Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Electric: Zájem o trolejbusy s bateriemi stoupá

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Tuzemští i zahraniční dopravci mají stále větší zájem o trolejbusy společnosti Škoda Electric s bateriovým pomocným pohonem. Nejnovější zakázka na tato vozidla pochází ze západočeské Plzně.

Společnost Škoda Electric v létě loňského roku uzavřela s Plzeňskými městskými dopravními podniky, a.s. (PMDP) rámcovou kupní smlouvu na dodávku nových trolejbusů. V první fázi se jednalo o sedm vozidel, na něž nyní naváže dodávka devíti dalších vozidel, v jejichž výbavě bude i pomocný bateriový pohon.

Karel Majer, člen představenstva Škoda Electric, k tomu uvedl, že takzvané parciální trolejbusy jsou velmi žádané. V posledních třech letech dodala plzeňská společnost zhruba šest desítek takových vozidel, z nichž třináct slouží například v maďarském Szegedu, více než třicet v Budapešti, další vozy jezdí ve Španělském Castellonu, italském Cagliari nebo švédské Landskroně. V České republice jsou pak takto vybavené vozy provozovány od konce loňského roku v Českých Budějovicích a Zlíně.

Zákazníci oceňují zejména fakt, že trolejbusy s pomocným pohonem mohou na linkách částečně využívat jako autobusy. V případě, že chce dopravce trolejbusy obsloužit novou lokalitu, nemusí totiž stavět finančně nákladné nové trolejové vedení a další související infrastrukturu. Navíc jsou tato vozidla šetrná k životnímu prostředí a nejen cestující oceňují jejich tichý chod.

Nejčerstvějším kontraktem, který Škoda Electric na dodávku parciálních trolejbusů uzavřela, je tedy dodávka devíti vozů typu 26 Tr pro plzeňský dopravní podnik. Radek Kapr, manažer obchodu Škoda Electric, uvedl, že se bude jednat o vozidla doplněná trakční baterií a poloautomatickými sběrači proudu, která budou dodána do konce letošního roku.

Trolejbusy Škoda Electric typ 26 Tr jsou vyráběny ve spolupráci s polskou firmou Polaris a jedná se o dvounápravový nízkopodlažní trolejbus s celkovou délkou 12.000 mm, šířkou 2550 mm a výškou 3450 mm. Ve standardním provedení disponuje výkonem 160 kW a jeho kapacita může být až 102 cestujících.

Nové trolejbusy s bateriemi mají být nasazeny na linkách, jimiž jsou v Plzni obsluhovány i městská část Černice, či obec Letkov, kde není na částech těchto tras instalováno trolejové vedení. Nové vozy zde nahradí starší trolejbusy s pomocným dieselovým pohonem.

Aktuálně podepsaná zakázka je druhým kontraktem z rámcové smlouvy na celkem až 33 vozidel, které s plzeňským výrobcem uzavřely Plzeňské městské dopravní podniky v roce 2016. První dodávka z této rámcové smlouvy, která zněla na sedm trolejbusů, finišuje právě v těchto týdnech a poslední vůz dopravce získá v lednu roku 2017.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - Jethro
13. 1. 2017 13:11
Polaris
Polaris to asi nebude. Ten vyrábí čtyřkolky a sídlí v USA. Poslký výrboce autobusů je Solaris. :-)
Avatar - Hittman
13. 1. 2017 11:36
A
zase ta škodovka :-)
Avatar - aproximus
13. 1. 2017 11:09
Re: Zde bych uvítal ...
:yes:
Avatar - LEGOPARK
13. 1. 2017 10:17
Polaris
"Trolejbusy Škoda Electric typ 26 Tr jsou vyráběny ve spolupráci s polskou firmou Polaris..."

Jo, jo... Polaris, to je dobra znacka!
13. 1. 2017 09:04
Zde bych uvítal ...
.... i pár dalších základních technických informací, kromě výkonu a rozměrů. Jistě nebudu sám, koho by to zajímalo na webu o autech co znamená termín "poloautomatické sběrače" nebo kolik km přejede bez drátů, zda se rovnou také dobíjí, pokud jede na trolejích, případně rámcové porovnání ceny ve srovnání s autobusem na naftu nebo CNG.