Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 105L Limousine: Podívejte se, jak se prodlužovala!

David Bureš David Bureš 9. 1. 2016 • 22:51
48
25
Zobrazit náhledy (48)
Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105 Škoda 105
Postavit limuzínu na základech staré Škodovky není jednoduché. Jsou potřeba dvě auta a hlavně schválení na STK.

Možná jste ji potkali na českých silnicích i vy. O jaké krásce je řeč? O bílé Škodě 105 L, kterou ústečtí mechanici Jaroslav Valenta a Martin Jinek natáhli do podoby limuzíny. Zjišťovali jsme, jak stavba tohoto 7,2 metru dlouhého unikátu probíhala.

První nápad na stavbu limuzíny na bázi staré Škodovky padl při setkání Valenty s Jinkem v jednom z ústeckých barů. Na první pohled bláznivá myšlenka dostávala stále reálnější obrysy. Limuzína na základech Favoritu nebo Felicie byla zamítnuta, oba přátelé chtěli něco více retro. Volba nakonec padla na starou 105, přičemž samotná stavba limuzíny byla zahájena 5. prosince 2007.

Valenta a Jinek, kterým se neřekne jinak než Vali a Jíňa, měli již zkušenosti s přestavbami starých Škodovek, a tak měli dobré předpoklady pro to, aby se náročný projekt povedlo dovést do zdárného konce.

Na začátku prací byly dva exempláře Škody 105. Prvnímu vozu byla amputována zadní část za B sloupky karoserie, aby mohly zůstat její přední dveře plně funkční. Na druhém voze byl zase řez veden tak, aby bylo možné zachovat zadní dveře daného auta. V tomto případě byla zachována i část podlahy pro snadnější napojení prahů. Toto řešení usnadnilo i vyrovnání os vznikající limuzíny.

V této fázi byly zbývající části původních aut usazeny na špalíky a vyrovnány do odpovídající pozice, aby automobil jezdil v přesné přímce a ne šejdrem. O spojení přední a zadní části karoserie se pak postarala šestice profilových tyčí, umístěných v místě prahů, pod postranními okny a v místě bočního rámu střechy. Se zpevněním pomohlo i dvojité oplechování středového tunelu.

Po pracném dotvarování bočních plechů a dokončení střechy i podlahy nastal čas zabývat se vzhledem prodloužené části. Tvůrci původně počítali se třemi páry bočních oken, které by přesně odpovídaly originálním oknům v zadní části původní 105. Jako líbivější řešení se ale nakonec ukázala rozměrnější skla nařezaná na míru stavěného auta.

Vnějším designem chtěli oba autoři zachovat co nejvíce originálních prvků, aby limuzína vypadala, jako by v době totality skutečně vyjela z Mladé Boleslavi. Slavnostní bílou karoserii tak doplnila sada chromovaných originálních dílů. Specialitou je ale třeba na míru vyrobený nerezový znak vzpínající se na kapotě, který se inspiroval okřídleným šípem na modelech Popular a Rapid z třicátých let. Nechybí ani diodové proužky na bočních sloupcích mezi okny nebo koženkou potažená střecha.

Zatím byla řeč hlavně o vzhledu, nastává tak čas zmínit motor. Valenta chtěl původně použít sériový motor, což jeho kolega rázně zamítl. Takový agregát by si totiž s hmotností limuzíny neporadil. Jako nejdostupnější řešení se tak ukázalo využití čtyřválce 1.3 MPi z mnohem novější Felicie. Výkon 50 kW a točivý moment 106 N.m sice není z nejvyšších, na vyhlídkové tempo limuzíny ale stačí.

A jak vypadá 105 L Limousine uvnitř? Speciální salonek pro posádku nabízí celkem šest sedadel, přičemž čtyři sedáky jsou umístěné vedle sebe bočně ke směru jízdy a dva sedáky jsou umístěny tradičně na místě zadní lavice. Vnitřní prostor pak opticky zvětšují zrcadla s ambientním nasvícením, stropní zrcadlo s bodovým osvícením má zase evokovat noční oblohu. Ve výbavě pak nechybí rozměrný bar z mahagonového masivu nebo lednice.

Limuzína na bázi Škody 105 nakonec poprvé vyjela v květnu 2008. Při snaze o provoz na běžných silnicích ale bylo potřeba nechat vůz schválit Výzkumným ústavem vozidel a projít státní technickou kontrolou. A v tom byl trochu problém, vyšlo to až na čtvrtý pokus. Nejprve se kontrolorům nelíbily brzdy, jindy reflektory nebo zasklení.

A kolik celá „legrace“ stála? Podle Valenty přibližně 120.000 korun, z toho na 30.000 korun přišla homologace. S autem je možné svézt, majitelé ho půjčují na svatby nebo jiné speciální příležitosti.

Foto: skoda-limousine.cz, Facebook Škoda 105 L Limousine

Související články

Témata
11. 1. 2016 10:24
Re: skoda penazi
No dovedu si představit, že se s tím dá něco vydělat pokud to auto budeš pronajímat třeba na svatby nebo jiný společenský události. Přeci jen to na fotkách vypadá zajímavě.
Avatar - speedfred
11. 1. 2016 08:57
Re: skoda penazi
Hej,ale pri prvom terénom zlome uz visí na bruchu pri tej dlzke
Avatar - rokyta.p
10. 1. 2016 20:54
Re: Přihlášení
Právě, to přihlášení je mi záhadou. Ve vyrobení až takový problém nevidím. Kdo si hraje nezlobí a pánové si očividně vyhráli . Já mám smysl pro humor a alternativní akce, nemusíme brát život tak vážně. Tak za mě dobrý :-)
10. 1. 2016 07:52
Re: skoda penazi
"... pre ineho mozno splneny sen...." A rozdil mezi snem a nocni murou je...?
10. 1. 2016 07:50
Re: skoda penazi
Ja bych to jeste opanceroval proti RPG a prodal nejakem shejkovi do UAE. :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku