Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: Kompozitní materiály v konstrukci podvozku

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania a Královský technologický institut ve Stockholmu spolupracují na výzkumu možného využití kompozitních materiálů v konstrukci podvozků nákladních vozidel.

Kompozitní materiály jsou dnes v hojné míře používány v konstrukci závodních, sportovních a supersportovních automobilů, ale jejich přednosti v podobě vysoké pevnosti i tuhosti a zároveň nízké hmotnosti jim mohou otevřít cestu i do konstrukce podvozků nákladních vozidel.

Podle současných výsledků společného výzkumu a vývoje značky Scania s Královským technologickým institutem mají v budoucnosti nové lehké materiály, jako jsou například uhlíková vlákna, hrát stále větší roli při výrobě těžkých užitkových vozidel, a to zejména v případě městských autobusů a distribučních nákladních vozidel.

Aktuální studie uvádí, že lze dosáhnout snížení hmotnosti až o 40 procent, jestliže jsou z kompozitních materiálů vyrobeny klíčové nosné komponenty podvozku. Úspora hmotnosti v konstrukci vozidla může být v kombinaci s konvečním pohonným ústrojím využita pro zvýšení hmotnosti převáženého nákladu.

Pro městské autobusy a distribuční nákladní vozidla, která většinou nepřevážejí příliš těžké náklady, má tato úspora zcela jiný význam. Tyto vozy jsou totiž využívány především ve městech, kde je kladen stále větší důraz na provoz bez emisí škodlivých výfukových plynů. Při výrazně nižší hmotnosti podvozku tak tyto stroje mohou i při osazení čistě elektrickým nebo hybridním pohonným systémem dosahovat nižší nebo srovnatelné hmotnosti s konvenčními vozidly podobných rozměrů a přepravní kapacity.

Scania představí novou generaci nákladních vozidel

Kompozitní materiály mají sice v současnosti vysokou nákupní cenu, ale při pohledu z hlediska životního cyklu užitkových vozidel se podle studie společnosti Scania jejich využití může ekonomicky vyplatit.

Vedle nízké hmotnosti mají pak oproti konvečním materiálům navrch i díky své pevnosti a tuhosti. K dalším přednostem má patřit pomalejší stárnutí, menší náchylnost k únavě materiálu a samozřejmě i absence koroze, jíž podléhají kovové komponenty podvozků užitkových vozidel.

Konstruktérům pak použití kompozitních materiálů umožní větší svobodu při navrhování nových podvozku, kdy mohou opustit současná konveční řešení a zcela je přizpůsobit použitému pohonnému systému i následnému využití vozidla v každodenním provozu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)