Scania přišla s motorem o výkonu 540 koní. Jde jen o šestiválec
Švédská automobilka známá v nejsilnějších motorech vidlicovým osmiválcem přišla s novou verzí šestiválce o úctyhodném výkonu 540 k.
Tahač s osmiválcem je prestižní záležitostí, ale Scania potřebovala nabídnout více síly také pro běžné řidiče a hlavně za jinou cenu než V8. Odhalení nové verze třináctilitrového motoru o výkonu 397 kW (2700 N.m) tak rozšířilo možnosti využití lehčího, levnějšího, efektivnějšího a úspornějšího šestiválce. Maximum točivého momentu je k dispozici již od 1000 ot./min, což je pro motory v osobních autech hodnota zatím nedostižná. Zároveň však Scania nabízí prestižní osmiválec ve čtyřech výkonových verzích 382, 427, 479 a 537 kW (2700, 3000, 3300 a 3500 N.m).
Nejsilnější třináctilitr 540 zcela překrývá nejslabší šestnáctilitrovou úroveň osmiválce. Pro volbu objemnější jednotky pak může rozhodnout například značný točivý moment 800 N.m pro pomocný pohon. Z čistě ekonomického propočtu bez ohledu na PTO totiž V8 520 postupně ztrácí uplatnění. To však nebyl primární úmysl automobilky. Ta chtěla nabídnout vysoký výkon při nízké hmotnosti motoru, protože existuje velká řada aplikací citlivých na pohotovostní hmotnost vozidla a zatížení na přední nápravu.
Scania tedy nově nabízí pět různých výkonových stupňů nejběžnějšího třináctilitrového motoru v podobě řadového šestiválce: 272, 302, 331, 368 a 397 kW. Nová verze používá například robustní turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek a kuličkovými ložisky.
Společné dočišťování
Společnou vlastností všech motorů DC13 je jejich vynikající hospodárnost a použití pouze SCR pro následné zpracování výfukových plynů. Velká robustnost spolu se službami společnosti Scania, jako jsou smlouvy o údržbě s flexibilními plány, přispívá k příznivým údajům z hlediska nákladů a provozuschopnosti, což vede k vynikající celkové provozní ekonomice. „Díky lepším hodnotám spotřeby paliva a poměru výkonu k hmotnosti bude tento motor atraktivní volbou pro mnoho zákazníků společnosti Scania,“ uvádí Vlaskamp. Točivý moment 2700 N.m již od 1000 ot/min umožňuje cokoli mezi rychlou změnou převodových stupňů a prací v nízkých otáčkách a zaručuje vynikající schopnost rozjezdu díky nápravám s redukcí v náboji kola u lesnických aplikací.
VŠECHNY TŘINÁCTILITROVÉ ŠESTIVÁLCE SCANIA | |||||
Označení | DC13 370 | DC13 410* | DC13 450* | DC13 500 | DC13 540 |
Typ | Řadový | ||||
Zdvihový objem (l) | 12,7 | ||||
Pořadí zapalování | 1-5-3-6-2-4 | ||||
Počet válců | 6 | ||||
Počet ventilů na válec | 4 | ||||
Vrtání × zdvih (mm) | 130 × 160 | ||||
Kompresní poměr | 23,0 : 1 | 21,0 : 1 | |||
Turbodmychadlo | Valivá ložiska | Kuličková ložiska | |||
Výfuková brzda (kW) | 242 | ||||
Objem oleje (l) | 40 | ||||
Nejvyšší výkon | 272 kW (370 k) | 302 kW (410 k) | 331 kW (450 k) | 368 kW (500 k) | 397 kW (540 k) |
při 1800 ot/min | |||||
Nejvyšší točivý moment | 1900 N.m při | 2150 N.m při | 2350 N.m při | 2550 N.m při | 2700 N.m při |
900–1340 ot/min | 925–1340 ot/min | 1000–1300 ot/min | |||
* Možno i na 100% bionaftu |