Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia RS 245 DSG – Prostě nejlepší…

Martin Machala
Diskuze (524)
Nejrychlejší octavii si dovolím v kategorii „ještě normální auto“ považovat za vůbec nejlepší auto. Vysvětlím.


Design, interiér


Titulek „Nejlepší auto na světě“ jsem tehdy ještě s otazníkem použil u testu Audi SQ7. A i když to bude už skoro rok, co jsem tohle SUV testoval, pořád trvám na tom, že jde o nejlepší auto na světě. Vrcholně praktické, s neskutečně silným a překvapivě úsporným motorem, nesmírně pohodlné… Ale samozřejmě hodně drahé. Pokud bych se měl držet při zemi, v kategorii pracovně nazvané „ještě normální auto“, výše zmíněný titulek bych použil u testované Škody Octavia RS 245. Vrcholně praktická, se silným motorem (neskutečně přece jenom ne…), s velmi přijatelnou spotřebou a slušným komfortem. A ještě bych přidal, že jsem se za jejím volantem fakt bavil. A i na obyčejnou jízdu do práce pokaždé těšil.

All black edition

U testované verze si Škodovka s konfigurací hlavu nelámala – prostě všechno v černý! Nevím, na karoserii bych uvítal kontrastnější odstín, alespoň by vynikly černé doplňky, tedy rámeček masky chladiče, vnější zpětná zrcátka a koncovka výfuku. Při pohledu na černé koncovky si pokaždé vybavím Martina Hrdličku (šéf vývoje podvozku a agregátu), který mi při premiéře tehdy ještě Octavie RS 230 na Slovakiaringu s nadšením líčil, jak poprvé pro efekt černého chromu použili barvu bez vložené niklové vrstvy. Tím prý dramaticky snížili výrobní náklady a černý chrom se z luxusního segmentu dostal i mezi lidovky. Pro RS 245 je pak černý designový paket standardem, u slabších „er-es“ se připlácí osm stovek. Spolehlivým rozpoznávacím znakem je tak jenom černé „véčko“ před písmeny RS v označení modelu, ostatní Octavie RS mají „véčko“ zelené… Lité devatenáctky s možná až moc expresivním designem najdeme taky mezi příplatky pro ostatní RS, takže poznat takové RS 245 není jenom tak.


All black pojetí v interiéru narušovala jenom červené niť, táhnoucí se sedačkami, volantem a obšitím voliče automatické převodovky. Je fakt, že nový skleněný displej infotainmentu sice pomohl rozbít jinak dost fádní přístrojovku (přehlednost perfektní, jasně, ale alespoň nějaká ta ozdobná lištička by mi nevadila), jeho výhradně dotykové ovládání mě ale vytáčí a stopy po prstech jsou zlo. Poloha za volantem je však výborná, přední sedačky jakbysmet. Boční vedení už lze považovat za dost výrazné (i když Honza Mička, po tom, co zhubnul, by prý uvítal ještě sevřenější sezení), ani na delších cestách mě ale neomezovala. Stejně tak pevná opěrka hlavy – jak jsem už několikrát napsal, vyhoví drtivé většině postav.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Trojkovou octavii všichni samozřejmě velmi dobře znáte, prostorný interiér a obrovský kufr tedy není třeba po x-té znovu zmiňovat, nicméně jeden simply clever bod bych vypíchnul – síťový program. Ten je i pro sportovnější verze RS ve standardu a je to tak úžasně praktická věc! S jistícími oky se sice podobně „zručný“ člověk jako já občas trochu pere, sestavený systém sítí však funguje perfektně a spolehlivě zafixuje a udrží i tašky s víkendovým nákupem. Nebo připlácne ke dnu zavazadlového prostoru předměty, které by se mohly pohybovat. Skvělá věc!

Motor, jízdní vlastnosti


Výkon 245 koní (tedy 180 kW) je vůbec nejvyšší, jaký se kdy v sériové octavii objevil. A proti slabší variantě dvoulitrového TSI, která nabídne 169 kW (před faceliftem poskytovala 162 kW), se dvoulitr pro RS 245 liší víc, než byste možná řekli. Kompletně nové je turbodmychadlo, písty, olejové čerpadlo, výfuk, jiné je rovněž sání…

V první testu faceliftovaného „er-esa“ zmínil Honza funkci launch control, užít si ji však nemohl, protože jeho benzinová Octavia RS byla vybavena manuální převodovkou. Přišel o docela zajímavý zážitek. Tuhle fičuru vám sice Škodovka dopřeje ke každé octavii s automatem DSG, největší smysl však logicky dává u sportovnějších RS. A je to docela střelba!

