Šéfdesignér Mazdy chce novou RX s Wankelem
O vývoji, podobě a technice nástupců sportovních kupé značky Mazda s motorem Wankel se spekuluje již několik let a s určitým časovým odstupem se objevují zprávy potvrzující nebo naopak vyvracející jejich příchod.
Ještě letos v létě bylo uváděno, že se pracuje na vývoji nové generace sportovní Mazdy a především zcela novém motoru Wankel. Zprávy z neoficiálních zdrojů přinášely informace o použití přeplňování a výkonu okolo 335 kW.
Nyní o nástupci sportovních kupé s motorem Wankel promluvil v krátkém rozhovoru pro Automotive News šéfdesignér Mazdy Ikuo Maeda, který mimochodem navrhl RX-8. Podle něj nemá v současnosti takový model u vedení automobilky zelenou, ale on sám přitom touží po uvedení přímého nástupce.
Jedním z důvodů pro odsunutí nové sportovní Mazdy s rotačním motorem je omezená poptávka ze strany zákazníků po tomto typu vozu, jehož je potřeba prodat přes 100.000 kusů ročně.
Dalším důvodem je finančně náročný vývoj nového motoru, u nějž je vedle dostatečného výkonu nutné zajistit plnění přísných emisních norem v Evropě i Spojených státech a samozřejmě dosáhnout maximální spolehlivosti i přijatelné spotřeby paliva.
Zjednodušení vývoje nové sportovní Mazdy za použití nové generace konvenčních motorů Skyactiv přitom Maeda odmítá a odkazuje na historii modelů s označením RX, v němž R znamená rotary (rotační).
Mazda a Wankel v minulosti
Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.
Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.
S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.
Poslední Wankel pro sériový model byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.