Scania testuje spalovací prodlužovač dojezdu. Chce tím přesvědčit politiky
Elektrifikace nákladní dopravy je jedním z velkých témat budoucnosti. Některé automobilky rovnou vsadily na baterie, jiné to zkouší s vodíkem a některé zkouší přístupy oba. Scania nově jako dočasné řešení testuje také spalovací prodlužovač dojezdu pro elektrický tahač.
Technologie spalovacích prodlužovačů dojezdů (EREV) není žádný nový vynález, BMW i3 s ním jezdilo už v roce 2013. Populární jsou poslední roky zejména v Číně, odkud se pomalu začínají dostávat i do zbytku světa. Většinou se ve spojistosti s nimi mluví o osobních autech, Scania ovšem stejnou techniku začíná testovat také v tahači.
O plánech Volkswagenu s prodlužovači dojezdu jsme už nedávno psali, avšak ve spojení s jinými značkami koncernu a především osobními vozy. Scania z užitkové pobočky Volkswagenu Traton už sériově vyrábí elektrické náklaďáky a tahače, a plánuje uvést také vodíkové verze. Prodlužovač dojezdu se zatím ukazuje na tahači postaveném ve spolupráci s německou spediční firmou DHL.
Prototyp má baterii o kapacitě 416 kWh, což je nejmenší varianta dostupná pro čistě elektrické modely značky. Doplňuje ji blíže nespecifikovaný spalovací motor, který dokáže přes generátor dodávat elektřinu výkonem až 120 kW. Díky tomu se dojezd kamionu zvýší dle Scanie na 650 až 800 kilometrů, ve srovnání s 350 km čistě bateriové verze s 416 kWh.
Palivo je v této verzi benzin, později však má být nahrazeno naftou nebo HVO. EREV modely mohou být do budoucna vybaveny softwarem, který dle plánu omezí využití spalovacího motoru a tedy sníží finální emisní průměr dle potřeby.
Cílem sériového hybridu je spoléhat na bateriový pohon 80 % až 90 % času, zatímco generátor bude sloužit k vyplnění malých mezer v dojezdu podle potřeby. Prototyp Scanie jezdí už od února pro DHL v Německu, kde krouží primárně mezi Berlínem a 300 km vzdáleným Hamburkem.

Cílem není jen samotné testování pohonu, ale podle vyjádření Scanie také nátlak na „politickou akceptaci“ řešení, v době kdy se volá po dekarbonizaci nákladní dopravy, ale infrastruktura pro nabíjení má hodně daleko do ideálu.
„Budoucnost je elektrická, ale dokonalé nemůže být na naší cestě k ní nepřítelem dobrého,“ řekl k tomu Christian Levin, generální ředitel společnosti Scania. „Vozidlo, které jsme společně s DHL vyvinuli, je příkladem přechodných řešení, která mohou podpořit rozšiřování dekarbonizované těžké dopravy, než se dopravní systém stane zcela elektrifikovaným.“