Šéfinženýr JLR: Jaguar mi připomíná BMW 80. let
Automobilový svět je malý a tak když se nedávno stal výkonným šéfem skupiny Jaguar Land-Rover Ralf Speth, angažoval svého bývalého šéfa z BMW Wolfganga Ziebarta, jehož specializací byly doposud elektronické systémy, do funkce "Engineering Director". Obnovuje se tak partnerství, které začalo v Mnichově před více než dvaceti lety.
Ziebart a Speth sice působili u BMW, mají ale i zkušenosti z Británie, oba byli součástí "Rover Turnaround Team", tedy expertů, kteří měli před lety, kdy BMW koupilo značku Rover, na starosti (připomeňme, že neúspěšnou) transformaci britské automobilky v nedílnou a ziskovou část uskupení BMW Group.
V tomto případě to ale Ziebart vidí, soudě alespoň podle nejnovějšího rozhovoru pro časopis Autocar, v zářivých barvách. Podle něj je dnešní Jaguar Land-Rover "engineering-driven" společnost, která mu připomíná BMW v 80. letech. Pozná se to mimo jiného i podle toho, že prý není nutné čekat na měsíční schůzky, ale jednotlivé potřebné lidi lze snadno zastihnout i mimo oficiální mítinky, lze s nimi bez problémů hovořit a dělat rychlá rozhodnutí.
Před Ziebartem nyní stojí nelehký úkol nenavázat na X-Type a postavit opravdu dobrého konkurenta BMW řady 3. Na vývoji těchto modelů se sám podílel a věří, že Jaguar dokáže udělat stejně dobrý vůz. Nový X-Type by podle něj měl smáznout veškerou konkurenci a pomoci mu v tom má třeba i v této kategorii unikátní celohliníková konstrukce. Hodně si Wolfgang slibuje také od vyspělé elektroniky a inovativních motorů z vlastního vývoje. Jako důležitou také vidí unifikací dílů i jejich větších celků s vozy z ostatních modelových řad.
Na základě svých dosavadních zkušeností bude Ziebart tlačit automobilku do ještě intenzivnějšího vývoje infotainmentových systémů, přestože už dnes jsou u JLR na vysoké úrovni, přičemž cílem je přechod na "cloud" systémy se vzdáleným přístupem. Elektronika stále nabývá na důležitosti, podle Ziebarta takový motor potřebuje ke své správné činnosti pouze 2 MB dat, zatímco běžný mobilní telefon 100 MB.
Na přetřes přišla ale i spolehlivost a kvalita Jaguarů. Podle Ziebarta už jsou doby, kdy pořízení vozu této značky představovalo značné riziko budoucích potíží, dávno pryč a dnes je na úrovni německé konkurence. Cílem automobilky ale je být i v tomto ohledu lepší, než rivalové. Změnilo se prý i vnímání Jaguaru v Německu, u BMW bylo kdysi považován za nepodstatného výrobce, nyní ho už ale berou vážně a jeho kroky velmi pozorně sledují.
Německý inženýr také složil poklonu designérskému oddělení, vedeného Ianem Callumem. Říká, že pamatuje u "jiné společnosti" 50 různých konceptů, týkajících se jediného projektu, zatímco u Jaguaru v případě nejnovějšího konceptu luxusního SUV C-X17 designérské oddělení vědělo velmi dobře, co dělá a nechalo vybírat z pouhých dvou verzí.