Scania R 420: Za volant kravatu
Švédský výrobce uplatňuje při redukci emisí sice především technologii EGR (recirkulace výfukových plynů), ale testovaný model využíval selektivní katalytické redukce SCR, tedy vstřik činidla AdBlue do výfukového traktu.
Koncepce „našeho“ tahače je určena zjevně pro dopravu na střední a delší vzdálenosti, protože má zvýšenou budku řidiče s lůžkovým vybavením. Na velmi dlouhé cesty by byla vhodnější nejdelší a nejvyšší. Vnitřní výška činí u základního typu 1690 mm, u zvýšeného Highline 1900 mm a u Topline 2220 mm.
Pracoviště řidiče, na kterém si výrobce tradičně dává velmi záležet, má naprosto bezchybné uspořádání všech ovladačů a ukazatelů. Vedle neméně dokonalého výhledu všemi směry je příkladem ergonomické preciznosti stejně jako rozsah možností nastavení volantu a sedadla včetně charakteristiky odpružení. Potah sedadla je skvělý s prodyšným hrubým textilem, na vrcholu spočívá varianta s drahou kůží, kterou jsme považovali za luxus až trochu zbytečný. Chvályhodným prvkem byl palubní alcotester propojený s elektrickou sítí vozidla. Podle pokynů zařízení (zvukových signálů) jsme museli fouknout do náustku analyzátoru a poté otočit klíčkem do polohy pro spouštění motoru. Alkohol v dechu by spouštěč zablokoval.
Řadicí systém Opticruise řidiči velmi usnadňuje práci. Po rozjezdu s využitím spojky starost o řazení končí. Ke spojkovému pedálu se řidič vrací zase až při úplném zastavení. Dvanáctistupňová převodovka GRS 900 je nejčastěji uplatňovaným typem. Jedná se o konstrukci se systémem Split & Range, ale v úpravě Opticruise zbavenou synchronizace a naopak doplněnou o elektronickou řídicí jednotku a vzduchotlakovou soustavu dvoučinných válců, která vykonává vlastní řazení, vypíná spojku a aplikuje přesné „meziplyny“ při řazení dolů. Umožňuje řadit také sekvenčně podle vlastní úvahy, což přijde nejvíce vhod při sjíždění dlouhých klesání, kde vedle aktivace retardéru a odlehčovací výfukové brzdy můžeme zvýraznit decelerační efekt odrazováním. Stejně tak lze s předstihem řadit na vyšší stupeň před vrcholem stoupání atd.
Souprava se skříňovým návěsem byla plně zatížena vzorně ukotvenými betonovými bloky, její hmotnost činila 40 000 kg. Mezi Ruzyní a Slaným jsme vyzkoušeli inteligentní verzi tempomatu „Active“. Měří vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a mění rychlost jízdy (nahoru i dolů) do nastaveného limitu a s ohledem na bezpečnou vzdálenost vzhledem k momentální rychlosti. Vzdálenost mezi vozidly lze nastavit ve čtyřech stupních, ale elektronika nedovolí zvolit nebezpečně krátkou.
V kopcovitém úseku mezi Chomutovem a Mostem jsme si důkladně vyzkoušeli sekvenční řazení i účinnost retardéru a odlehčovací výfukové brzdy. Velmi příjemnou zkušeností byl průjezd pasáží s poměrně strmým proměnlivým stoupáním a sérií zatáček nejrůznějších poloměrů. Časté řazení bylo rychlé a přesné. Druhá generace Opticruise řadí rychleji než předchozí, měkčeji i plynuleji zachází se spojkou a používá učebnicově přesné „meziplyny" při řazení dolů. Program „Hill“ pro vysloveně horské trasy jsme jen krátce aktivovali v jednom z větších stoupání, přestože to nebylo nutné. Výsledkem bylo řazení v jiném režimu chodu motoru více využívajícím vyšší otáčky. Tedy dynamika placená spotřebou.
Technické parametry | |
Motor | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 6/24 |
Zdvihový objem | 11 700 cm3 |
Největší výkon | 309 kW při 1800 ot/min |
Točivý moment | 2100 N.m při 1100-1400 ot./min |
Převodovka | dvanáctistupňová Opticruise |
Brzdy | kotoučové s ABS, ESP, EBS |
Odlehčovací brzdy | výfuková a retardér |
Pérování vpředu | listové pružiny |
Pérování vzadu | 4 vzduchotlakové měchy |
Provozní hmotnost tahače | 7 300 kg |
Celková hmotnost soupravy | 40 000 kg |
Rozvor náprav | 3700 mm |
Vnější rozměry | 5940 x 2430 x 3540 mm |
Pneu | 315/70 R 22,5 |
Objem nádrže paliva | 400 l |
Objem nádrže AdBlue | 75 l |
Největší rychlost | 90 km/h (omezovač) |
Text: Ondřej Horský
Foto: Autor a archiv