Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seriál o spotřebě: Je úspornější skútr, nebo auto?

Martin Vaculík Martin Vaculík 18. 5. 2012 • 14:19
71
Stopětadvacítkový skútr by měl mít nižší spotřebu než auto s malým nafťákem. Nakolik je tento předpoklad správný, zjišťoval Svět motorů.

Náš spotřebový test dává velký smysl nejenom kvůli šíleným cenám benzinu a nafty, ale i proto, že od příštího roku může na stopětadvacítkový skútr usednout každý s řidičákem skupiny B. A nejde jenom o spotřebu. Se skútrem vás nezabrzdí žádná zácpa, stroj navíc zaparkujete prakticky kdekoliv. Nádherná skútrová realita…

Dva stroje, tři trasy…

Na čerpací stanici v Průhonicích stojí dva stroje – Yamaha Xenter 125 a Renault Scénic 1.6 dCi. Spotřebové závodníky čekají tři trasy. Nejdřív čistě dálniční úsek, potom brouzdání po okreskách a silnicích první třídy a nakonec neprodyšná Praha. Start!

TESTOVACÍ STROJE
Renault Grand Scénic 1.6 dCi
Nový dlouhodobý přírůstek ve flotile Světa motorů. Těžký život redaktorské holky pro všechno začal kroutit Renault Grand Scénic s novou vznětovou šestnáctistovkou dCi. Vysoký výkon 96 kW, Renaultem hlášená kombinovaná spotřeba 4,4 litru… My zatím jezdíme v průměru za 5,8 litru, nejvíc času přitom trávíme ve městě. Na jinak vynikajícím motoru trochu vadí výraznější turboefekt. Nový agregát stojí v Grand Scénicu nejmíň 503 900 Kč.
Yamaha Xenter 125
Letošní stopětadvacítková novinka od Yamahy. Skútr s jednoválcem o výkonu 9,2 kW jezdí na velkých šestnáctipalcových kolech – to samo o sobě u skútru znamená komfort, Xenter ale ještě přidává zadní odpružení Monocross (jednotka je uložena šikmo před zadním kolem), kterou používá třeba i vrcholný skútr od Yamahy, model TMax. Skútr má vlastně jenom jednu vrozenou vadu – kvůli velkému kolu nezbylo pod sedačkou skoro žádné místo. Kufr je tak naprostou nutností. Novinkový Xenter 125 přijde na 77 990 Kč.

PRVNÍ ÚSEK - DÁLNICE

Na dálničním úseku se čekalo, že by se skútr mohl spotřebou aspoň přiblížit autu s maloobjemovým turbodieselem. Zatímco jezdec na skútru absolvoval celou trasu se zalomeným pravým zápěstím a stopětadvacítku hnal na plný plyn, řidič scéniku se za ním v poklidu držel s motorem brumlajícím někde kolem dvou tisíc otáček. Těžký chleba pro skútristu. Jel sice naplno, na rovince mu to ale stačilo nejvýš na stovku, z kopce sem tam atakoval stodvacítku, ve stoupání tak tak udržel devadesátku.

Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

Nervózní z toho byl hlavně řidič autobusu, který se skútristou bojoval už od Průhonic. Na rovinkách byla rychlejší yamaha, do kopce autobus…

Dálniční cíl. Benzinka na 44. kilometru. Řidič scéniku hlásí po necelých čtyřiceti kilometrech jízdy spotřebovaných 2,3 litru nafty. To představuje průměr 5,9 l/100 km. Skútrista mezitím doplňuje po okraj nádrž Yamahy Xenter. dlouho mu to netrvá – počítadlo nakonec ukazuje 1,36 litru. Na sto kilometrů by tak yamaha spotřebovala 3,43 litru. Nečekaně drtivé vítězství pro skútr. A mimochodem. Až na skútru nebo motorce poznáte, zač je toho D1. Něco podobného by se zády nedokázal snad ani tatrovácký polygon.

Průhonice - čerpací stanice na 44. kilometru [km] 39,5
Yamaha Xenter 125
Průměrná rychlost [km/h] 92,3
Průměrná spotřeba [l] 3,43
Cena na jeden kilometr [Kč] 1,29
Renault Scénic 1.6 dCi
Průměrná rychlost [km/h] 92,3
Průměrná spotřeba [l] 5,9
Cena na jeden kilometr [Kč] 2,16
renault renault

DRUHÝ ÚSEK – MEZIMĚSTO

Nepatrně, jenom o tři deci, ale přece. Na okreskovém úseku se rozdíl ve spotřebě našich strojů zmenšil. Yamaha Xenter s výsledkem 2,65 byla spokojená – míň by to chtělo už opravdové ekozacházení. A spokojená byla i s trasou. Plný plyn na dálnici a závodění s autobusem xenteru

úplně nesvědčily, okreskové proplouvání bylo daleko snesitelnější. Skútr se už s nikým nemusel prát, jel vlastně plus minus stejně jako všichni ostatní. Volnější tempo vyhovovalo i scéniku. Na malebných silničkách jenom tak povlával za skútrem, s plynem skoro nedotčeným. Samozřejmě kdyby chtěl, stopětadvacítce by v pohodě ujel. Ale za cenu překročení rychlostních limitů. A to by od scéniku nebylo hezké… Renaultu tak po trase dlouhé 76,6 kilometru zapisujeme pěkný průměr 4,8 litru. A mohlo být ještě líp, kdyby celou cestu naplno neběžela klimatizace. V proskleném scéniku by to ale bez ní bylo na zalknutí.

