Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
25 Fotogalerie

Škoda Fabia III: První oficiální fotografie celého vozu (+kombi)

Škoda již nebude napínat své fanoušky fotografiemi detailů nové Fabie, nyní zde totiž máme první dvě oficiální fotky třetí generace tohoto malého vozu.

Stejně jako kdysi při představení Favoritu, odhalovala Škoda i nyní svůj nový model postupně. V tuto chvíli ale již není vzhled Škody Fabie III tajemstvím, exkluzivní fotografie nám přinášejí pohled na celý automobil, který jeho designér Jozef Kabaň několikrát označil za krasavce. Při pohledu na obrázky můžeme vidět inspiraci první Fabií, detaily a jednotlivé linky ale vytvářejí celek, který zároveň jasně zapadá mezi současné vozy Škody. Maska propojená se světlomety s diodami pro denní svícení opticky rozšiřuje příď, celé auto by tak i díky tomu mělo působit nižším a dynamičtějším dojmem, než předchůdce. Nepůjde ale jen o optický klam, auto je o 9 centimetrů širší než Fabia II.

Pokud se zaměříme na detaily, tak zajímavá je výrazná linka táhnoucí se po boku, která zasahuje jak do čelních světlometů, tak do zadních svítilen. Říká se jí „tornádo linie“ a má nejen estetickou, ale i praktickou funkci. Při dešti by měla usměrňovat proudění vzduchu tak, aby voda odlétávající od kol nepřekročila tuto linii a nepotřísnila boční okna. Záď auta, která připomíná první Fabii nejvíce, dostala pro Kabaněm nastolený designový směr typické prolisy víka kufru. Zajímavá je rovněž spodní linka oken, která se začne zvedat u sloupku C, čímž se vytvoří další výrazná hrana. Automobil na fotografii pak nemá diodové svítilny vzadu, nejspíše je tedy obecně Fabia mít nebude. Výrazným designovým prvkem vozu jsou i sedmnáctipalcová litá kola, v základu však automobil dostane čtrnáctky. Jestli se vám nová Fabia líbí či ne, necháme na vás. Pojďme si ale zrekapitulovat, jakou tato malá Škodovka dostane techniku a výbavu.

Rozměry a hmotnosti
  Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Pohotovostní hmotnost od 980 kg -40 kg
Délka3 992 mm -8 mm
Výška1 467 mm -31 mm
Šířka1 732 mm +90 mm
Rozvor náprav2 470 mm +5 mm
Rozchod kol vpředu1 463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1 457 mm +31 mm

V prvé řadě je třeba říci, že Fabia III nestojí zcela na platformě MQB známé z Octavie, ale konstrukce využije MQB jen z půlky, zbytek je platforma PQ26. Se starou Fabii (PQ25) je shodná jen malá část dílů. Základním motorem auta bude tříválec 1.0 MPI se 44 kW a 95 N.m točivého momentu, pro combi se ale počítá jen s jeho silnější verzí, která disponuje výkonem 55 kW. Dalším benzinovým agregátem v nabídce bude přeplňovaná 1.2 TSI se čtyřmi válci a šestnácti ventily. Tento motor se bude nabízet rovněž ve dvou verzích, a to se 66 a 81 kW. Silnější varianta pak jako jediná dostane šestistupňovou manuální převodovku. Zajímavostí je, že čtyřválec podle některých informací neměl vydržet v nabídce dlouho, jeho nahrazení litrovým tříválcem TSI však nejspíše ještě není na pořadu dne. Všechny jednotky dostanou v základu systém stop-start a rekuperaci energie při brzdění.

Škoda Fabia III - Zážehové motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI
Válce/ventily3/123/124/164/16
Největší výkon [kW]44 55 66 81
Točivý moment [N.m]95 95 160 175
Převodovka5 MT5 MT5 MT6 MT (7 DSG)
Emise CO2 [g/km]106 108 107 110

V dnešní době jsou naftové motory v malých autech na ústupu, proto je možná trochu překvapující, že Fabia dostane hned tři varianty nové tříválcové čtrnáctistovky. Základ bude mít výkon 55 kW, střed nabídky 66 kW a vrcholná verze si ponechá 77 kW, stejně jako čtyřválec 1.6 TDI ve Fabii II. Vůbec poprvé se dočkáme naftové Fabie s automatickou převodovkou, a to k prostřední variantě. Půjde o sedmistupňové DSG, stejně jako u motoru 1.2 TSI 81 kW. Úsporná verze Greenline pak bude mít podobu nejslabší naftové verze a přitom spotřebu jen 3,1 litru nafty na sto kilometrů, tedy o 0,3 litru méně, než současná verze s dvanáctistovkou.