Takže, podržet tlačítko pro vypínání stabilizace, převodovku šoupnout do sportovního režimu, levou nohu na brzdu, pravou na plyn a na displeji palubního počítače se rozsvítí hláška, že je launch control aktivovaný. A teď už jenom odstartovat! Ideální otáčky si pohlídá elektronika, opravdu stačí na plný plyn jenom pustit brzdu. A je fakt, že katapult je to velmi slušný! Vzhledem k tomu, že RS 245 je předokolka, launch control zkoušejte na suchém podkladu, tady je výsledek samozřejmě nejpůsobivější. V rámci prvních jízdních dojmů v propršeném Rakousku jsem funkci otestoval i v naftovém RS s pohonem všech kol a musím říct, že to byl snad ještě o kousek intenzivnější zážitek než v případě RS 245. Jak se těch 380 N.m hrnulo na všechna čtyři kola a ta spolehlivě zabrala i na mokrém asfaltu. Jo, pěkná machrovinka, tenhle launch control.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Když bych měl porovnávat jenom suchá čísla, tak na stovce je RS 245 o výkonu 180 kW v porovnání se slabším benzinovým RS (jak už víte, 169 kW) rychleji o naprosto zanedbatelné dvě desetinky. Je sice fakt, že jsem neměl obě benzínová „er-esa“ vedle sebe, ale se slabším jsem toho najezdil už celkem dost a za volantem RS 245 jsem neměl pocit, že bych zažíval o level vyšší dynamiku. Řekl bych to tak – jestli je mezi naftovým a slabším benzinovým RS z pohledu dynamiky a sportovnějších emocí minimálně jedna velká Macocha, mezi zážehovými RS je sotva patrná mezírka. Motoricky. K zásadnímu a obrovskému rozdílu se dostaneme.

Spotřeba se v běžném režimu používání, tedy svižná jízda kombinující město, dálnici a nějakou tu jedničku, pohybovala pod mýma rukama kolem osmi a půl litru. Město vyžene průměry nad deset, prakticky cokoliv vyššího samozřejmě možné je, když se rozhodnete trochu víc blbnout.

Sólo pro VAQ

Ještě než se začnu rozplývat nad elektrohydraulicky ovládanou uzávěrkou (něco jako haldex, jenom mezi předními koly), začnu překvapivým zjištěním, že za nastavitelné tlumiče DCC se musí připlácet i v případě RS 245. Tuhle položku bych čekal v základu, částku 22.500 Kč bez rozmýšlení investujte.

A teď ten VAQ… Přibrzďování vnitřního kola sice udělalo za poslední dobu hodně velký pokrok a při dynamičtější jízdě na suchém podkladu můžete nabýt klidně krátkodobého dojmu, že nic lepšího nemůže snad ani existovat, ale pak stačí mokrá silnici nebo třeba okruhový zápřah… A názor hodně rychle změníte.


Vrátím se k upršenému Rakousku. Pršelo opravdu hodně, stěrače skoro nestíhaly, na trati byla slušná vrstva vody, problémy s trakci byly ovšem i s přihlédnutím ke krajně nevhodným podmínkám už docela zásadní. Hlavně na výjezdu ze zatáček, hodně brzo přicházela i nedotáčivost. S autem se muselo v tu chvíli zacházet velmi jemně, hlavně s plynem samozřejmě, do zatáčky pak najíždět opatrně, aby se předek nezačal hrnout pryč. A bylo po zážitku z jízdy. V tu chvíli bylo díky pohonu všech kol zábavnější i naftové RS, které na výjezdech vždycky hezky zabralo.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Výhody systému VAQ nejsnáze poznáte právě za horší adheze, kdy se vhodně přenesený točivý moment postará jak o oddálení nedotáčivosti, tak i o rychlejší úprk z oblouku. Tady je rozdíl markantní. A pak při hodně ostré jízdě, nejlépe na okruhu. Ono i slabší benzinové RS hezky a velmi ochotně zatáčí, RS 245 ale zatáčky vyloženě žere. Schopnost udržet stopu je enormní, předek prostě neuhne. Ovšem pozor, ani Octavia RS 245 nespoléhá výhradně na VAQ! V nižších rychlostech a menších odstředivých silách je stále aktivní přibrzďování XDS+, VAQ přichází ke slovu při větší zátěži.

