Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šílenější Fiat Panda nenajdete! Má techniku z rallye speciálu

David Bureš
Diskuze (1)

Tenhle Fiat Panda pohání přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu asi 300 koní. Za šíleným projektem stojí společnost M Sport, léta známá jako tvůrce Fordů pro světový šampionát v rallye.

Britská společnost M-Sport se nejvíce proslavila jako tvůrce Fordů pro světový šampionát v rallye. V minulosti se ale starala také o okruhová Bentley nebo stavěla speciální verze Fordu Transit. Nyní má novou divizi M-Sport Special Vehicles stavějící auta na zakázku. Ty teď představuje své první dílo.

Jedná se o Fiat Panda na přiložených fotografiích, který už na první pohled je hodně odlišný od originálu, tedy cenově dostupného hatchbacku z osmdesátých let. Vznikl na objednávku nejmenovaného klienta, který si přál vůz schopný se účastnit silničních i šotolinových rallye.

Zkušenosti M-Sportu přitom dokazují, že tyto úpravy nejsou jen na oko, ale opravdu funkční. Základem speciálu nazývaného Pandamonium se sice opravdu stala karoserie Fiat Panda první generace, v útrobách ale najdeme kompletně přepracovanou techniku.

Na nové šasi totiž byly použity komponenty z první generace rallye speciálu Ford Fiesta R5. Jde o nejúspěšnější speciál firmy, kterého vzniklo 294 kusů. Z toho důvodu musela být karoserie Pandy rozšířena o zásadních 360 mm, což mělo rovněž napomoci jízdním vlastnostem. M-Sport přitom pro tuto úpravu použil speciální nástavce blatníků, které mají evokovat někdejší rallye speciality slavné skupiny B.

Právě z Fiesty R5 bylo užito také pohonné ústrojí. Konkrétně se tak o pohon stará přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 EcoBoost naladěný na nějakých 221 kW (300 k) a 450 N.m. Motor je spárovaný s pětistupňovou sekvenční převodovkou Sadev, která jeho sílu posílá na všechna čtyři kola.

To interiér připomíná originální Pandu, co se týče palubní desky. Vzhledem k zacílení tu však nechybí sedadla s šestibodovými pásy nebo bezpečnostní klec homologovaná FIA. Zadní sedadla pak nahradil prostor pro náhradní kola.

„Jsem ohromen tím, čeho jsme byli schopni dosáhnout. Měl jsem štěstí dokončit testy auta a vyzkoušet jeho schopnosti; není jen skvěle vypadající, ale také skvěle jezdící,“ říká o novince šéf M-Sportu Malcolm Wilson.

Šéf M-Sportu přitom přiznává, že Panda je sice první takový projekt firmy, rozhodně ne však poslední. Podle jeho slov se jedná o první dílo nové éry speciálních, malosériových projektů firmy. Kolik však takové auto stojí, nezmínil. Opět se však potvrzuje, že zájem o speciální vozidla je a můžete si nechat postavit vlastně cokoliv, pokud tedy na to máte dostateční finanční obnos.

David Bureš
Diskuze (1)
8. 12. 2021 11:43
Tak, a uz vic co chci
Napisu jeziskovi!
:-)