Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi SQ5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
111
Fotogalerie

Schované přímo na očích. Audi Q5 má celkem čtyři brzdová světla

Čtvrté brzdové světlo nového Audi Q5 slouží zároveň pro animace funkcí Coming Home a Leaving Home. Je schované zespoda střešního spoileru a svůj obraz promítá na sklo.

Čerstvě odhalená nová generace crossoveru Audi Q5 potěšila staromilce tím, že pořád nabízí i šestiválec. Nám hračičkům, které zajímají detaily osvětlení auta, ovšem přichystala ještě jednu laskominu – skryté čtvrté brzdové světlo.

Čtete správně, čtvrté. Tři brzdová světla, po jednom na stranách zádě a třetí někde uprostřed, většinou výš a vždy poblíž zadního okna, mají auta už desítky let. To aby bylo za každých okolností jasné, že vůz brzdí. Q5 k tomu však přidává čtvrté, rovněž vysoko na zádi umístěné brzdové světlo – ovšem, dokud se nerozsvítí, nevšimnete si ho.

Tvoří ho totiž pás LEDek zespoda střešního spoileru a jejich odraz v zadním skle je to, co vidí řidiči aut za novinkou. Podle automobilky je to první použití tohoto prvku v této podobě na evropském trhu. „Promítá grafiku na zadní sklo a tím zvětšuje plochu brzdových světel. Také je integrovaný do scén Coming Home a Leaving Home, když člověk odchází od vozu nebo ho naopak odemyká,“ stojí v tiskové zprávě.

Video placeholder
Světelné podpisy nového Audi Q5 • Audi

Zadní světla mají v rukávu ovšem ještě mnohem víc triků. Celkem šest panelů s OLED diodami o celkem 266 segmentech může zobrazovat řadu různých grafik, které se většinou liší jen designem, ale některé z nich jsou i pohyblivé. Ke každé verzi je také dostupná odlišná animace při příchodu k vozu nebo naopak při odchodu.

Světla také umí jistým způsobem cíleně komunikovat s nejbližším okolím. Jednak je tu detekce přiblížení auta zezadu, kterou Audi uvedlo na trh už v roce 2020 – změní svícení, pokud se řidič zezadu příliš přiblíží. A při zapnutí výstražných dvojblinkrů také krajní panely zobrazí výstražný trojúhelník.

Také vpředu má každé světlo 15 segmentů, které mohou upravovat světelný podpis obrysovky a denního svícení v osmi různých verzích. Ty netvoří celý panel denního svícení, nýbrž jen jeho část, přesto to však není část zanedbatelná.

Pro úplnost, obrázky a video naznačují přítomnost dvou zadních mlhovek v nárazníku, zda ovšem budou svítit obě, si musíme počkat, až se s vozem svezeme. Stejně tak na umístění a počet couvacích světel.

Q5 dosud měla v zadním nárazníku po dvou couvačkách a mlhovkách v rámci přídatných lamp, sloužících v případě jízdy s otevřenými či pootevřenými pátými dveřmi, protože standardní svítilny byly celé na těch vratech. V nové generaci to tak už není, vnější části zadních světel jsou umístěny na pevných částech karoserie, což vnáší do osvětlení drobnou míru nejistoty.