Čerpací stanice na 44. kilometru - čerpací stanice v Praze na Průmyslové [km] 76,6
Yamaha Xenter 125
Průměrná rychlost [km/h] 58,2
Průměrná spotřeba [l] 2,65
Cena na jeden kilometr [Kč] 1,00
Renault Scénic 1.6 dCi
Průměrná rychlost [km/h] 58,2
Průměrná spotřeba [l] 4,8
Cena na jeden kilometr [Kč] 1,76

TŘETÍ ÚSEK – PRAHA

Přichází domácí půda pro skútr. Město. A klasicky naprosto zacpané. Scénic se nejdřív xenteru držel – kousek po Jižní spojce naše stroje zvládly

ještě plynule. Pak ale následuje kolona. Scénic musí zastavit, yamaha ale pokračuje nerušeně dál – šine si to svižně mezi auty. A řidič renaultu

za chvilku ztrácí yamahu z dohledu. Po sedmnácti kilometrech zastavuje skútr na benzině v Argentinské ulici. Skútrista si může dát svačinu, scénic se hned tak neobjeví. Renault s nevrlou posádkou přijíždí po pětadvaceti minutách. Spokojený skútrista hlásí ještě nižší spotřebu než na okreskách

– 2,45 l/100 km. Hlavně proti druhému úseku pomohl nižší rychlostní průměr. Řidič auta mezi zuby procedí, že jel za 7,9 litru. Scénic se občas snažil průměr srazit stop-start systémem. Pak ale kleslo napětí v akumulátoru, ozvala se i klimatizace, že je prý potřeba víc zchladit interiér. A tak měl stop-start utrum. Město představuje jednoznačný skútrový triumf. Tady bude malý stroj vždycky rychlejší a úspornější než auto. A o hodně.

Čerpací stanice na Průmyslové - čerpací stanice na Argentinské [km] 17,0
Yamaha Xenter 125
Průměrná rychlost [km/h] 41,2
Průměrná spotřeba [l] 2,45
Cena na jeden kilometr [Kč] 0,92
Renault Scénic 1.6 dCi
Průměrná rychlost [km/h] 21,6
Průměrná spotřeba [l] 7,9
Cena na jeden kilometr [Kč] 2,89
renault renault

Související články

Témata
24. 5. 2012 15:09
Re: A co sekačka a auto?
:-) no , zas by to nebylo od veci, protoze ty samojezdici sekacky umi valit docela rychle :-)
23. 5. 2012 14:59
Re: A co sekačka a auto?
sekačka nedojela, ve městě ne vždy našla trávu, a tak se do centra ani nedostala :-!
Avatar - avatas
21. 5. 2012 10:25
SE SKŮTREM AŤ ROZVÁŽÍ PIZZU JÉGR ! ! !
Suzuki Intruder M1800R,jenž vlastním jen tak,pro radost ze života........spotřebu neznám,cenu neřeším,maximálkou nejezdím,řeším jen předpověď počasí a hloupé řidiče,které občas potkám. Skůtr v článku je do Říma a ne na dálnici,to ví každý.Zde jde jen napsat článek o ničem a diskutéry přivésti do varu či pěny u úst. A přitom stačí tak málo,zmáčknout star,zabublat Náplavce a vyrazit z Prahy pod modrou oblohu a plout asfaltem s větrem v nosních dírkách..... ;-) SKŮTREM AŤ ROZVÁŽÍ PIZZU JÉGR ! ! ! >:D
21. 5. 2012 08:32
Re: vic uhlu pohledu
Ja to vidim jinak.
Osobne casto slycham dotazy na tema spotreba mojeho skutru versus auta a jestli se to vubec vyplati (mne ne a neresim to, ja na tom jezdim, nebot mne to bavi :-) ).
Je fakt, ze moje auto jezdi v prumeru za 9 - 10 N98, skutr tak za 5,5, presto se najde hromada lidi, kteri z nejruznejsich duvodu premysli o snizeni ceny za dopravu do/z prace.
A jak uz to tak byva - nejvice je videt prave ta spotreba.
Takze tady maji odpoved.

Pro mne je na skutru nejvetsi vyhoda rychlost, jakou se propletu mestem, zkrati mi to cas jizdy do prace i o vice nez jednu tretinu.
21. 5. 2012 08:15
Re: Co bude úspornější ?
A co tak nejcastejsi jev : jedno auto s klimatizaci - 1 osoba X 1 skutr - 1 osoba?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku