Šéfdesignér Tesly o voze BMW i3: Vypadá jako nábytek z Ikey
Franz von Holzhausen, který stojí za tvary Tesly Model S, se do bavorské automobilky řádně pustil. Přitom má, jak jeho jméno napovídá, také germánské kořeny. Ovšem narodil se v USA, konkrétně 10. května 1968 v Simsbury ve státě Connecticut. Širší veřejnosti jeho jméno není příliš známé, ale má za sebou práci pro Volkswagen v dobách přípravy prvního novodobého Beetle. Pro GM navrhl roadstery a kupé Pontiac Solstice/Saturn Sky a v době působení u severoamerické pobočky Mazdy se jeho dítkem stal koncept Kabura. Ve společnosti Tesla Motors pracuje od konce července 2008, návrhářský tým v současnosti čítá asi stovku lidí.
V rozhovoru pro německý Auto Bild padla řeč mimo jiné i na BMW i3. Přirovnal jej k nábytku z Ikey. Doslova řekl: „BMW i3 je rozhodně více grafickým kusem nábytku než designovým. Nejsem si jist, zda splňuje základní standardy značky. Ano, z hlediska čistě tvarového je auto samozřejmě jedinečné. Interiér je velmi moderní, čistý, líbí se mi použitý materiál na sedadlech. Když ho ale vidím na ulici, vypadá trochu divně a nekonvenčně. Osobně si myslím, že auto nemá být takhle funky. Je to zbytečné, jeho proporce jsou dost unikátní, elektrické hnací ústrojí též.“
Je to trochu paradox, protože v listopadu 2011 přímo v tiskové zprávě Tesla uvedla, že pro své sídlo a továrnu ve Fremontu raději nakoupí levný nábytek z Ikey, než bude utrácet peníze za návrhy interiérových designérů a jejich realizaci. Ale oficiálně prezentovaný názor společnosti nemusí být totožný se stanoviskem jedince, že?
Von Holzhausen dále v interview uvedl, že na Modelu S by ještě tvarově doladil přední část vozu. Je tedy možné, že se v brzké době dočkáme stylistických úprav? To nepotvrdil. Velkému sedanu se ale díky státním dotacím daří obchodně i v Evropě, zejména v Norsku. Na druhou stranu jej sužují požáry baterií. Model X je již téměř připraven v produkční verzi a v plném proudu jsou i práce na menším sedanu na platformě třetí generace. Ten bude zhruba odpovídat velikostně BMW řady 3 a představí se v roce 2015, jak šéfdesignér uvedl, pravděpodobně už na začátku roku v Detroitu. Auto však nebude vypadat jako zmenšený Model S. „Nechceme jednotnou tvář, jakou má například Audi,“ řekl na toto téma. Má se z něj stát masovější vůz.
Na dotaz ohledně pikapu von Holzhausen odpověděl: „Není postaven na platformě třetí generace, dostal svou vlastní.“ Jakým směrem dále hodlá Tesla rozšiřovat svou nabídku? Uvažuje o mikroautomobilu velikosti Smartu, který navíc existuje i ve verzi Electric Drive? „Takový městský vůz by jistě dával smysl, ale až později.“