Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Saabu: Model 9-2X byla chyba, kterou nesmíme opakovat. Budoucnost patří 9-4X a 9-1.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Budoucnost Saabu je podle výkonného ředitele Jana-Ake Jonssona úzce spjata s pohonem všech kol a novými modely. Nejvíce se teď čeká na novou generaci 9-5, řadu 9-1, která vstoupí do nižší střední třídy, a na příměstský crossover 9-4X.

Jan-Ake Jonsson mluvil otevřeně s redakcí australského serveru drive.com.au při prezentaci nejnovějšího přírůstku - inovované řady 9-3. Jen 133.167 prodaných automobilů v roce 2006 nemůže švédský Saab do budoucna uživit, a tak se usilovně pracuje na nových modelech. "Čím dříve příjdou, tím lépe" říká manažer Saabu.

GM vstoupilo do Saabu v roce 1990, ale až o deset let později jej zcela majetkově ovládlo. Předchozí vlastnická struktura neumožňovala plně využít synergie v uplatnění koncernových technologií, techniky, znalostí nebo nákupní strategie, a tak byl Saab téměř dvě dekády ve ztrátách. Analytici odhadují, že kumulovaná ztráta od roku 1990 se mohla vyšplhat na více než miliardu dolarů.

V nejbližších pěti letech se na trh dostanou celkem 4 nové modely. Větší podíl na lukrativním evropském prémiovém trhu by Saab chtěl ukořistit s pomocí nových modelů 9-4X a 9-1. Zcela nové generace řad 9-3 a 9-5 by měly oslovit stávající zákazníky a také ty, kteří už nevydrželi dlouhé čekání na zcela nové velké Saaby a přešli ke konkurenci.

Jonsson říká, že Saab 9-4X bude crossover, který se velikostí zařadí mezi BMW X3 a BMW X5, bude orientován více na městské a příměstské pojížďky, než na treky po horských stezkách. “Crossover bude více osobním autem než typickým SUV. Bude mít samozřejmě větší výšku, bude mít drsnější vzhled a bude nabízet užitnou hodnotu SUV. Všechny tyto vlastnosti ale nebudou dovedeny do extrémů,” říká Jan-Ake Jonsson. “Pohon všech kol XWD bude zásadní součástí budoucího vývoje značky. Příští generace 9-5 bude mít také v programu XWD, ale jeho vylepšenou verzi.”

Výjimkou však bude zřejmě Saab 9-1. Technicky jde o řešitelnou položku, ale jak připouští výkonný ředitel automobilky, byl by systém zřejmě příliš drahý na to, aby jej zvolil dostatečný počet zákazníků.

S modely s pohonem všech kol má Saab už jisté, i když ne právě dobré zkušenosti. V USA se prodávaly rebrandované modely 9-7X a 9-2X, které vycházely z koncernových vozů Chevrolet Trailblazer, resp. Subaru Impreza. Jonsson připustil, že zejména převzetí modelu Subaru byla pro značku tvrdá lekce. Za Saab převlečené Impreze kombi nepomohlo ani zvýšení ceny o několik tisíc dolarů nad úroveň originálního modelu. Zákazníci zkrátka poznali, že pupeční šňůra tohoto modelu nevede ke švédské, ale k japonské značce. "Už nikdy neuděláme nic takového jako byl 9-2X. Je to tak jednoduché jak to říkám. Byla to vážná chyba." zaznělo z úst manažera Saabu.

Nové modely 9-4X a 9-1 budou sice také sdílet komponenty s ostatními vozy značek GM, ale pohledem by to neměl nikdo poznat. Crossover bude sdílet platformu s novým Opelem Vectra a novým Saabem 9-3. Saab také potvrdil, že nový model 9-1 bude vycházet z platformy příštího Opelu Astra. Nový Saab 9-5 bude používat prodlouženou platformu řady 9-3, a stejně jako v případě ostatních nových modelů, bude jeho design inspirován studií Aero X z roku 2006.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
1. 8. 2007 20:37
SAAB to znie hrdo
Narozdiel od inych si myslim, ze GM SAABu skor pomohol, ako naopak. Neviem, ci by tu dnes SAAB bez GM este bol. Mozno ako zastarale auta s vyrobou dotovanou zo svedskeho statneho rozpoctu. SAAB 9-3 a 9-5 su podla mna pravymi SAABmi a snad len absencia liftbackov (v premiovom segmetne sa dnes uz nenosia) je mimo tradiciu.
Neviem nakolko je SAAB schopny predavat viac, kedze sa predsa len jedna o premiovu znacku, ktora si svoj image stavia najma na inakosti a "raritnosti".
Takmer istym navodom na predaj je posunut SAAB sirsim masam cenou, co by vzhladom na techniku GM nemal byt problem. Dolezite je dbat na kvalitu, ktora by SAAB neskor vyniesla na svetlo premiovosti sama (na historiu sa tazko zabudne).
Audi prislo v 65-tom s typom 60, nie ako rivalom M-B, ale ako robustnym a kvalitnym autom a bola to prave kvalita (spolu s bohatou historiou), ktora z Audi (podobne ako BMW) urobila tvrdeho konkurenta limuzin zo Stuttgartu. A nie je to tak davno, ked Audi bolo spolocenskym polcasom vzostupu od VW k Mercedsu. Kto to este v sucasnosti vnima?
Prikladom tu moze byt aj Skoda, ktora sa vratila na stratene pozicie a nadalej jej stupa image aj predaj. Skoda pritom bola v case prebratia VWenom na kolenach a s modelom, ktory nedokazal drzat technologicky krok s konkurenciou zapasila o prezitie. Netrvalo dlho a Skoda sa vratila na svetovu scenu. Pritom nutny a dotovany vzostup trval len par rockov, teraz sa Skoda napreduje dalej a to uz napriek istemu brzdeniu zhora.

Pre mna osobne je SAAB 9-3 jasnym imagovym vitazom spomedzi premiovej strednej triedy.
1. 8. 2007 16:19
Re: SAABEM DO SRDCE
:-) To jsi napsal pěkně :yes:
1. 8. 2007 16:11
Re: SAABEM DO SRDCE
:yes: :yes: naprosty souhlas. SAABismus je nemoc, kterou se ani vylecit nesnazis.
Avatar - R32
1. 8. 2007 13:41
Re: SAABEM DO SRDCE
Škoda len že Saab spojením s GM stratil originalitu, podvozky a motory (aj keď poupravené + vlastné s turbom) prevzaté od Oplu image nezvýšili práve naopak, Opel má svoje meno no nie najlepšie... ;-\ No a tie pokusy s 9-2 a 9-7 mi pripadali ako posledný výdych, nechápem ako si od toho mohli niečo sľubovať. :-( V každom prípade držím :yes: :yes: nech neskončia v nejakých čínskych rukách. 8-s
1. 8. 2007 12:39
Re: SAABEM DO SRDCE
:yes: :yes: