Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéfdesignér Mazdy chce novou RX s Wankelem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
Přes všechny více či méně zaručené zprávy nemá nová generace sportovní Mazdy s rotačním motorem zelenou, ale šefdesignér automobilky se nevzdává.

O vývoji, podobě a technice nástupců sportovních kupé značky Mazda s motorem Wankel se spekuluje již několik let a s určitým časovým odstupem se objevují zprávy potvrzující nebo naopak vyvracející jejich příchod.

Ještě letos v létě bylo uváděno, že se pracuje na vývoji nové generace sportovní Mazdy a především zcela novém motoru Wankel. Zprávy z neoficiálních zdrojů přinášely informace o použití přeplňování a výkonu okolo 335 kW.

Nyní o nástupci sportovních kupé s motorem Wankel promluvil v krátkém rozhovoru pro Automotive News šéfdesignér Mazdy Ikuo Maeda, který mimochodem navrhl RX-8. Podle něj nemá v současnosti takový model u vedení automobilky zelenou, ale on sám přitom touží po uvedení přímého nástupce.

Jedním z důvodů pro odsunutí nové sportovní Mazdy s rotačním motorem je omezená poptávka ze strany zákazníků po tomto typu vozu, jehož je potřeba prodat přes 100.000 kusů ročně.

Dalším důvodem je finančně náročný vývoj nového motoru, u nějž je vedle dostatečného výkonu nutné zajistit plnění přísných emisních norem v Evropě i Spojených státech a samozřejmě dosáhnout maximální spolehlivosti i přijatelné spotřeby paliva.

Zjednodušení vývoje nové sportovní Mazdy za použití nové generace konvenčních motorů Skyactiv přitom Maeda odmítá a odkazuje na historii modelů s označením RX, v němž R znamená rotary (rotační).

Mazda a Wankel v minulosti

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Poslední Wankel pro sériový model byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
Avatar - Emel
1. 10. 2014 20:48
Re: vyhody nevyhody wankela
Neposunulo se to vůbec nikam, ta situace je stejná už relativně dlouho - auta s volantem vpravo hluboko pod 100.000 (např. [odkaz] ), levostranné s papírama od té stovky nahoru ( [odkaz] ). Od toho si vcelku jednoduše můžeš odvodit to, že žádný podvozkový díl nemůže stát použitý 80k... a pokud se člověk orientoval, tak za posledních třeba 5 let stát nemohl, za to se dalo přivézt celé nebourané auto z Anglie i s dopravou už před pěti lety.

Cenu servisu nechci moc hodnotit, ono Mazda v ČR těm autům moc nerozumí a servisovat je neumí, v rámci komunity jsou servisní náklady dle mých zkušeností nižší než u srovnatelného BMW, spousta věcí se objednává z US nebo GB...
Avatar - fOE
1. 10. 2014 13:38
Re: vyhody nevyhody wankela
No jestli se to za ty tri roky posunulo timto smerem, ze jsou z RX8 auta "zadarmo drahe" tak potes koste, docela smutnej pribeh.
Jinak srovnavat RX8 s 1M snad ne >:D Starim, pribliznou zakladni cenou a vykonem byla konkurence seriova E46 330i a sam si odpovez co je na servis nakladnejsi a co to o RX8 rika, byt na servis drazsi nez premie ze stejneho roku ;-)
1. 10. 2014 08:09
Re: Tradícia
Možná jezdí ... 5x vyměnili motor, pak dam dali třináctku z roku ´74 a tam jezdí dodnes ... >:D
Avatar - pumpkin
30. 9. 2014 22:40
Tradícia
Viem, že oplakávať niečo čo si aj tak nekúpim a teda ani Mazdu nespasím, asi nemá moc zmysel, ale aj tak by som bol nerád keby sa Mazda tých rokoch vykašľala na wankel. Je to už s Mazdou tak nejak spojené, ako bolo aj s NSU RO 80.
A na záver, myslíte že v Rusku ešte jazdí nejaká wankelová Lada, ale už dožili?
Avatar - Emel
30. 9. 2014 20:56
Re: vyhody nevyhody wankela
Ještě chvíli mi o tom vyprávěj... jen tě upozorňuju, že s RX-8 už pár let jezdím a není to moje první auto s wanklem ;-) .

Zkazka o jakémkoli použitém dílu za 80.000 je hezká, ale právě díky problémům s motory není problém sehnat jakýkoli nemotorový díl z auta s nájezdem do 100.000km relativně za pár korun, což se týká kardanů i náprav a převodovek. Něco stojí třeba podvozkové komponenty... ale prostě tlumiče od Bilsteinu stojí víc než nějaké OEM. Samozřejmě, pokud chceš srovnávat s BMW, tak třeba s emkovou jedničkou a ne s nějakým 318i.