Šéf Saabu: Model 9-2X byla chyba, kterou nesmíme opakovat. Budoucnost patří 9-4X a 9-1.
Jan-Ake Jonsson mluvil otevřeně s redakcí australského serveru drive.com.au při prezentaci nejnovějšího přírůstku - inovované řady 9-3. Jen 133.167 prodaných automobilů v roce 2006 nemůže švédský Saab do budoucna uživit, a tak se usilovně pracuje na nových modelech. "Čím dříve příjdou, tím lépe" říká manažer Saabu.
GM vstoupilo do Saabu v roce 1990, ale až o deset let později jej zcela majetkově ovládlo. Předchozí vlastnická struktura neumožňovala plně využít synergie v uplatnění koncernových technologií, techniky, znalostí nebo nákupní strategie, a tak byl Saab téměř dvě dekády ve ztrátách. Analytici odhadují, že kumulovaná ztráta od roku 1990 se mohla vyšplhat na více než miliardu dolarů.
V nejbližších pěti letech se na trh dostanou celkem 4 nové modely. Větší podíl na lukrativním evropském prémiovém trhu by Saab chtěl ukořistit s pomocí nových modelů 9-4X a 9-1. Zcela nové generace řad 9-3 a 9-5 by měly oslovit stávající zákazníky a také ty, kteří už nevydrželi dlouhé čekání na zcela nové velké Saaby a přešli ke konkurenci.
Jonsson říká, že Saab 9-4X bude crossover, který se velikostí zařadí mezi BMW X3 a BMW X5, bude orientován více na městské a příměstské pojížďky, než na treky po horských stezkách. “Crossover bude více osobním autem než typickým SUV. Bude mít samozřejmě větší výšku, bude mít drsnější vzhled a bude nabízet užitnou hodnotu SUV. Všechny tyto vlastnosti ale nebudou dovedeny do extrémů,” říká Jan-Ake Jonsson. “Pohon všech kol XWD bude zásadní součástí budoucího vývoje značky. Příští generace 9-5 bude mít také v programu XWD, ale jeho vylepšenou verzi.”
Výjimkou však bude zřejmě Saab 9-1. Technicky jde o řešitelnou položku, ale jak připouští výkonný ředitel automobilky, byl by systém zřejmě příliš drahý na to, aby jej zvolil dostatečný počet zákazníků.
S modely s pohonem všech kol má Saab už jisté, i když ne právě dobré zkušenosti. V USA se prodávaly rebrandované modely 9-7X a 9-2X, které vycházely z koncernových vozů Chevrolet Trailblazer, resp. Subaru Impreza. Jonsson připustil, že zejména převzetí modelu Subaru byla pro značku tvrdá lekce. Za Saab převlečené Impreze kombi nepomohlo ani zvýšení ceny o několik tisíc dolarů nad úroveň originálního modelu. Zákazníci zkrátka poznali, že pupeční šňůra tohoto modelu nevede ke švédské, ale k japonské značce. "Už nikdy neuděláme nic takového jako byl 9-2X. Je to tak jednoduché jak to říkám. Byla to vážná chyba." zaznělo z úst manažera Saabu.
Nové modely 9-4X a 9-1 budou sice také sdílet komponenty s ostatními vozy značek GM, ale pohledem by to neměl nikdo poznat. Crossover bude sdílet platformu s novým Opelem Vectra a novým Saabem 9-3. Saab také potvrdil, že nový model 9-1 bude vycházet z platformy příštího Opelu Astra. Nový Saab 9-5 bude používat prodlouženou platformu řady 9-3, a stejně jako v případě ostatních nových modelů, bude jeho design inspirován studií Aero X z roku 2006.