Sedan Audi A3 zamíří k prodejcům ještě letos na jaře
Čtyřdveřové provedení je pro Čínu důležité, spolu s USA bude tvořit tamní trh jeho hlavní odbytiště. Proto ta vlastně tak trochu dvojitá premiéra. Sedan je 4,46 m dlouhý, 1,80 m široký a pouhých 1,42 m vysoký. Je tak o 11 mm širší než Sportback a také překvapivě ještě o 9 mm nižší. Základní verze s motorem 1.4 TFSI váží 1250 kg. Na víku zavazadelníku najdeme odtokovou hranu, která slouží jako spoiler. V hlavních i koncových světlech mohou být diody.
Na počátku evropského prodeje budou k dispozici tři čtyřválce. Lehký motor 1.4 TFSI o váze kolem 100 kg je vybaven deaktivaci dvou válců. Nabídne 103 kW (140 k) a 250 N.m. Může se pochlubit kombinovanou spotřebou 4,7 l/100 km, zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,4 s a auto s ním dosahuje 220 km/h. Silnější 1,8 TFSI reprezentují údaje 132 kW (180 k) a 250 N.m. Takto motorizovaný sedan umí sprintovat z klidu na stovku během 7,3 s, na německých dálnicích se rozjede k metě 235 km/h a na stokilometrovou vzdálenost spálí 5,6 l benzinu. Turbodiesely zastupuje jediný: 2,0 TDI/110 kW (150 k) s točivým momentem 320 N.m. S ním sedan zrychlí z nuly na 100 km/h za 8,7 s a jede 220 km/h. Spotřebuje přitom jen 4,1 l nafty na 100 km.
Špičková S3, která se trochu opozdí, je poháněna agregátem 2.0 TFSI/221 kW (300 k) s 380 newtonmetry točivého momentu. Jako jediná má pohon všech kol. Akcelerace z 0 na 100 km/h jí trvá pouhých 4,9 s, respektive 5,3 s. Převodovky jsou totiž na výběr dvě: šestistupňový manuál, případně dvouspojkový S tronic, který se ovládá voličem, nebo pádly. Při 250 km/h zasáhne omezovač. S3 spotřebuje maximálně 7 litrů benzinu. Od svých méně výkonných sourozenců se liší sportovnějším vzhledem s jinými nárazníky, maskou, vstupy vzduchu, prahovými nástavci čtveřicí koncovek výfuku a chromovaným difuzorem.
Všechna provedení mají podvozek s rozvorem 2,64 m. Ten tvoří vpředu vzpěry McPherson a ramena tvaru písmene A, na která navazuje pomocný hliníkový rám. Na přední nápravu připadá 60 procent hmotnosti, na zadní čtyřprvkovou pak zbývajících 40. Pružiny a tlumiče jsou umístěny zvlášť. Verze Ambition, S line a S3 mají sníženou světlost o 25 mm. Posilovač řízení je elektromechanický, stejně jako parkovací brzda ovládaná tlačítkem. Sedan jezdí na šestnácti- až osmnáctipalcových kolech, divize quattro GmbH nabídne ještě o palec větší. Součástí ESC je i elektronická závěrka diferenciálu. S3 má „osmnáctky“ v základu a za nimi pořádné kotouče, ty přední mají v průměru 340 mm.
A interiér? Řidič může v závislosti na provedení sedět za tří- či čtyřramenným volantem, nebo si připlatit za zploštělý. Sedačky mohou mít lepší boční vedení i ve standardu, případně také integrované opěrky hlavy. Barvy jsou k dispozici čtyři: černá, šedá, béžová a hnědá, případně dvoubarevné kombinace, několik druhů kůže a Alcantara. Nechybí tradiční rozhraní MMI v několika verzích, například i se sedmipalcovou obrazovkou, navigací, harddiskem, DVD a hlasovým ovládáním. Samozřejmostí je bezdrátové připojení mobilních telefonů. Je možné si také koupit i příjem digitálního rádia, přístup na internet a audio Bang & Olufsen. Tempomat a parkovací kamera jsou k dispozici od stupně Ambiente.
V nabídce příplatků k základní verzi najdeme dále barevný displej před řidičem s dalšími informacemi ve 3D (indikátorem zařazené rychlosti apod).Z dalších jmenujme panoramatickou prosklenou střechu, adaptivní tempomat, rozpoznávání značek, parkovací asistent, zabraňování kolizím a hlídače přejetí pruhu. Mimochodem, do zavazadelníku se vejde 425 l bagáže a zadní lavice je pochopitelně sklopná.
V Německu a celém starém kontinentu se sedan A3 objeví ještě na jaře. Základní verze 1.4 TFSI bude stát asi 25 tisíc eur (přes 646 tisíc korun).