Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda loni vykázala rekordní zisky. Problémy v Rusku a Číně se neprojevily

Ondřej Šámal
Diskuze (20)

Mladoboleslavská automobilka v roce 2023 utržila v přepočtu téměř 670 miliard, přičemž se zvýšila i rentabilita tržeb.

Automobilový průmysl od roku 2020 nezažil moc klidných měsíců, natož let. Nejdříve přišel covid a s ním spojená omezení výroby, ta následovaly zpřetrhané dodavatelské řetězce, nedostatek součástek a celé to korunovala nevyprovokovaná ruská invaze na Ukrajinu, kvůli níž se z Ruska stáhly prakticky všechny západní výrobci včetně Škody. Pro tu přitom Rusko představovalo druhý nejsilnější trh.

Mladoboleslavská značka se navíc musela v uplynulých letech vyrovnat s dramatickým propadem prodejů v Číně, které ze zhruba 360 tisíc v roce 2016 klesly na loňských 22.800 exemplářů. Přesto se rok 2023 do historie Škody zapíše jako rekordní. Automobilka totiž loni utržila 26,5 miliard eur (v přepočtu okolo 667 miliard korun, +26,2 %), přičemž provozní zisk vzrostl o mamutích 182,3 % na 1,8 miliardy eur neboli 45,3 miliardy korun.

Rentabilita tržeb, která vyjadřuje podíl čistého zisku připadajícího na 1 Kč tržeb, v roce 2023 dosáhl 6,7 procent, přičemž v roce 2022 činila pouhá tři procenta. Bez mimořádných výdajů spojených s ukončením našich aktivit v Rusku by to bylo dokonce až 7,5 procenta. Za výrazným zlepšením ekonomické situace stojí mimo jiné růst prodejů, které loni dosáhly 866.800 vozů (+18,5 %). Nejvyšší procentuální skok si připsalo elektrické SUV Enyaq (+52,1 % na 81.700 aut).

Letošní rok by mohl být teoreticky ještě úspěšnější. Škoda totiž na trh uvedla omlazené modely Kamiq a Scala a zcela nové generace vrcholných řad Superb a Kodiaq. Loni navíc Škodovka vstoupila na velmi perspektivní vietnamský trh a vrací se také do Kazachstánu.

Video se připravuje ...

Koncem letošního roku se můžeme těšit na kampaň zahrnující uvedení šesti elektrických modelů v následujících letech. První vlaštovkou bude sériová podoba kompaktního SUV Elroq, na které naváže mimo jiné dostupný crossover vycházející z čerstvě představeného konceptu Epiq s předpokládanou základní cenou 25.000 eur neboli asi 630.000 Kč.

Ondřej Šámal
Diskuze (20)

Doporučujeme

17. 3. 2024 12:00
Re: Co popletli?
Existují i jiná auta než ta s elektromotory. ;-)
17. 3. 2024 11:57
Re: Všeho do času?
Proč by si připadal jako hlupák, pokud jim to přeje.
Avatar - Stejsn
16. 3. 2024 21:13
Re: Co popletli?
Já nevím, co byste vlastně chtěli. Výzkum. Dokud VW škodovku nekoupil, soudruzi vyzkoumali akorát tak favorita. Škoda může být ráda, že jí 30 let vůbec nějaký vývoj zůstal, Volkswagen ho klidně mohl hned po koupi hodit přes palubu a montovat tu Pola. Výroba se racionalizuje všude a dokud VW zaměstnává ve škodovce tisíce Čechů, nadstandardně se o ně stará a platí jim slušné výplaty, je to za mě pořád dobrý. A že zisky jdou do rukou vlastníka v cizině? Ano, jdou. Pokud by Škoda zůstala v rukou českého státu, nešly by zisky nikam, protože by neexistovaly a dělníci by tam dávno nebyli žádní.
Avatar - rohYpnol
16. 3. 2024 15:56
Re: Jinými slovy
Ano vždyť to píšu v posledním odstavci ;-)
16. 3. 2024 15:49
Co popletli?
Vůbec nemluvili o tom, že se výzkum více přesouvá do Německa.

Co u Epiqu bude české?
Podvozek, software, motor, ... od VW.
Navíc se to vyrobí ve Španělsku.

Epiq bude přelomový, tam si VW vyzkouší továrnu na 3 000 000 aut.

Budoucnost Škodárny podle mě.
Budou se u nás vyrábět jenom 2 modely pro VW, Seat, Škodu v továrnách podobných jako se vyrábí Epiq.