Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda 130 RS
Škoda 130 RS
Škoda 130 RS
Škoda 130 RS
127 Fotogalerie

Škoda 130 RS slaví 50 let. Naživo ji můžete obdivovat v Boleslavi

Ondřej Šámal

Jeden z nejúspěšnějších soutěžních vozů mladoboleslavské automobilky se představil před padesáti lety. V rámci oslav na počest této legendy si Škoda připravila speciální výstavu pro širokou veřejnost.

Vedle 130 let od založení si ve Škodovce letos připomínají také padesát let od premiéry soutěžního speciálu 130 RS. Vůz navázal na silné stránky svých předchůdců, modelů Škoda 180 RS a 200 RS. Škoda 130 RS se díky své vynikající jízdní dynamice rychle stala zdatným soupeřem zavedených konkurentů řadu titulů v mezinárodních rallye i okruhových závodech. Díky mnoha vítězstvím v prestižních soutěžích si vydobyla v československém motorsportu pověst siláka.

Pouhý měsíc po své veřejné premiéře na mosteckém okruhu v dubnu 1975 dosáhla Škoda 130 RS coupé – označená jako typ 735 – při svém prvním soutěžním vystoupení působivého výsledku. V závodě mistrovství Evropy cestovních vozů v Brně obsadily dva vozy Škoda 130 RS třetí a čtvrté místo ve třídě do 2000 cm. Speciál se prosadil jak v rámci východního bloku, tak na mezinárodní scéně, kde čelil tvrdé konkurenci předních západních značek.

Mezi úspěchy Škody 130 RS patří vítězství ve třídě na legendární Rallye Monte Carlo v roce 1977 a 12. místo v celkovém pořadí. Mezi další vynikající výkony patří osmá příčka v celkovém hodnocení na Rallye Akropolis v roce 1979. V roce 1981 tento pozoruhodný úspěch škodovka zopakovala.

Video placeholder
Škoda 130 RS • Škoda

Škoda 130 RS se prosadila též na okruhové scéně, když v roce 1981 získala celkový titul v mistrovství Evropy cestovních vozů – což byl její největší úspěch na okruhu – poté, co v předchozích sezónách neustále obsazovala první tři místa.

Jedním z klíčů úspěchu vozu byla především kombinace nízké hmotnosti s relativně vysokým výkonem. K pohonu speciálu sloužil kapalinou chlazený čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou. Jeho výkon se postupně zvyšoval z původních 113 koní až na 142 koní v okruhové závodní verzi. Díky použití panelů z hliníkové slitiny a komponentů ze sklolaminátu pro stavbu karoserie vážil závodní vůz pouhých 720 kg. Maximální rychlost dosahovala na svou dobu skvělých 220 km/h. Největší předností mladoboleslavského soutěžního vozu ovšem byla jeho ovladatelnost a obratnost.

V původní tovární specifikaci bylo vyrobeno téměř 200 kusů vozu Škoda 130 RS, další desítky kusů byly postaveny soukromě s využitím továrních komponentů.

U příležitosti 50. výročí premiéry jsou v současné době vystaveny tři exempláře vozu Škoda 130 RS v depozitáři prototypů a sportovních vozů ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. Vozy jsou k vidění do 27. dubna.