Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Ateca 1.0 TSI 85 kW – Tři válce vs. SUV

Martin Machala Martin Machala 14. 8. 2017 • 18:41
43
251
Zobrazit náhledy (43)
suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy
Je to sice SUV dlouhé ani ne 4,4 metru, navíc s pohonem jen přední nápravy. Ale i tak, tříválcový litr pod kapotou?


Design, interiér


Atecu znám jako ty svoje boty, posledního půl roku trávím v SUV od Seatu nejvíc kilometrů ze všech testovacích vozů – jak jste si možná všimli, ateca u nás kroutí roční dlouhodobou testovací šichtu.

Jenomže je to trochu jiná ateca než aktuálně testovaná. Zatímco bílá dlouhodobá je s dvoulitrovým TDI, převodovkou DSG, pohonem všech kol a specifikací Xcellence absolutním vrcholem (však se taky cena konkrétní verze vyšplhala nad milion…), bílý (pro změnu) tříválec najdeme na samotném začátku. Úplně nejlevnější atecu koupíte pod půl milionu, přesněji řečeno za 481.900 Kč. Já bych ze základní výbavy Reference postoupil na testovanou Style, která je sice o dvaapadesát tisíc dražší, nabídne ale tempomat, automatickou klimu, zadní parkovací senzory nebo bluetooth handsfree. A výš už to nejde, u výbav Xcellence a FR litrový tříválec chybí.

Tak. A teď bude nejdůležitější si říct, jestli je to vůbec dobrá investice. Tříválce se nám sice v poslední době množí jak trpaslíci v cimrmanovské pohádce, ale přece jenom – takhle malinkatý motůrek v SUV… Navíc, čtyřválcová čtrnáctistovka není nedosažitelně daleko, se stejnou výbavou je dražší o jistě akceptovatelných dvaačtyřicet tisíc.

Další bílá ateca

Když jsem si prohlížel litrovou atecu, říkal jsem si, o kolik je tahle verze v porovnání s naším dlouhodobým milionovým seatem vylevněnější. Zkrátka jedna z těch základních variant. Pak jsem si ale dal fotky obou aut vedle sebe a zjistil, že se liší vlastně jen litými koly – litr má sedmnáctky a dlouhodobák devatenáctky. Je to šíleně otřepená, ale ty kola asi fakt dělají auto…

I v interiéru jsem měl pocit, že obě atecy dělí lán výbav. Ale znovu – jediným rozdílem je pouze čalounění sedaček (trochu podivná textilie vs. kůže) a vyplní dveří, strašně moc udělá taky dekor středového panelu. Vlastně drobnosti, třeba displej infotainmentu a panel ovládání ventilace se shodují, stejný je i volant. A přesto mi vnitřek litru přišel o hodně chudší.

suv seat testy suv seat testy
 

A znovu si neodpustím vzlyk nad nedostižným tlačítkovým ovládáním infotainmentu. Tam, kde jsem se třeba nedávno v Octavii RS otravoval s opatlaným displejem a musel se zdlouhavě proklikávat do podmenu, tam jsem v atece zmáčknul tlačítko a bylo. Úplně nejvíc mě na novém infotainmentu vytáčí přibližování/oddalování mapy v navigaci. Musíte se prstem trefit na ikonku v pravé dolní části displeje, pak se vám otevře lišta se zoomem a potom znovu trefit +/-. Strašná anabáze. Starší verze systému? Kolečko doleva/doprava. Občas je ten „pokrok“ divnej.

Motor, jízdní vlastnosti


A je to tady. Motorová kapitola. Lámání chleba. Nejdřív si připomeneme pár faktů, dojmy doplníme o něco později.

Před sebou máme tedy Seat Ateca, SUV dlouhé něco přes 4,3 metru, které v testované specifikaci dosahuje pohotovostní hmotnosti necelých třináct metráků. A tohle všechno má rozpohybovat litrový motůrek, přeplňovaný zážehový tříválec s výkonem 85 kW (při 5000 až 5500 otáčkách) a nejvyšším točivým momentem rovných 200 N.m (maximum k dispozici mezi 2000 až 3500 otáčkami). A abychom měli čísílka kompletní, taková ateca se na stovku rozjede za jedenáct sekund a dosáhne nejvyšší rychlosti 183 km/h. Slušné.

