Čtvrté brzdové světlo nového Audi Q5 slouží zároveň pro animace funkcí Coming Home a Leaving Home. Je schované zespoda střešního spoileru a svůj obraz promítá na sklo.
Čerstvě odhalená nová generace crossoveru Audi Q5 potěšila staromilce tím, že pořád nabízí i šestiválec. Nám hračičkům, které zajímají detaily osvětlení auta, ovšem přichystala ještě jednu laskominu – skryté čtvrté brzdové světlo.
Čtete správně, čtvrté. Tři brzdová světla, po jednom na stranách zádě a třetí někde uprostřed, většinou výš a vždy poblíž zadního okna, mají auta už desítky let. To aby bylo za každých okolností jasné, že vůz brzdí. Q5 k tomu však přidává čtvrté, rovněž vysoko na zádi umístěné brzdové světlo – ovšem, dokud se nerozsvítí, nevšimnete si ho.
Tvoří ho totiž pás LEDek zespoda střešního spoileru a jejich odraz v zadním skle je to, co vidí řidiči aut za novinkou. Podle automobilky je to první použití tohoto prvku v této podobě na evropském trhu. „Promítá grafiku na zadní sklo a tím zvětšuje plochu brzdových světel. Také je integrovaný do scén Coming Home a Leaving Home, když člověk odchází od vozu nebo ho naopak odemyká,“ stojí v tiskové zprávě.
Zadní světla mají v rukávu ovšem ještě mnohem víc triků. Celkem šest panelů s OLED diodami o celkem 266 segmentech může zobrazovat řadu různých grafik, které se většinou liší jen designem, ale některé z nich jsou i pohyblivé. Ke každé verzi je také dostupná odlišná animace při příchodu k vozu nebo naopak při odchodu.
Světla také umí jistým způsobem cíleně komunikovat s nejbližším okolím. Jednak je tu detekce přiblížení auta zezadu, kterou Audi uvedlo na trh už v roce 2020 – změní svícení, pokud se řidič zezadu příliš přiblíží. A při zapnutí výstražných dvojblinkrů také krajní panely zobrazí výstražný trojúhelník.
Také vpředu má každé světlo 15 segmentů, které mohou upravovat světelný podpis obrysovky a denního svícení v osmi různých verzích. Ty netvoří celý panel denního svícení, nýbrž jen jeho část, přesto to však není část zanedbatelná.
Pro úplnost, obrázky a video naznačují přítomnost dvou zadních mlhovek v nárazníku, zda ovšem budou svítit obě, si musíme počkat, až se s vozem svezeme. Stejně tak na umístění a počet couvacích světel.
Q5 dosud měla v zadním nárazníku po dvou couvačkách a mlhovkách v rámci přídatných lamp, sloužících v případě jízdy s otevřenými či pootevřenými pátými dveřmi, protože standardní svítilny byly celé na těch vratech. V nové generaci to tak už není, vnější části zadních světel jsou umístěny na pevných částech karoserie, což vnáší do osvětlení drobnou míru nejistoty.