Škoda Fabia III - Vznětové motory
Motor1.4 TDI Greenline1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/123/12
Největší výkon [kW]55 66 77
Točivý moment [N.m]210 230 250
Převodovka5 MT5 MT (7 DSG)5 MT
Emise CO2 [g/km]82 88 90

Zajímavé je, že základní litrová Fabia bude vážit 980 kg. Automobil celkově zhubne oproti předchozí generaci až o 65 kilogramů v závislosti na konkrétní verzi. Pokud si říkáte, že nižší, širší a lehčí vůz by si zasloužil verzi RS, pak s vámi souhlasíme, ale bohužel s největší pravděpodobnostní takové auto nevznikne. Pokud by však o verzi byl výrazný zájem, Škoda by měla být připravena ji vyvinout a začít prodávat. Brzy ještě můžete čekat vyšperkovanou variantu Monte Carlo.

Uvnitř auta čekejte více prostoru, a to nejen díky větší šířce vozu, ale pomůže i sedadlo řidiče, které bude v nejnižší poloze o čtyři centimetry blíže podlaze, než doposud. Objem zavazadlového prostoru se pak zvětší o 15 litrů na 330 litrů bez příplatkového rezervního kola (s ním 315 l), u kombíku čekejte výtečných 530 litrů. Se sedanem se ani tentokrát nepočítá.

Co se týče výbavy, tak na rozdíl od předchůdce bude mít Fabia III již v základu centrální zamykání a šest airbagů. V ceníku sice najdete varianty bez klimatizace či elektrického stahování oken, díky výhodným balíčkům ale takové auto uvidíte reálně jen velmi zřídka. Novinkou pro Fabii bude systém Frontassist. Nečekejte ale xenony ani navigaci. Auto však má diody pro denní svícení a přes systém Mirror link si můžete připojit k dotykové obrazovce vlastní navigaci z mobilního telefonu. Dále nebude chybět ani bezklíčové odemykání Kessy a do budoucna se počítá i s couvací kamerou, ze začátku však nebude.

O ztvárnění interiéru toho zatím příliš nevíme, jeho oficiální představení nás teprve čeká. Již z prvních fotografií exteriéru Fabie ale můžeme při důkladném zvětšení vidět i dovnitř. Čekejte tedy klasickou architekturu palubní desky s kruhovými chromovanými rámečky přístrojů. Mezi středovými výdechy ventilace ve vrchní části palubní desky a multifunkčním displejem pod nimi se táhne výrazná horizontální linka přes celou palubku. Okolo středového displeje jsou tlačítka rozmístěna podobně jako u Octavie. Vyobrazený vůz má sedačky se světle modrým potahem. Více ale prozatím nevíme.

V současné době můžeme jen odhadovat, na jaké částce bude nová Fabia začínat. My si myslíme, že reálných je 249.900 Kč.

Zarazilo náš, že na internetu již kolují fotografie údajné Škody Fabia Combi. Jedná se obrázky vyfocené z německého magazínu, po shlédnutí snímků ale říkáme, že vyobrazené auto není to, za co se vydává. Hádáme, že se jedná pouze o velmi zdařile upravené fotky Rapidu Spaceback. Třeba se však mýlíme, proto vám dáváme v anketě možnost, abyste vyjádřili váš názor. Je to tedy podfuk?

skoda novemodely fabia malevozyskoda novemodely fabia malevozy | acz

Na závěr jsme získali vyjádření k Fabii od jejího designéra Jozefa Kabaně. Co říká o novince zajímavého? Posuďte sami v následujících bodech.

Jozef Kabaň o nové Škodě Fabia

•      Design třetí generace Fabie se zaměřuje více na emoce. Automobilka Škoda se v poslední době proslavila hlavně díky prostornosti a funkčnosti svých vozů, nyní je ale čas přidat k tomu i poutavý design.

•      Při vší emocionalitě zůstává model Fabia naprosto věrný svým původním charakteristikám - je prostorný, praktický, úsporný a promyšlený jako nikdy předtím. Navzdory dynamickému designu se v důležitých oblastech zlepšil nabízený prostor. Objemnější je zavazadlový prostor, který je tak největší v segmentu, prostor pro cestující je širší a delší. K tomu Fabia nabízí až deset nových řešení „Simply Clever“.

skoda novemodely fabia malevozyskoda novemodely fabia malevozy | acz

•      Novou generaci modelu Fabia lze individualizovat více než kdy předtím. V nabídce bude na výběr mezi 15 barvami karoserie a k tomu navíc speciální barevný koncept s možností individuální volby barvy střechy, kol z lehkých slitin a krytů vnějších zpětných zrcátek. Nabízíme tři stupně výbavy a mnoho variant provedení interiéru.

•      Ostře řezané rysy a vytříbená konstrukce světlometů u nového modelu Fabia jsou poctou českému sklářství, okouzlují maximální vizuální přesností a špičkovým provedením. Obzvlášť výjimečné jsou zadní svítliny.