Stejně jako dosavadní zkušenosti s litrovým TSI. Tříválec využívá hliníkový blok i hlavu válců, kovaný klikový hřídel, hliníkové písty a kované ojnice, hmotnost samotné jednotky dosahuje 93 kg. Výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, což má prospívat termomechanice motoru. Pak tu máme ještě variabilní časování sací a výfukové vačky, přímé vstřikování pracuje s tlakem až 250 barů, výfukové turbodmychadlo s elektrickým ovladačem plnícího tlaku dosahuje maxima až 1,6 baru. Pohon rozvodů je realizován ozubeným řemenem a chybějící vyvažovací hřídel by měl nahradit tlumič kmitů a setrvačník s cíleně nevyváženou konstrukcí - tohle má snížit projevy vibrací motoru…


Asi to funguje, protože tichý a kultivovaný chod je pro mě největším zážitkem z tříválce TSI. Ještě pořád jsem nedokázal zapomenout na strašlivou zkušenost s honďáckým tříválcovým litrem, který po nastartování pode mnou rozvibroval dokonce i sedačku, v atece po otočení klíčku v zapalování (ano, taková auta stále ještě existují…) nastalo čtyřválcové ticho. Ani po studeném startu jsem motor prakticky vůbec neslyšel a nic na tom nezměnil ani plynulý rozjezd.

Respektive, motor se už samozřejmě trochu ozval, tříválcový původ však stále ještě tajil. Až do nějakých třech tisíc otáček, tedy zhruba do hranice nejvyššího točivého momentu. Budete-li se pohybovat v tomto rozmezí (volnoběh až zhruba tři tisíce otáček), budete tříválec považovat za dokonale utlumený a velmi překvapivě dynamický.

suv seat testy suv seat testy
 

Nad tříválcovou atecou v tuto chvíli vychází duha a všichni jsme šťastní jako poníci, jak se nám ten litrový klenot povedl. A všechny tříválcové předsudky jsou zapomenuty! Do třech tisíc prosím… Pak už litr svoji konstrukci neokecá a typickým zvukem se připomene. Pořád velmi snesitelným, ale je to prostě tam – tohle je opravdu tříválec.

A nad těmi třemi tisíci vám dojde ještě jedna věc. Co zprvu vypadá jako velmi nadějná dynamika v rozpuku, se ve vyšších otáčkách změní v marnou snahu předvést cokoliv nadstavbového. Tedy, ve městě a třeba při plynulém zrychlování zhruba do stovky tříválec zaujme slibným zátahem, ten však v nic svižnějšího nepřeroste. A s tím je potřeba počítat. Třeba při předjíždění nebo na dálnici. Vytáčení motoru vás utvrdí maximálně v tom, že pod kapotou je skutečně tříválec, v souboji o levý pruh vám vyšší otáčky moc nepomůžou.


Přiměřené spotřebě paliva vydláždil Seat cestičku už tím, že litr nabízí jen s pohonem předních kol, manuálem a maximem v podobě druhé nejnižší specifikace Style, která výbavou ještě úplně obtěžkána není (to máme těch zmíněných necelých třináct metráků). I tak jsou průměry do šesti litrů příjemným překvapením. Jasně, v klidném režimu zmíněného newtonmetrového převalování, pod šest to ale prostě celkem bez větší snahy jde. A ani když z tříválce dolujete i ten poslední kilowatt, spotřeba nijak dramaticky neroste. Řekněme, sedm a půl litru a nejvýš nějaké to deci navrch. Můj týdenní průměr (včetně krkonošského výšlapu) činil necelých sedm litrů.

Sedmnáctky jsou znát

Devatenáctipalcová kola sice z dlouhodobé atecy udělaly nepoměrně fešáčtější stroj, sedmnáctipalcový rozměr je však… Vždyť to znáte, menší citlivost na kvalitu silnice, lepší tlumení nerovností a celkově vyšší úroveň komfortu.

suv seat testy suv seat testy
 

A pak jsem se ještě pídil po otočném ovladači jízdních režimů, který znám z našeho dlouhodobého seatu. V litru absentoval, ale nechyběl mi. Vzhledem k tomu, že ateca nemůže mít elektronické tlumiče (nově jsou dostupné pouze pro verzi FR), považuji tento doplněk za zbytný. Hrát si s tvrdnoucím posilovačem řízení, odezvou na plyn, intenzitou klimatizace a režimem převodovky (zvlášť, když DSG nabízí sportovní mód tradičně v rámci kulisy), opravdu nepotřebuju. Prostě jezdím pořád v normálu.

