Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Favorit ve známých i neznámých verzích. Připomeňte si sedan i stylovky

David Bureš
Diskuze (3)

Škoda Favorit vznikla jako pětidveřový hatchback a odvozené kombi Forman nebo Pick-up. Věděli jste ale, že bylo v plánu rovněž kupé nebo stylovka pro mladé?

Škoda Favorit byla mezníkem v historii mladoboleslavské automobilky. Na konci osmdesátých let se stala první zástupcem aut „moderní“ koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol, když nahrazovala zastaralé modely s koncepcí vše vzadu. Prodávala se jako pětidveřový hatchback, odvozeno od ní bylo i kombi, nakonec pojmenované Forman, a praktický Pick-up. Někdejší plány ale počítaly s mnohem širší nabídkou karosářských variant.

Počet potenciálních verzích se začal rozšiřovat už krátce po zahájení prací na Favoritu. Původní zakázka pro karosárnu Bertone, jež tvary Favoritu navrhnula, počítala s vývojem pětidveřového hatchbacku a kombíku. Logicky se ale nabízel také sedan, který by tvarově navazoval na tříprostorové vozy, které Škoda léta nabízela.

Sedan s 350l kufrem

Tříprostorový Favorit skutečně vznikl, a to jen krátce po zahájení prací na hatchbacku. Karoserie byla zhotovena v Itálii přímo u Bertoneho, pohonné ústrojí ale bylo do ní instalováno už u nás, v oddělení stavby prototypů v Česaně, kde karoserii usadili na přizpůsobené šasi. Výsledkem se tak v roce 1986 stal prototyp označovaný jako Škoda 782 sedan. Rozvor zůstal shodný jako u hatchbacku, délka se však díky jiné zadní partii ukrývající zavazadelník o objemu 350 litrů natáhla o 345 mm.

Do Škody byly dodány tři karoserie, zkompletovány byly však jen dva sedany na bázi Favoritu. Jeden se ztratil neznámo kam, druhý je dodnes součástí sbírky škodováckého muzea v Mladé Boleslavi. Béžový exemplář pohání čtyřválec o objemu 1289 cm3 naladěný na 43 kW a 100 N.m, kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou.

Do výroby se nedostal i kvůli tomu, že automobilka neměla na jeho vývoj dostatek financí. I proto málem nevzniklo ani kombi, známé dnes jako Forman. Šéfkonstruktér Petr Hrdlička však při jeho přípravách využil lest, když se poptal, zda by kombík nevyužila tehdejší československá policie. Rychle se ukázalo, že tehdejší Veřejná bezpečnost takové auto nutně potřebuje, a tak dostal vůz zelenou.

Sedan tak vznikl jen díky Metalexu, který stavěl tzv. MTX Pickup D.C. na bázi Formanu pro syrský trh. Někteří zákazníci si totiž netradiční pick-up s dvěma páry dveří následně přestavěli na sedan. S tříprostorovou variantou se mimochodem pořád počítalo také v rámci zamýšleného faceliftu Favoritu, prototyp s typovým označením Škoda 792 mimochodem již využil jméno Felicia, později oživené pro nástupce Favoritu.

Kupé se svébytným stylem

Získat zelenou k výrobě se bohužel nepoštěstilo ani kupé, neboli další zamýšlené variantě, díky níž měla mladoboleslavská do široka rozkročit svoje portfolio. Realistům bylo jasné, že nepřímý nástupce kupé Garde/Rapid bude mít schvalování těžké, idealisté to však zkusili.

Logicky se na dvoudveřové variantě Škoda Favorit pracovalo v Kvasinách, kde sportovní vozy vyráběli už od roku 1958. Tento prototyp se nazývá Škoda 783 Coupé, vznikl na bázi Bertoneho modelu 1:4, na jehož základě byla vypracována výkresová dokumentace, pomocí níž byl následně v dubnu 1987 zhotoven prototyp v životní velikosti. Měl čtyřmístnou karoserii, s rozvorem 2.450 mm, stejným jako v případě pětidveřového hatchbacku, avšak sníženou o 45 mm.

