Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Silniční zákon a bodový systém: Změny od léta 2011

Diskuze (68)
Jaké změny na nás s platností od 1. srpna 2011 čekají?

Snížení počtu bodovaných přestupků o třetinu – ze 44 na 27 – vede ke zpřehlednění systému. Bodový postih za některé méně závažné přestupky se ruší, některé přestupky se slučují a za ty nejzávažnější provinění čekají naopak přísnější tresty.

Alkohol do 0,3 promile a malé překročení rychlosti bez bodů

Překročení povolené rychlosti v obci o méně než 5 km/h a mimo obec o méně než 10 km/h nebude od léta trestáno body. Dvoubodový trest zůstává až pro větší překročení rychlosti-

Hladina alkoholu v krvi do 0,3 promile od léta nebude trestána body (dosud 3 body). U nízké a obtížně zjistitelné hladiny alkoholu zůstává jen pokuta. Podrobněji jsme se tímto tématem zabývali v článku 0,24 promile podle ministerstva nevadí.

Telefonování za jízdy bude trestáno dvěma body místo dosavadních tří.

Mizí celá plejáda jednobodových trestů. Za nesvícení během dne (nové modely aut ale musí mít již standardně světla pro denní svícení), jízdu ve vyhrazeném pruhu nebo ignorování zákazové a příkazové značky proto nyní hrozí jen pokuta.

Alkohol za volantem: Nově do 0,3 promile bez bodů

Ze seznamu bodů byly také vyškrtnuty přestupky správního charakteru, které svoji povahou nesouvisí s bezpečností provozu. Řízení vozidla bez registrační značky nebo s jinou než přidělenou RZ bude trestáno jen pokutou, stejně jako například jízda bez platného posudku o zdravotní způsobilosti.

Zpřísnění u závažných přestupků

U alkoholu nad 0,3 promile dojde ke zvýšení ze 6 na 7 bodů (dosud 7 bodů jen při stavu vylučujícím způsobilost).

Dále se ze 6 na 7 bodů zpřísní trest za nedovolené vjetí na železniční přejezd, nedovolené předjíždění, otáčení na dálnici a řízení vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz. Tím se v katalogu trestů eliminují šestibodové přestupky.

Ze 3 na 5 bodů bylo překlasifikováno ohrožení jiného řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu a ohrožení přecházejícího chodce při odbočování. Nyní je tak tento přestupek trestán víc než prosté ohrožení na přechodu nebo neumožnění přecházení.

Přehled jednání spočívajících v porušení vybraných povinností stanovených předpisy o provozu na pozemních komunikacích a počet bodů za tato jednání
Porušení předpisů o provozu na pozemních komunikacích počet bodů 2011 počet bodů dosud
řízení vozidla bezprostředně po požití alkoholu nebo v takové době po požití alkoholu, po kterou je řidič ještě pod jeho vlivem, je-li zjištěný obsah alkoholu v žilní krvi řidiče vyšší než 0,3 promile, nebo řízení vozidla bezprostředně po užití jiné návykové látky nebo v takové době po užití jiné návykové látky, po kterou je řidič ještě pod jejím vlivem 7 6 / 7
odmítnutí řidiče podrobit se vyšetření podle jiného právního předpisu ke zjištění zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou, ačkoli to nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví 7 7
způsobení dopravní nehody porušením povinnosti řidiče, při které došlo k usmrcení nebo k těžké újmě na zdraví jiné osoby 7 7
neprodlené nezastavení vozidla účastníka dopravní nehody nebo nedovolené opuštění místa dopravní nehody nebo neprodlené nevrácení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci 7 7
při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno 7 6
vjíždění na železniční přejezd v případech, ve kterých je to zakázáno 7 6
neposkytnutí účinné pomoci (první pomoc a přivolání záchranných složek) účastníkem silničního provozu, který není účastníkem dopravní nehody při nehodě s evidentním poškozením zdraví nebo ohrožením života 7 7
předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno 7 6
řízení motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz 7 6
řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích 5 5
překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec 5 5
nezastavení vozidla na signál, který přikazuje řidiči zastavit vozidlo nebo nezastavení vozidla na pokyn “Stůj” daný při řízení provozu na pozemních komunikacích osobou oprávněnou k řízení tohoto provozu 5 5
ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého 5 3
ohrožení chodce přecházejícího pozemní komunikaci při odbočování s vozidlem na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci nebo při otáčení a couvání 5 3
při řízení vozidla ohrožení chodce na přechodu a neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky 4 4
nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v jízdě 4 4
překročení maximální doby řízení vozidla nebo nedodržení minimální doby odpočinku o 20% a více nebo nedodržení bezpečnostní přestávky o 33% a více podle jiných právních předpisů 4 4
řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění 4 7
porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí podle § 6 4 2
překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec 3 3
nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případech, kdy je řidič povinen tak učinit 3 3
překročení povolených hodnot stanovených jiným právním předpisem při kontrolním vážení vozidla podle jiného právního předpisu 3 3
řízení motorového vozidla bez držení platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče 3 5
porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přílbu 3 2
neoznačení překážky provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil 2 2
překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o více než 5 km/h a méně než 20 km/h v obci nebo o více než 10 km/h a méně než 30 km/h mimo obec 2 2
držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení v ruce nebo jiným způsobem při řízení vozidla 2 3

Zimní pneumatiky – povinné jen při zimních podmínkách

Přetahovanou o nové podmínky povinnosti zimních pneumatik nakonec vyhrálo nejpragmatičtější řešení. V období od 1. listopadu do 31. března bude nutné použít zimní pneumatiky pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Ze silnic proto zmizí značky zimní výbava a úvahy o plošném zavedení zimního obutí se do zákona nakonec také nedostaly. Bez zimních pneumatik nebude možné vyjet jen při skutečně zimních podmínkách. Řidiči se tak nebudou muset obávat pokuty a bodů například v teplém březnovém dni.

Diskuze (68)
1. 8. 2011 18:36
Re: Mnoho povyku pro nic
Bohužel, příteli...ani v jednom bodě této (velmi plodné) diskuse jsi neměl poslední slovo, potažmo - rozhodně jsi nezvítězil.

Jako obvykle - plácáš neskutečný nesmysly...
1. 8. 2011 15:59
Re: BODOVAČKA
Zase sa nestavaj hneď do opozície - to je fakt vrodený reflex, dávať sám seba automaticky do role utláčaného chudáka?
Tí, čo schvaľujú zákony, sú zrovna tak nedokonalí ako my a navzájom si nemáme čo vyčítať. A to vieš aj sám, nech je tam kto je tam, nadávať sa bude stále.
1. 8. 2011 15:57
Re: BODOVAČKA
Lenže tá slávna demokracia by mala platiť asi na obe strany najprv, že? Prijímať zákony pre ľudí a nie pre spriatelené firmy prenajímajúce radary, predpisy a vyhlášky podla zdravého rozumu nie za účelom šikonovania ľudí a hlavne, dodržovať tie zákony ktoré tak slávne prijímajú akože pre naše dobro....
1. 8. 2011 13:32
Re: BODOVAČKA
Niet sa čo diviť. Hlásame demokraciu, ale správať sa chceme ako prasatá. Jasne, že nás uviažu. Čakal niekto niečo iné?
1. 8. 2011 13:28
Re: To zas bude radarových erekcí MP
Toľko zbytočných rečí... A pritom má petrumr v zásade pravdu.