Podvozek s tlumiči DCC je v komfortním módu víc než snesitelný i v kombinaci s devatenáctipalcovými koly. Vůbec bych neřekl, že je Octavia RS tvrdá nebo že by mlátila, je jenom tužší, pro každodenní používání však vhodná bez jakýchkoliv kompromisů. Že jsou verze RS podvozkově nejvypiplanější octavie, jsme psali už několikrát, u RS 245 je však výsledek nejdotaženější. Pořád jde o praktické rodinné auto, na nerovnostech nemlátí (a že to některé verze trojkové octavie zvládají velmi „hezky“ i po faceliftu) a opravdu vás ho baví řídit.

Závěr


Za Octavii RS 245 zaplatíte minimálně 771.900 Kč, což je o sedmdesát pět tisíc víc než za slabší benzinové RS. Kromě vyššího výkonu (180 vs. 169 kW) a spojky VAQ dostanete navíc třeba ještě čalounění kombinující alcantaru a kůži, černý designový paket nebo přední elektricky nastavitelné sedačky. Nepřemýšlel bych ani chvilku a koupil RS 245. Ještě bych tedy přihodil padesát tisíc za automat DSG (jsem už líný…) a dalších pětatřicet za kombík, aby se mi pes nebouchal do hlavy. A měl bych geniálně vyvážené praktické auto, které bych mohl čas od času vzít na projížďku do Mostu. Jak říkal kdysi jeden můj kolega, tohle by mi mohlo do baráku!

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu771.900 Kč (RS 245)
Základ s testovaným motorem821.900 Kč (RS 245 DSG)
Testovaný vůz bez příplatků821.900 Kč (RS 245 DSG)
Testovaný vůz s výbavou984.000 Kč (RS 245 DSG)

Plusy

  • Geniálně vyvážený podvozek
  • Vynikající schopnosti v zatáčkách
  • Velmi slušná dynamika, přijatelná spotřeba
  • Prostorný interiér, velký kufr

Minusy

  • Dotykové ovládání infotainmentu

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (524)
Škoda Octavia RS 245 DSG
Cena základní sestavy 821 900 Kč
Výbava základní sestavy Devatenáctipalcová litá kola, černý designový paket, černý sportovní výfuk, VAQ diferenciál, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, čalounění alcantara/kůže, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, ambientní LED osvětlení interiéru, kolenní airbag, Full LED světlomety, LED zadní svítilny, světelný a dešťový senzor, síťový program, sportovní podvozek, automatická klimatizace, bezklíčkový vstup KESSY, přední a zadní parkovací senzory, tempomat, vyhřívané přední sedačky. Kč
Cena testované sestavy 984 000 Kč
Výbava testované sestavy Paket Multimedia (+33.000 Kč), Traveller Assist (+53.000 Kč), dojezdová rezerva (+1600 Kč), adaptivní podvozek DCC (+22.500 Kč), metalíza (+4700 Kč), alarm (+6900 Kč), vyhřívané čelní sklo (+5400 Kč), parkovací asistent (+14.000 Kč), parkovací kamera (+8100 Kč), Sound System Canton (+12.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1600 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.3 / 6.4
Emise CO2: 146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1590
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1465 / 542
Rozměr pneu: 225/35 R19
Škoda Octavia RS 245 DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4689
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
9. 4. 2018 21:58
Re: Střešní box
Já jsem kupoval box z eshopu www.neumax.cz
8. 4. 2018 11:39
Re: Střešní box
A kde se na něho můžu podívat?
5. 4. 2018 00:38
Re: Střešní box
Já mám koupený box Neumann S-line, podívejte se na něj :-)
2. 4. 2018 21:45
Střešní box
Doporučíte mi prosím na Octavii RS střešní box, který by se k ní hodil?
Avatar - Emel
15. 8. 2017 09:00
Re: takze RS ci 550i ?
Hvězdičky jsou vztaženy k dané kategorii, tj. jednou mainstream kompakt, jednou vyšší střední prémie.