Přední část odpovídala Favoritu, už čelní sklo ale mělo větší sklon, přepracována byla i boční a zadní část. Zajímavostí byly bezrámové dveře s „vykousnutím“ bočního prosklení a překrytí sloupků B skly nebo interiér. Palubní desku s Favoritu doplňoval textilní potah, tvarované výplně dveří tak měly stejnou barvu jako sedačky, což bylo ve své době hodně efektní. Škoda 783 Coupé pak díky přepracované karoserii vážila o 40 kg méně než výchozí hatchback. O pohon se staral dobře známý atmosférický čtyřválec o objemu 1289 cm3.

Jak se ale dalo čekat, na kupé už vůbec nebyly finanční prostředky. A tak i tento jediný postavený exemplář Favoritu kupé zůstává ve sbírce muzea Škody Auto. Ani tak se však Škodováci nezalekli myšlenky auta pro mladé, jen ji vyzkoušeli trochu jiným způsobem.

Od Trempu k Funu

Řeč je o Škoda Favorit Tremp z roku 1989, která vznikla na bázi hatchbacku, i proto nese typové označení Škoda 781 Tremp. Se sériovým autem však byla zachována pouze střecha nad předními sedadly, zadní část byla odříznuta a doplněna o potřebné vzpěry, zajišťující alespoň nějakou tuhost karoserie. Jednalo se tedy o netradiční pick-up – zadní sedadla totiž nahradila rovná podlaha pro náklad. Druhý pár dveří ale autu poněkud nečekaně zůstal a byl dokonce plně funkční. Ideou bylo totiž auto postavit za co nejnižší cenovku s tím, že by ji dokonce mohla vyrábět i externí firma.

Ani tohle nekonvenční vozidlo to do sériové výroby nedotáhlo, myšlenku ale v automobilce udrželi i v následujících letech. V prosinci 1992 totiž následoval druhý takový prototyp.

Jmenoval se Škoda Fun a opravil některé nedokonalosti předchůdce. Postaven už byl na bázi užitkového Pick-upu, od něhož se však odlišil ochranným rámem vpředu nebo zvýšeným podvozkem o 60 mm. Uvnitř se pak objevoval kožený sportovní volant nebo rádio Blaupunkt. Hlavně ale byla zadní stěna posuvná, a tak zde mohla být vyklopena další dvojice sedadel.

Vznikly hned dva exempláře tohoto netypického vozidla. První měl fialovo-žluto-zelenou karoserii, později následoval žlutobílý kousek s modrými detaily. Realizace se nedočkal, zřejmě i kvůli tomu, že se raději investovalo do nástupce Favoritu, Felicie. Vydláždil však cestu k pozdější Škodě Felicia Fun, která využila zcela totožnou koncepci pick-upu pro volný čas. Včetně posuvné zadní stěny.

Variace na užitkový vůz

Právě s užitkovým modelem se ale v Mladé Boleslavi pracovalo více. Ještě před zahájením sériové výroby Škody Pick-up byl zhotoven třeba prototyp Škoda 784 Savana. Vozidlo z roku 1987 bylo opravdu netradiční kombi, pouze třídveřové, se zvýšenou nástavbou za předními dveřmi ve stylu Matry Rancho. Sedadel uvnitř bylo pět, ta zadní na vyvýšené pozici. Na jeho bázi byla ve stejném roce odvozena také užitková Škoda 784 Savana Furgon, se zaplechovanou nástavbou.

A podobnou koncepci jako Savana měla i Škoda 788 z roku 1991, v tomto případě však s výrazně nataženým rozvorem na 3.100 mm. Ta mimochodem vznikla i ve formě prototypu sanitky.

Tradiční pick-up s otevřenou korbou byl zhotoven až v lednu 1989. Od předcházejících prototypů se natolik lišil, že dostal svébytné interní označení Škoda 787. První prototyp pak mimochodem dostal zadní čelo (včetně světlometů) z hatchbacku. Na úzká koncová světla pro zvětšení dveří v zadním čelu došlo až později.

David Bureš
Diskuze (3)

Doporučujeme

28. 3. 2020 08:09
Proboha, už zase?
Já si tedy fakt myslím, že toto "učivo" už mají čtenáří auto.cz dávno v malíčku, x-té opakování fakt není nutné! :-)
27. 3. 2020 22:37
ta šedivka
Inspirace pro cybertruck :D
27. 3. 2020 20:32
Favorit RS
Chybí tam zmíňka o verzi RS https://www.griptv.cz/…15/08/947267.jpg Jejíž jediný kus by měl vlastnit Willy Obermann