Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda hlásí z Ruska rekordní prodeje třetí měsíc za sebou

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Podle podnikatelského sdružení AEB Škoda v dubnu zvýšila prodej v Rusku meziročně o 41 % na 5947 vozů.

Česká automobilka Škoda Auto dosáhla v Rusku už třetí měsíc za sebou rekordních prodejů. "V květnu jsme prodali 6142 nových osobních vozů," řekl dnes ČTK vedoucí ruského zastoupení firmy Petr Janeba. Loni v květnu Škoda prodala v Rusku 4407 aut. Janeba odhaduje, že do konce roku firma prodá v zemi nejméně 75.000 škodovek, proti necelým 46.000 v loňském roce.

Podle podnikatelského sdružení AEB, které by mělo svá čísla o květnových prodejích aut a dodávek zveřejnit ve středu, Škoda v dubnu zvýšila prodej v Rusku meziročně o 41 procent na 5947 vozů, v březnu o 88 procent na 5520 aut. Za celé první čtvrtletí Škodě stoupl odbyt o 93 procent na 13.415 vozů.

"Ruský trh se rozvíjí rychleji, než jsme čekali," uvedl Janeba. V červnu a červenci lze sice čekat tradiční pokles, ale odhaduje, že celkem se v Rusku do konce roku prodá na 2,4 milionu nových aut. Loni to bylo 1,91 milionu vozů.

Z vládního programu šrotovného těží především domácí automobilka AvtoVAZ, ale vládní dotace pomáhají úvěrům na pořízení nových vozů; v tomto směru se situace vrací do dob před předloňskou krizí. Na úvěr se prodávají nyní dvě pětiny škodovek a 32 procent připadá na hlavního partnera automobilky, největší státní banku Sberbank.

Problém podle Janeby spíše představuje nedostatek aut k uspokojení rostoucí poptávky, a to nejen v Rusku, ale i jinde ve světě, k čemuž přispěl i výpadek japonských automobilek po zemětřesení. "Nejkritičtější situace je u modelu Yeti a Superb, na které zákazník čeká čtyři až pět měsíců," řekl. Na některá provedení typu Octavia se běžně čeká 10 týdnů, jiné jsou na skladě, podobně jako vozy Škody Fabia. Počkat si musejí hlavně klienti, kteří si přejí automatickou převodovku či pohon všech kol.

Zhruba polovina prodávaných škodovek pochází z Mladé Boleslavi, polovina ze závodu v Kaluze, který do konce léta přejde na trojsměnný provoz. Roční kapacita této ruské továrny koncernu Volkswagen by se tak měla zvýšit na 150.000 vozů ročně, perspektivně až na 180.000 aut. Na spadnutí je také konečná dohoda o výrobě škodovek a volkswagenů v automobilce GAZ v Nižném Novgorodu, odkud by v budoucnu mělo vyjíždět na 120.000 vozů.

Mateřský koncern totiž nakonec, podle tisku "se skřípěním zubů", přistoupil na dohodu s ruskou vládou o nových podmínkách výroby a montáže svých vozů v zemi. To v budoucnu přinese nejen zvýšení výroby, ale i vybudování nové motorárny. Podobně ruské podmínky akceptoval například Ford, General Motors, aliance Renault-Nissan, zatímco Fiatu se podařilo využít starou dohodu z roku 2007 s novým závazkem vybudovat závod s kapacitou 120.000 vozů.

"Sázka na Rusko znamená, že země bude mít v perspektivě nejbližších pěti let v rámci koncernu prioritu," řekl Janeba, podle kterého může mít škodovka z této situace prospěch. Zamýšlených cílů by totiž nebyl s to dosáhnout ani sám Volkswagen, ani sama Škoda, ale v případě synergie obou značek se věc může povést. Jiné značky koncernu dosud nejsou v Rusku tak zavedené.

Rusko bylo ještě v roce 2008 na nejlepší cestě stát se co do počtu prodaných aut největším trhem v Evropě. Poté však zemi prudce zasáhla finanční a ekonomická krize, která způsobila recesi, tisíce lidí připravila o práci a zhoršila přístup k úvěrům. Prodej aut tak předloni propadl o 49 procent. Od loňského jara však trh opět roste.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
8. 6. 2011 09:55
tak sup sup
Hosi, ted se do ruska vyvazi za prachy. At na ty Supy a Yeti necekaj dlouho :-!