Vlastně úplně stejně jako s litrovou atecou. A i když je díky menším liťákům na nerovnostech klidnější, pořád bych na tlumičích ještě trochu ubral, podvozek je spíš tužší. Asi sportovní geny nebo co…

Závěr


Litrový tříválec v atece mě sice nezklamal, dokonce bych řekl, že mile překvapil. Pořád ale nevím, proč bych si ho měl koupit. Proč bych měl chtít za každou cenu ušetřit dvaačtyřicet tisíc a nepostoupit na čtrnáctistovku TSI. Jakkoliv je litrový tříválec TSI v rámci své kategorie velmi povedeným počinem (kultivovaná jednotka se slušným zátahem v nízkých otáčkách a velmi dobrou spotřebou), při větší zátěži jde pořád o kompromis. Tříválcové limity pocítíte hlavně při předjíždění, na dálnici nebo tehdy, když atecu prostě jenom víc naložíte. V minikategorii bych nad tím mávnul rukou, vždyť se tahle auta mají pohybovat hlavně po městě. Ateca je však prostorné a praktické SUV, které zvládne roli rodinného auta jako nic. Jestli ale i s litrovým TSI, tím si úplně jistý nejsem.

suv seat testy suv seat testy
 

Nejlevnější verze modelu481.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Reference)
Základ s testovaným motorem481.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Reference)
Testovaný vůz bez příplatků533.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou579.700 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)

Plusy

  • Na poměry tříválců velmi kultivovaný chod
  • Zátah v nízkých otáčkách
  • Praktický a prostorný interiér
  • Nízká spotřeba paliva

Minusy

  • Ve vyšších otáčkách už moc nejede
  • Tužší odpružení

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Témata
Seat Ateca 1.0 TSI 85 kW
Cena základní sestavy 533 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, automatická klimatizace Climatronic, dělená a sklopná opěradla zadních, dvojité halogenové světlomety s LED, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná, Front Assist, kolenní airbag řidiče, kožený multifunkční volant a manžeta, parkovací senzory vzadu, přední mlhovky, rezervní kolo, tempomat, zadní LED světla. Kč
Cena testované sestavy 579 700 Kč
Výbava testované sestavy Paket Technology Style – zatmavená okna od B sloupku, přední LED světlomety, světelný a dešťový senzor, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko (+22.400 Kč), Media System Plus 8" (+11.500 Kč), paket Winter (+11.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.6 / 5.2
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 550
Rozměr pneu: 215/55 R17
Seat Ateca 1.0 TSI 85 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4363
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2638
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1541
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 680
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
18. 8. 2017 13:24
Re: Akcelerace
Pochopil jsem to z tohohle: narazam skor na to, ze moda SUV znamena, ze sa sice auta odlahcili, ale to co sa v praxi kupuje (...) vobec nie je lahsie

Dá se z toho pochopit, co jsi chtěl říct, ale jasně píšeš, že móda SUV znamená, že se auta odlehčila. To jsi asi říct nechtěl. Trochu jsi to prohodil. Muselo by to být třeba takhle: sice se auta odlehčila, ale móda SUV znamená, že to, co se v praxi kupuje, vůbec není lehčí.
18. 8. 2017 13:11
Re: Akcelerace
Ten výpis magazínů se týká zrychlení. U hmotnosti žádnou takovou poznámku nemají. Bylo by právě zajímavé vidět seznam hmotností, které mají k dispozici, s odkazy na zdroje. Aby se člověk třeba mohl podívat, jestli tam nevyčte výbavu. A měl trochu lepší představu o rozpětí než jen nejhorší případ.
Avatar - Emel
17. 8. 2017 14:37
Re: Akcelerace
Jo, pak by ale bylo zajímavé dostat se k tomu zdroji a třeba vidět specifikaci toho auta... jestli je to nějaká novinářská fullka na 19" s panoramou a tak.
17. 8. 2017 13:57
Re: Akcelerace
Inak, to sú nejaké agregované dáta z vybraných magazínov (sú tam niekde vylistované), takže predpokladám, že ide o hmotnosť akú mali dané autá pri testoch a zrejme z toho vybrali maximálnu hmotnosť.

Aspoň ja to takto chápem.
17. 8. 2017 13:56
Re: Akcelerace
S tym Golfom je to zjavne moja chyba netušil som, že Golf ma 1.0 TSi len s 81kw. Boli tam na výber dve verzie tak som zobral tú s 85kw.
Zjavne je to staršia 1.0 TSI BlueMotion verzia, ktorá sa vyrábala paralelne s 1.2 TSI, ale už sa neponúka. To je aj odpoveď na tvoju ďalšiu otázku.

Nič no, nie som zrovna expert na Golfy a trojvalce >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku