Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Toyoty: 27 milionů hybridů má uhlíkovou stopu jako devět milionů elektroaut

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
82 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (149)

Vnuk zakladatele japonské automobilky patří k velkým odpůrcům sázky pouze na jednu technologii pohonu.

Akio Tojoda patří mezi malou hrstku automobilových kapitánů, kteří se nebojí říci svůj názor. Už dlouhé roky například tvrdí, že sázka výhradně na bateriová elektrická auta není dobrá. I proto se Toyota, které šéfuje, snaží rozvíjet prakticky všechny cesty.

Největší světový výrobce automobilů je proto zároveň dominantním výrobcem klasických hybridů. V jeho portfoliu ovšem najdete i plug-in hybridy a vozy s palivovými články na vodík. A samozřejmě také klasické bateriové elektromobily s externím dobíjením, byť v téhle disciplíně je Toyota za svými konkurenty zatím trochu pozadu.

Podle Tojody ovšem nejsou tradiční elektroauta tou jedinou spásou dopravy. Devět milionů takových vozů má prý uhlíkovou stopu jako třikrát větší množství klasických hybridů, přičemž v těchto počtech nejde pouze o samotné emise z provozu, ale celkový účet. Do něho zapadá také těžba a zpracování surovin pro trakční baterie a samotná výroba elektrické energie.

Tojoda zmiňuje, že kdyby v Japonsku jezdilo devět milionů elektromobilů, tak uhlíkové emise neklesnou, ale naopak stoupnou. Asijský stát totiž většinu své elektřiny vyrábí v termálních elektrárnách, kam vedle jaderných či geotermálních elektráren řadíme též dominantnější uhelné či plynové, tedy ty na fosilní paliva či odpad.

Akio Tojoda se již v minulosti vyslovil, že elektromobily nikdy nepřesáhnou 30procentní tržní podíl, automobilky by se proto měly soustředit i na další alternativy v podobě syntetických paliv či hybridů. Zatímco syntetická paliva jsou ve velkém měřítku zatím hudbou budoucnosti, nad hybridy pomalu začínají uvažovat i ti výrobci, kteří od spalovacích motorů přeskočili rovnou k čisté elektromobilitě.

Video placeholder
Videotest Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220 • Zdroj: auto.cz

Jedním z nich je například koncern Volkswagen, který by měl svůj první hybrid uvést v nové generaci crossoveru T-Roc, jež se představí v následujících měsících.

Technologická pestrost bude v případě přechodu od čistě fosilních pohonů k čistějším způsobům pohonu dozajista nutná. Zejména když přechod zákazníků na elektromobily je výrazně pomalejší než se očekávalo. Další problém představuje technologická závislost na Číně, která kontroluje či přímo ovládá většinu surovinových zdrojů nutných k výrobě akumulátorů.

Zdroj: Motor1 a autorský článek, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (149)