Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéfdesignér Tesly o voze BMW i3: Vypadá jako nábytek z Ikey

Šéfdesignér Tesly o voze BMW i3: Vypadá jako nábytek z Ikey

Šéfdesignér Tesly o voze BMW i3: Vypadá jako nábytek z Ikey Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
BMW si sice s americkou Teslou v oblasti elektromobilů přímo nekonkuruje, její šéfdesignér se ale opřel do tvarů malého hatchbacku z Mnichova. Interiéru naopak složil komplimenty.

Franz von Holzhausen, který stojí za tvary Tesly Model S, se do bavorské automobilky řádně pustil. Přitom má, jak jeho jméno napovídá, také germánské kořeny. Ovšem narodil se v USA, konkrétně 10. května 1968 v Simsbury ve státě Connecticut. Širší veřejnosti jeho jméno není příliš známé, ale má za sebou práci pro Volkswagen v dobách přípravy prvního novodobého Beetle. Pro GM navrhl roadstery a kupé Pontiac Solstice/Saturn Sky a v době působení u severoamerické pobočky Mazdy se jeho dítkem stal koncept Kabura. Ve společnosti Tesla Motors pracuje od konce července 2008, návrhářský tým v současnosti čítá asi stovku lidí.

V rozhovoru pro německý Auto Bild padla řeč mimo jiné i na BMW i3. Přirovnal jej k nábytku z Ikey. Doslova řekl: „BMW i3 je rozhodně více grafickým kusem nábytku než designovým. Nejsem si jist, zda splňuje základní standardy značky. Ano, z hlediska čistě tvarového je auto samozřejmě jedinečné. Interiér je velmi moderní, čistý, líbí se mi použitý materiál na sedadlech. Když ho ale vidím na ulici, vypadá trochu divně a nekonvenčně. Osobně si myslím, že auto nemá být takhle funky. Je to zbytečné, jeho proporce jsou dost unikátní, elektrické hnací ústrojí též.“

Je to trochu paradox, protože v listopadu 2011 přímo v tiskové zprávě Tesla uvedla, že pro své sídlo a továrnu ve Fremontu raději nakoupí levný nábytek z Ikey, než bude utrácet peníze za návrhy interiérových designérů a jejich realizaci. Ale oficiálně prezentovaný názor společnosti nemusí být totožný se stanoviskem jedince, že?

Von Holzhausen dále v interview uvedl, že na Modelu S by ještě tvarově doladil přední část vozu. Je tedy možné, že se v brzké době dočkáme stylistických úprav? To nepotvrdil. Velkému sedanu se ale díky státním dotacím daří obchodně i v Evropě, zejména v Norsku. Na druhou stranu jej sužují požáry baterií. Model X je již téměř připraven v produkční verzi a v plném proudu jsou i práce na menším sedanu na platformě třetí generace. Ten bude zhruba odpovídat velikostně BMW řady 3 a představí se v roce 2015, jak šéfdesignér uvedl, pravděpodobně už na začátku roku v Detroitu. Auto však nebude vypadat jako zmenšený Model S. „Nechceme jednotnou tvář, jakou má například Audi,“ řekl na toto téma. Má se z něj stát masovější vůz.

Na dotaz ohledně pikapu von Holzhausen odpověděl: „Není postaven na platformě třetí generace, dostal svou vlastní.“ Jakým směrem dále hodlá Tesla rozšiřovat svou nabídku? Uvažuje o mikroautomobilu velikosti Smartu, který navíc existuje i ve verzi Electric Drive? „Takový městský vůz by jistě dával smysl, ale až později.“

Vstoupit do diskuze (19)