Škoda Enyaq proti všem: Jak si stojí při porovnání s konkurencí?
Nová Škoda Enyaq přichází na trh, na kterém je mnohem tvrdší konkurence než dříve. Srovnatelných elektromobilů přibylo a část výrobců láká na nízkou cenovku.
Zájemce o novou Škodu Enyaq se ale může poohlédnout i po jeho sesterských modelech. Prakticky stejnou techniku má nejen Škoda Elroq, což je vlastně enyaq s menším zavazadelníkem, ale i Volkswageny ID.4 a ID.5, Audi Q4 e-tron, Ford Explorer i Ford Capri. Všechna tato auta mají stejnou platformu, stejné pohony a stejné baterie. Vybírat se pak dá třeba podle zavazadelníku, cenovky a v tomto případě hlavně podle interiéru a vnějšího designu, protože v tom se tyto vozy liší nejvíce.
Sourozenci Škody Enyaq (vozy, které sdílí stejnou techniku a mají podobné rozměry) | |||||
Škoda Enyaq | Volkswagen ID.4 | Audi Q4 e-tron | Ford Capri | Škoda Elroq | |
Délka (mm) | 4658 | 4584 | 4588 | 4634 | 4488 |
Šířka (mm) | 1879 | 1852 | 1865 | 1872 | 1884 |
Výška (mm) | 1622 | 1634 | 1632 | 1626 | 1654 |
Zavazadelník (l) | 585 | 543 | 520 | 572 | 470 |
Cena (Kč) | 1.015.000 | 969.900 | 1.608.900 | 1.046.900 | 799.000 |
Enyaq se dosud více držel klasického „spalovacího“ vzhledu a tím u části zákazníků získával body třeba oproti futurističtější podobě ID.4. Po faceliftu může být pro některé výběr složitější. Klasiky s falešným chladičem se drží Audi Q4, to je ale v jiné cenové relaci.
Pokud se hledá na celém trhu, jsou možnosti výběru ještě výrazně širší. Do srovnání jsme vybrali jen některé přibližně srovnatelné vozy a vynechali jsme modely prémiových značek, jako je BMW či Mercedes-Benz. Je třeba zdůraznit, že uvedené ceny se nemusí lišit tak výrazně, jak to vypadá z ceníků, na některé vozy lze získat vyšší slevu nebo se už základ pojí s bohatou výbavou.
Rozměrově podobní konkurenti Škody Enyaq | |||||||
Hyundai Ioniq 5 | Peugeot 3008 | Ford Mustang Mach-E | Kia EV6 | Tesla Model Y | Toyota bz4X | SsangYong Torres EVX | |
Délka (mm) | 4655 | 4542 | 4712 | 4680 | 4750 | 4690 | 4715 |
Šířka (mm) | 1890 | 1895 | 1881 | 1880 | 1920 | 1860 | 1890 |
Výška (mm) | 1605 | 1641 | 1597 | 1550 | 1624 | 1650 | 1715 |
Zavazadelník (l) | 588 | 520 | 502 | 572 | 971 | 452 | 839 |
Cena (Kč) | 1.119.990 | 990.000 | 1.238.900 | 1.220.980 | 1.120.400 | 999.000 | 879.900 |
Asi hlavním rivalem enyaqu je na evropském trhu elektrický bestseller Tesla Model Y. Ta je o trochu větší a boduje hlavně obřím zavazadelníkem, jehož litrům pomáhá i prostorný „frunk“ pod přední kapotou. Umí také nabídnout 7 sedadel, což je něco, co se do enyaqu zkrátka nevejde. Tesla také nešetří výkonem a nabídne svižnější svezení než srovnatelné škodovky.
Všímavý čtenář si v tabulce u enyaqu 60 všimne, že tesla má menší baterii, vyšší spotřebu, a přesto má delší dojezd. To už jsou záhady udávaných údajů. Ty se navíc mohou brzy změnit, protože Model Y čeká výrazná modernizace, která může změnit nejen technická data, ale i cenovku, protože ta vychází z toho, že část zákazníků už čeká na novou verzi.
Konkurenti základní verze Škody Enyaq | |||
Škoda Enyaq | Tesla Model Y | Toyota BZ4X | |
Verze | 60 | RWD | FWD |
Pohon | zadní | zadní | přední |
Výkon (kW) | 150 | 220 | 150 |
Točivý moment (Nm) | 310 | 420 | 266 |
Zrychlení 0-100 km (s) | 8,1 | 6,9 | 7,5 |
Baterie (využitelná, kWh) | 59 | 57,5 | 64 |
Spotřeba (kWh/100 km) | 15,4 | 15,7 | 14,8-15,4 |
Dojezd (WLTP, km) | 437 | 455 | 436-500 |
Max. nabíjecí výkon (DC, kW) | 165 | 170 | 150 |
Nabíjení 10-80 % (min) | 24 | 25 | 28 |
Cena verze (Kč) | 1.015.000 | 1.120.400 | 999.000 |
Proti enyaqu stojí i korejské modely Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6, nabídnou srovnatelný vnitřní prostor, mají ale jednu zásadní výhodu. Pracují s napětím 800 voltů a díky tomu se dokáží výrazně rychleji nabíjet. Kdo plánuje s autem jezdit delší trasy, tady rozdíl určitě pozná. I když za výhodu je nutné si něco připlatit.
Z koncernu Stellantis proti Škodě Enyaq stojí například nové peugeoty e-3008 a e-5008. Ten první je o něco menší, druhý o něco větší a nabízí ve standardu sedm sedadel. Za zmínku stojí i Ford Mustang Mach-E, proti enyaqu s menší baterií pak lze zvolit i Toyotu BZ4X.
Konkurenti vrcholné verze Škody Enyaq | ||||
Škoda Enyaq | Tesla Model Y | Hyundai Ioniq 5 | Ford Mustang Mach-E | |
Verze | 85x | Long Range AWD | Power 4x4 | standardní dojezd AWD |
Pohon | všech kol | všech kol | všech kol | všech kol |
Výkon (kW) | 210 | 324 | 239 | 242 |
Točivý moment (Nm) | 545 | 493 | 605 | 675 |
Zrychlení 0-100 km (s) | 6,7 | 5,1 | 5,1 | 4,9 |
Baterie (využitelná, kWh) | 77 | 75 | 84 | 72,6 |
Spotřeba (kWh/100 km) | 16 | 16,9 | 16,8 | 19,1 |
Dojezd (WLTP, km) | 559 | 542 | 546 | 435 |
Max. nabíjecí výkon (DC, kW) | 175 | 250 | 260 | 150 |
Nabíjení 10-80 % (min) | 28 | 27 | 18 | 33 |
Cena verze (Kč) | 1.190.000 | 1.310.400 | 1.529.990 | 1.398.900 |
Atraktivní cenovkou pak o pozornost bojuje SsangYong Torres EVX. Auto s dojezdem přes 460 kilometrů je o něco větší než Škoda Enyaq a vyjde v základu na 879.900 korun.
Výběr na trhu je sice bohatší, stále ale není tak velký. Třeba proti enyaqu s menší baterií toho tolik najít nejde. Podobně velká auta mají zpravidla rovnou větší akumulátory. Naopak u nejsilnější Škody Enyaq s pohonem všech kol je konkurentů více, část má ale citelně vyšší výkony.
Zatím to mladoboleslavské automobilce s enyaqem vycházelo. V Evropě jde podle dat za prvních jedenáct měsíců loňského roku o nejprodávanější koncernový elektromobil, před ním jsou jen dvě tesly a Volvo EX30. Příští měsíce ukáží, zda na to faceliftovaná verze dokáže navázat.