Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania má nový 13litrový motor na bioethanol

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Scania uvádí nový 13litrový šestiválcový motor pro palivo ED95, který může být použit u vozidel určených pro dálkovou přepravu.

Motory společnosti Scania na bioetanol pracují s palivem ED95, což je ethanol, včetně 5% zlepšovače vznícení a maziv. Tato přísada umožňuje chod na principu dieselového motoru s kompresním zapalováním.

Společnost Scania s novým motorem představuje další možnost alternativního pohonu pro svou novou generaci nákladních automobilů. Použití paliva ED95 znamená snížení emisí CO2 až o 90 % a současně přináší ovladatelnost a výkon, který zákazníci.

Řadový šestiválec Scania o objemu 13 litrů posloužil jako základ pro nový motor, který pracuje s palivem ED95. Tato pohonná jednotka disponuje nejvyšším výkonem 302 kW (410 k) a točivým momentem 2150 N.m.

Pohonné jednotky společnosti Scania na bioethanol používají kompresní vznícení (jako u konvenčních dieselů), což omezuje potřebu velkých úprav. Díky svým vlastnostem je vhodný jak pro dálkovou přepravu, tak stavební nebo městská vozidla.

Významnější změny v motoru (DC13157) se týkají vstřikovacího systému paliva a upravených válců pro zvýšení komprese. Systém spalování je pak založen na stejné filozofii SCR, kterou Scania používá téměř pro všechny své motory Euro 6.

Nový motor na ED95 potřebuje interval výměny oleje (za normálních podmínek) každých 45.000 km a vstřikovače potřebují údržbu po 90.000 km. Tato čísla mají být pro tento typ motoru a požadavky plně dostačující.

Palivo ED95 může být skladováno a čerpáno stejně jako nafta a má dobré vlastnosti také při nízkých teplotách. V současnosti se však v České republice oficiálně neprodává.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)