Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Scout Terra
Scout Terra
Scout Terra
Scout Terra
67 Fotogalerie

Volkswagen chystá prodlužovač dojezdu. Čtyřválec dostanou nejprve Američané

Michal Dokoupil

Strach z nedostatku dojezdu je jedním z hlavních strašáků při přechodu na elektromobilitu. V tomto mohou lidem pomoci elektromobily se spalovacím prodlužovačem dojezdu. Evropské značky se jim dosud převážně bránily, ale nově s nimi počítá Volkswagen.

Minulý rok se většina automobilek začala vymlouvat ze svých slibů o čistě elektrické budoucnosti a místo toho se máme dočkat více hybridů. Kromě těch ale zřejmě uvidíme také vzestup popularity tzv. elektromobilů s prodlužovačem dojezdu, které se označují zkratkami REV, EREV nebo REEV.

Jejich fungování je jednoduché, jde totiž o sériové hybridy, kde spalovací motor pouze dodává energii elektromotorům a baterii. I v Evropě už je známe dlouho, když nepočítáme Lohner-Porsche z počátku minulého století a podobné pokusy, tak prvním bylo BMW i3 v roce 2013.

Poslední roky zažívají REV vlnu popularity v Číně, kde už tuto možnost nabízí desítky modelů. Evropské značky se jim zatím z většiny vyhýbají, ale velmi brzy s nimi začne například koncern Volkswagen. Jen bohužel opět na jiném kontinentu.

V Americe totiž Volkswagen oživil dávno zaniklou automobilku International Harvester a loni na podzim uvedl dva nové vozy pod značkou Scout, pojmenované podle legendárního modelu vyráběného od 60. let. Scout Terra je velký elektrický pick-up, Scout Traveler z něj vycházející pětidvéřové SUV, taktéž na žebřinové rámu. Jako koncepty se ukázaly 24. října, přesně 44 let po konci výroby původního scouta.

Standardně jde o elektromobily s 800V architekturou a nabíjením výkonem až 350 kW. Kapacitu baterie Volkswagen nezveřejnil, ujet ale mají auta kolem 560 kilometrů. Zajímavější je ovšem druhá varianta s prodlužovačem dojezdu, o které víme více díky účasti CEO Scoutu Scotta Keogha v podcastu webu Motortrend.

V tomto případě dostanou auta menší baterii, s kapacitou mezi 60 a 70 kWh, což by mělo stačit k asi 240 kilometrům dojezdu. Půjde také o jinou, levnější chemii než v elektrické verzi, což znamená také nižší dostupný výkon. Kolik to znamená pořád nevíme, elektrické verze ale mají zrychlit na stovku za 3,5 sekundy, zatímco REV budou potřebovat o sekundu více.

Spalovací motor, který se zde nazývá Harvester (kombajn), bude atmosférický čtyřválec, nejspíše přímo z evropské nabídky Volkswagenu. Celkový dojezd vozu se s plnou baterií a plnou nádrží zvýší na více než 800 kilometrů. Nádrž navíc nezabere žádný prostor navíc, vejde se do skuliny uvolněné menší baterií. Největším problémem prý bylo vyřešit chlazení a přísun vzduchu, protože spalovací motor bude uložený pod podlahou někde před zadní nápravou.

Video placeholder
Xpeng G9 (2022) Oficiální video • Xpeng

Američané se obou nových scoutů dočkají v roce 2027, dostupnost na jiných trzích zatím Volkswagen nepotvrdil. Plány s nimi ale rozhodně má větší, a minimálně dva modely s touto možností už potvrdil pro čínský trh. V tom případě má na výběr mezi svou technologií nebo využít nově vyvinutý systém automobilky Xpeng, ve které drží 5% podíl.