Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Motorsport odhaluje ekologii v rallye. Už vyvíjí i závodní Enyaq

Lukáš Volšický
Diskuze (21)

Dokonce i ve světě vrcholného motorsportu se už přemýšlí „ekologicky a udržitelně“, což významně ovlivňuje vývoj soutěžních speciálů i logistiky okolo závodů. Mladoboleslavská Škoda Motorsport nám tak dává nahlédnout na fakta, jak to vypadá ve skutečnosti.

Ekologie a udržitelnost jsou v dnešním automobilismu významnou myšlenkou, s jakou se už setkáváme i ve vrcholném motorsportu. O budoucnost populárních automobilových soutěží se zajímá i mladoboleslavská Škodovka se svou tovární divizí Škoda Motorsport, která se nedávno zúčastnila workshopu, kde s partnerskými firmami a organizacemi sdílela své zkušenosti s udržitelnějším závoděním.

Hlavní pozornost ve světovém rallye šampionátu WRC se dnes upírá na udržitelná paliva, přinášející nejen konkurenční výhodu, ale také závazek k technologickému pokroku s cílem chránit životní prostředí. Škoda Motorsport se dnes účastní světových závodů pouze jako dodavatel soutěžních vozů a náhradních dílů pro soukromé týmy, ale i přesto už několik let pracuje na udržitelných řešeních.

V aktuálním rallye speciálu Škoda Fabia RS Rally2 jich najdeme hned několik – spolu s motorem a palivovým systémem upraveným pro použití bezfosilního paliva P1 WRC (oficiální benzin seriálu mistrovství světa) se už testuje i využití biokompozitu pro některé části vozu a také bezfosilní maziva v tlumičích, převodovce i motoru.

Video se připravuje ...

Bezfosilní benzin WRC P1 se objevil už v sezoně 2022, při níž soutěžní speciály Škodovky vyprodukovaly o 118,8 tun CO2 méně, než by to bylo s konvenčním palivem. V tomto směru jde Škoda Motorsport ruku v ruce se světovým trendem. Přechodem na nefosilní paliva ušetřily v roce 2022 všechny vozy účastnící se závodů mistrovství světa v rallye cca 415 tun CO2.

K omezování vzniku emisí CO2 přispívá i promotér WRC omezováním přesouvání televizních štábů na zámořské podniky. Nyní tam vyjíždějí pouze menší štáby a postprodukční zázemí pracuje centralizovaně v Evropě. Už od roku 2019 se díky zpracovávání natočeného materiálu v londýnské centrále ušetřilo cestování dvaceti procent personálu.

A v roce 2023, když se poprvé celý proces postprodukce zámořských podniků odehrával v Helsinkách, klesla celková hmotnost přepravovaného materiálu o více než polovinu a spotřeba paliva generátorů o více než třetinu.

Škoda Motorsport už sbírá i zkušenosti s elektrickým pohonem rallye speciálů od chvíle, kdy s rakouským dodavatelem elektrických pohonů Kreisel Electric vyvinula plně elektrický soutěžní vůz Škoda RE-X1 Kreisel, který měl závodní premiéru v roce 2021. Sportovní divize Škodovky současně odhaluje, že aktuálně pracuje také na konceptu soutěžního elektromobilu Enyaq Racing. Doufáme, že nám jej představí již brzy.

Lukáš Volšický
Diskuze (21)

Doporučujeme

10. 12. 2023 23:36
Re: ekologie?
:D :D To je tedy vzajemne
10. 12. 2023 23:02
Re: ekologie?
Nikdy? No tak na to zapomen ze te budu poslouchat, ty zoufalce :D A ve ktery popelnici tam bydlis? V modry nebo ve zluty 😀
Avatar - WinDiesel
10. 12. 2023 14:16
Re: Tu poslední..
A co bys čekal od zeleného maniaka pisálka Auto.cz
Avatar - WinDiesel
10. 12. 2023 14:16
Re: CO2
Trefné !!! :-[] :-[] :-[]
Avatar - WinDiesel
10. 12. 2023 14:15
Re: ekologie?
nudíš, blbečku