Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Toyoty opět kritizoval přechod na elektromobilitu, o práci mohou přijít miliony lidí

Ondřej Mára
Diskuze (98)

Akio Toyoda opět varoval před zběsilým přechodem výhradně na elektromobilitu, který by jen v Japonsku mohl ohrozit miliony pracovních míst.

Šéf automobilky Toyota je dobře známý svým kritickým postojem vůči unáhlenému přechodu na výhradně elektrickou mobilitu, který je aktuálním tématem nejen v Evropě, ale také v Japonsku. Tamní vláda by totiž chtěla být uhlíkově neutrální do roku 2050, což znamená řadu změn pro tamní průmysl. Tyto změny by však mohly ohrozit i miliony pracovních pozic.

Toyoda měl během proslovu z pozice předsedy představenstva japonské Asociace výrobců automobilů varovat, že radikální přechod výhradně k elektrickým vozidlům by mohl ochromit automobilový průmysl.

Japonsko je zemí závislou na exportu,“ uvedl Toyoda. „Uhlíková neutralita se tedy rovná otázce zaměstnanosti v Japonsku. Někteří politici tvrdí, že musíme ze všech automobilů udělat elektromobily nebo že je výrobní průmysl zastaralý, ale já si nemyslím, že tomu tak je. Myslím, že k ochraně pracovních míst a života Japonců je nutné sladit naši budoucnost s naším dosavadním úsilím.

Web Auto News, který na kritiku Toyody vůči elektromobilům upozornil, pak dodává, že Japonsko v současnosti vyrábí okolo 10 milionů vozů ročně, z nichž je cca 50 % určeno k exportu. Predikce přitom uvádí, že i v roce 2030 bude Japonsko vyrábět až 8 milionů vozů se spalovacími motory, tedy včetně hybridů a plug-in hybridů.

Pokud by se tedy japonská vláda rozhodla někdy v příštím desetiletí zakázat výrobu nebo prodej automobilů se spalovacími motory, podobně jako to plánuje současný (dosud neschválený) návrh EU, nemohl by průmysl tyto vozy vyrábět a zřejmě by tak došlo k jeho poškození, stejně jako trhu práce.

To znamená, že by bylo ztraceno více než 8 milionů vozů a automobilový průmysl by mohl ztratit většinu z 5,5 milionu pracovních míst. Pokud řeknou, že je spalovací motor nepřítel, nebudeme moci vyrábět téměř žádná vozidla,“ komentoval situaci Toyoda.

Podle jeho názoru je potřeba zachovat pestrou nabídku pohonných jednotek, včetně těch hybridních, které mohou sloužit jako most mezi technologiemi. Jejich význam je přitom nezpochybnitelný také na mnoha trzích, kde zatím chybí klíčová nabíjecí infrastruktura.

Toyoda také připomněl, že na cestě k uhlíkové neutralitě je hlavním nepřítelem CO2, nikoliv spalovací motor. „Ke snížení emisí oxidu uhličitého je nutné mít praktické a udržitelné iniciativy, které budou v souladu s různými situacemi a v různých zemích a regionech.“

Ondřej Mára
Diskuze (98)

Doporučujeme

Avatar - petr petrumr
22. 9. 2021 18:38
Re: Japonsko
to chci aby se to vztahovalo na všechny auta, prostě je tych aut moc a musí se odněkud začít. Dům nestačí, musí být vlastní pozemek kde zaparkuji.
22. 9. 2021 14:53
Re: Japonsko
Si ako robíš srandu?

Toyota maximalizuje zisk - američanovi predá 3-tonový pickup, japoncovi kei-car a európanovi full-hybrid. Keď všetko bude musieť byť EV, drasticky sa znížia predaje - napr. kei-car už nebude za 12000 EUR, ale ako EV za 2x toľko, čiže sa nepredá ani polovica, tie kapacity bude musieť toyota nie že prepnúť, ale zrušiť = nezamestnanosť. Kto by si dobrovoľne podrezával pod sebou konár?

Toyota zarezala diesel a pridala do auta batérie, keď sa VW o EV či batériách ešte ani nesnívalo. EV od toyoty z rodiny BZ (vw ma i.d.), je ich šesť plus deriváty iných značiek, bude mať garantovanú kapacitu batérie 90 percent po 10 rokoch - prvé použiteľné jazdené EV na trhu = vysoká zostatková hodnota auta = oveľa väčšia ochota zákazníka kúpiť si EV.

Ty si ako fakt myslíš, že japonci sa špárajú v nose a nevyvíjajú EV? Mimochodom, vodíkové auto je prakticky tiež EV bez spaľovacieho motora, a 30-ročné skúsenosti s batériami v hybridoch sa dajú vynikajúco zužitkovať aj pri EV, ale skúsenosti s dieslom u EV veľmi nevyužiješ...

Plus Toyota už roky pracuje na vývoji batérií s pevným elektrolytom, solid state, a pokiaľ všetky médiá nie sú konšpiračné, sú zo všetkých výrobcov najďalej. Toľko k technologickej zaostalosti toyoty...
22. 9. 2021 14:46
Re: Japonsko
Samozrejme, ze sa budu snazit dohnat naskok VW, korejcov a cinanov a americanov.
Ale bude to na dlho a bude to pekne drahe.

Pokial by prechod na EV bol plynuty a vyziadany trhom - s velkou pravdepodobnostou by stihli okopirovat korejske alebo americke riesenia a ponukli by "vlastnu" EV konstrukciu.

Lenze nahly legislativny prechod, tak ako ho vymysleli vo VW, sposobi, ze miesto kopirovania budu musiet pracovat samostatne. A to je drahe a zasadne iny sposob prace ako su v toyote zvyknuti.

Preto to pre nich bude zvlast bolestive.
Samozrejme, mohli by vybodnut na EU trh.
Lenze stale je tu US - kde maju vyborne postavenie a CN, kde su tiez dobre etablovani.
V kombinacii EU, US, CN - ktore vsetky tlacia legislativne EV to bude znamenat pre Toyotu mimoriadnu vyzvu.
Kazdy mesiac vylobovaneho odlozenia preto je pre nich mimoriadne dolezity.
Preto takychto clankov tu este uvidme viacero.
Avatar - Barrichello
22. 9. 2021 13:05
Re: Tomu se prostě říká vývoj...
Jasně, takže když je to všude kolem a my jsme členy EU, tak se nám to vyhne :-) :-)

Aha, jasně, tak to jo.

Znovu zopakuju oblíbenou větu naší němčinářky "Vy jste tak naivní" :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
22. 9. 2021 13:04
Re: Příklad elektromotor
jasně, určitě :-) :-) :-)