologie recirkulace výfukových plynů (EGR), protože jde o výhodnou a finančně úspornou technologii úpravy výfukových plynů. Zákazníci tak ocení výkon v jakýchkoliv provozních podmínkách bez nutnosti tankování dalších přídavných látek.

Nová řada motorů Euro 5 dosahuje stejné spotřeby paliva jako předchozí řady motorů splňující normy Euro 3 a Euro 4. Výhoda nových motorů Euro 5 je daná tím, že síla vysokého točivého momentu už od nízkých otáček umožňuje ušetřit více paliva volbou rychlejšího převodového poměru.

Při vývoji nového motoru Scania zásadně inovovala způsob chlazení. „Systém EGR pro motory Euro 4 obsahoval vodní chlazení. Pro Euro 5 potřebujeme více chladící kapacity pro výfukové plyny, a proto jsme zavedli ještě druhou fázi chlazení vzduchem. To je unikátní postup, který dosud nikdo nepoužil,” dodává Jonas Hoffstedt, šéf vývojového oddělení motorů Scania.

Všechny motory nově uvedené na trh mají osvědčení o splnění požadavků normy Euro 5. Dva 9litrové motory o výkonu 169 kW a 205 kW mají rovněž osvědčení o splnění požadavků normy EEV, která je dnes nejstriktnější ověřitelnou emisní hladinou.

Euro 6, obnovitelná paliva a hybridní pohony

Společnost Scania se již nyní postupně připravuje na splnění požadavků normy Euro 6, o jejíž úrovních, zkušebních metodách a samotném načasování se rozhodne v budoucnu. V době, kdy norma Euro 6 začne platit, budou škodlivé emise ze vznětových motorů pravděpodobně tak malé, že se zájem automobilového průmyslu bude soustředit spíše na emise oxidu uhličitého a na využití obnovitelných paliv.

Dalším trendem, který se v oblasti nákladní dopravy začíná stále více prosazovat, jsou hybridní pohony. V první polovině tohoto roku Scania představila nový hybridní etanolový autobus, který dokáže snížit emise CO2 až o 90 procent a je schopen ušetřit až 25 procent paliva. Nový hybridní koncept Scania využívá běžný autobusový motor a navíc nabízí volbu paliva – motor může být upraven pro provoz na etanol, naftu nebo plyn.

Ondřej Láník
Diskuze (27)
11. 10. 2007 18:16
Re: Normy
naprosty souhlas
11. 10. 2007 17:20
to jsem čekal
hmmm to jsem čekal takovouhle diskuzi, která nesouvisí s technikou, ale že náklaďáky fuj ať zmizí z silnic ... jasnačka že musí jezdit bez nich by to nešlo ... ale že třeba nikdo zde neřekne v kolika osobních autech jezdí jen jeden člověk i do centra měst místo aby jel hromadnou dopravou kterou by ušetřil také místo na silnicích a exhalaca ... je mi jasný mastná tyč není pro spoustu lidí "na jejich" úrovni .... nechci tu nikoho soudit ani říkat kdo má pravdu ... pravda je totiž opět někde upstrostřed ... doporučuji každému aby se aspoň jednou svezl náklaďákem aby veděl jaký to je brzdit tu masu když to tam nějakej frajírek pošle protože si myslí že takové auto brzdí jako osobák a nebo ať si zkusí jet za sarou avií s novým kamionem v kopsích ... stejně tak ať kamioňák občas tam to auto do levého pruhu neposílá tak navtrdo ... chtělo by si to občas zamést před vlastním prahem ... je to jen o toleranci a ohleduplnosti lidí na silnicích ... ai takhle to vidím já ....
Avatar - Pekelná Micinka
11. 10. 2007 14:08
Re: Back off bitch!
To jo, tak ale jabka jde pěstovat v ČR, to že se dováží kvůli ceně z nějaký východní země, nebo vrchol, česnek z Číny! Proč. Někdo to někde počítal, že na jedno kilo hrozna, a teď si vymyslím třeba z Itálie, padne půlitr nafty. Tak si tak říkám a k čemu Euro, když nemusíme spalovat vůbec.
Avatar - 125S
11. 10. 2007 13:07
Re: jak na to
Stačí se projet dálnicí... Udržovat 110kmh tempomatem nejde, samej náklaďák, a nejhorší je když se předjíždí mezi sebou...A to mluvim o sobotě a neděli :-|
Avatar - KANKUNEN
11. 10. 2007 12:13
Re: jak na to
Každá zem bude mít svou čínskou zeď