Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota e-Palette
Toyota e-Palette
Toyota e-Palette
Toyota e-Palette
29
Fotogalerie

Šéf Toyoty varuje před autonomními vozy. Kvůli nehodě vlastního stroje

Po kritice elektromobility přihází prezident jedné z největších automobilek světa s kritikou dalšího trendu automobilového průmyslu: čistě autonomních vozidel.

Akio Toyoda, prezident a výkonný ředitel společnosti Toyota, nedávno vyjádřil obavy z urychleného vývoje autonomních vozidel a autonomních systémů řízení. Důvodem se přitom stala nedávná nehoda autonomního vozítka Toyota e-Palette, ke které došlo během Paralympijských her v Tokiu.

K nehodě mělo dojít šestadvacátého srpna, kdy autonomní vozítko narazilo do paralympionika se zrakovým postižením. K nehodě naštěstí došlo ve velmi nízké rychlosti okolo 1 míle za hodinu, takže nedošlo k žádným zraněním. Přesto se spustila lavina událostí.

V reakci na tento incident automobilka spustila vyšetřování a provedla řadu změn v provozu vozítek e-Palette. Každý vůz tak dostal druhého „záložního“ řidiče a současně stoupl počet lidí, kteří pomáhali s řízením dopravy a navigováním lidí na dopravních uzlech v Olympijské vesnici. Akio Toyoda byl ale celým incidentem znepokojen.

Nejprve se zraněnému olympionikovi omluvil a následně vyjádřil obavy nad budoucností podobných systémů plně autonomního řízení. „Nemyslím si, že je zatím reálné, aby autonomní vozy cestovaly po běžných silnicích,“ citují Toyodu kolegové z Carscoops.

Video placeholder
Toyota e-Palette • Toyota

Ve videu, na kterém se měl Toyoda vyjádřit k nešťastné nehodě, pak také měla padnout otázka současného závodu automobilek o titul prvního výrobce vozu se systémem plně autonomního řízení na páté úrovni, který už nevyžaduje žádnou pozornost řidiče.

Automobilky jsou pod tlakem být prvními, kdo představí autonomní vozidlo na páté úrovni, ale já říkám, že bychom do tohoto rozjetého vlaku neměli naskakovat,“ dodal Toyoda.

Není to přitom poprvé, co se Akio Toyoda opřel do některého ze současných automobilových trendů. Nedávno také kritizoval sázku na výhradně bateriové elektromobily, které podle jeho slov nejsou univerzálním řešením pro všechny zákazníky. I proto Toyota hodlá nabízet diverzifikované portfolio pohonných jednotek, ve kterém bude místo pro vodík, hybridy i další alternativy.

Od svých konkurentů a některých akcionářů sice Toyoda sklízí za své konzervativní postoje kritiku, z pohledu běžných motoristů ale není těžké jeho názorům porozumět. Ba naopak. V poslední době působí Toyoda jako poslední hlas zdravého rozumu.