Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia 1.6 TDI DSG – Dva stupně k lepšímu autu

11. 12. 2013 • 20:25
22
195
Zobrazit náhledy (22)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Pětistupňová manuální převodovka je hlavní slabinou turbodieselové Octavie 1.6 TDI. Volba dvouspojkového DSG tento nedostatek elegantně vyřeší.

Novou Octavii jsme vyzkoušeli již několikrát, včetně samotného turbodieselu 1.6 TDI, který náleží do zcela nové generace vznětových agregátů koncernu Volkswagen. Stejně tak varianta kombi není pro pravidelné čtenáře Auto.cz ničím neznámým, redakčním testem prošla top verze 2.0 TDI DSG, cenově dostupnější benzinová 1.4 TSI a nakonec i výkonná Octavia Combi RS. Tentokrát se proto podíváme přímo na jednu konkrétní variantu pohonného ústrojí – menší z turbodieselů v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou.

Volitelná převodovka DSG není zrovna levným zbožím. Připlácí se za ni rovných 50.000 Kč, zatímco u konkurence samočinné řazení získáte zpravidla o deset tisíc korun levněji. Jenže je tu hned dvojí rozdíl proti běžným zvyklostem: zatímco manuálnímu ústrojí u 1.6 TDI jedna rychlost „chybí“, DSG má o stupeň víc než dnes bývá u automatů zvykem. Jinými slovy příplatek odstraní spojkový pedál a zároveň vymění „pětikvalt“ za „sedmikvalt“.

skoda testy octavia nizsistredni skoda testy octavia nizsistredni

Právě spektrum pěti převodů je hlavní nevýhodou motoru 1.6 TDI – skoky mezi jednotlivými rychlostmi jsou příliš velké, a tak manuální převodovka neumožňuje využít veškerý potenciál, který turbodiesel nabízí v nízkých otáčkách. Jednak je to ve městě kolikrát nekomfortní a jednak je praktická spotřeba vyšší, než by mohla být při jiném zpřevodování. Přinese DSG nápravu?

Nebudeme vás zbytečně napínat – odpověď je ano. Konstruktéři zvolili konzervativní přístup, a tak v zásadě zachovali rozsah převodů manuální skříně. Při dálničních 130 km/h TDI točí na sedmičku 2400 min-1 (s manuální převodovkou na pětku 2500 min-1), všechno mezi tím je „nasekáno“ na menší přeskoky.

Podařilo se odstranit i hlavní nedostatek starších sedmistupňových DSG. Modernizovaná převodovka nejen rychle řadí, ale také funguje komfortně. Při rozjezdech cuká jenom chvíli po studeném startu, jinak spojky pracují plynule. Zlepšila se i logika volby rychlostí, převodovka lépe rozezná charakteristiku motoru, a tak na rozdíl od minulé generace nehrozí, že by při zátěži zbytečně trvala na těžkém převodu.

K dispozici jsou tři režimy fungování převodovky, které kopírují módy Sport, Normal a Eco v nastavení Driving Mode Selection. Nejzajímavější je úsporný režim, který využívá funkci nazvanou volnoběh. Téměř kdykoliv řidič sundá nohu z pedálu plynu, vyřadí převodovka v zájmu snížení spotřeby na neutrál. Děje se tak na rovině, v klesáních a dokonce i proti svahu. Setrvačnost rozjeté Octavie stačí k plynulé jízdě po dobu nejméně několika sekund. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě, takže při sešlápnutí brzdy, ale i plynu, převodovka sepne jednu ze spojek a zařadí nachystanou rychlost.

skoda testy octavia nizsistredni skoda testy octavia nizsistredni

Přítomnost této funkce není nijak rušivá, pokud od převodovky nečekáte aktivní spolupráci při dynamické jízdě. To ale nejspíše nebude případ toho, kdo zvolí turbodiesel 1.6 TDI – a navíc je zde sportovní mód jako protiváha režimu Eco.

Konzumace paliva se drží ve velmi příznivých mezích. Na dálnici činí průměr 5,5 l na 100 km – stejně jako u provedení s manuální převodovkou. Ve městě i díky volnoběhu jen vzácně překročíte šestilitrovou hranici a mimo město je možné spotřebu stlačit opravdu nízko. Například na trase dlouhé 75 km jsme dosáhli podle palubního počítače průměru 3,5 l na 100 km (shodné s údajem výrobce). To se vám s pětistupňovým manuálem podaří jenom výjimečně.

Závěr

Nová generace Octavie 1.6 TDI DSG představuje výrazný skok vpřed. Převodovka vyspěla, zlepšil se zejména komfort rozjezdů a s úsporným nastavením odkáže dosahovat opravdu nízké spotřeby. Na této kombinaci je navíc lákavý zisk dvou převodů navíc, vhodnější odstupňování značně zpříjemňuje jízdu s Octavií. Tradičním protiargumentem je cenová politika, základ této verze přesahuje půlmilionovou hranici (529.900 Kč ve výbavě Ambition) a je na dohled výrazně silnějšího 2.0 TDI s manuální převodovkou. To vychází jenom o deset tisíc korun dráž…

Nejlevnější verze modelu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem424.900 Kč (1.6 TDI/77 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou778.000 Kč (1.6 TDI/77 kW DSG Elegance)

skoda testy octavia nizsistredni skoda testy octavia nizsistredni

Plusy

  • Menší přeskoky mezi jednotlivými převody
  • Nízká spotřeba nafty ve všech jízdních režimech
  • Komfortnější rozjezdy a řazení než v minulé generaci
  • Prostorný interiér, pohodlná sedadla
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)

Minusy

  • Relativně vyšší cena a malý cenový odstup od 2.0 TDI
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace

Foto Jiří Káš

Témata
Škoda Octavia 1.6 TDI DSG
Cena základní sestavy 424 900 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování bočních oken, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, multifunkční volant a další. Kč
Cena testované sestavy 778 000 Kč
Výbava testované sestavy Elegance Plus II v hodnotě až 26.000 Kč: litá 17” kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací čidla vpředu a vzadu), rozpoznání únavy Driver Activity Assistant a barevný Maxi DOT (+16.500,-)
Traveller Assistant: čtení dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Light Assistant, Lane Assistant, navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+67.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bixenonové světlomety s diodami denního svícení a natáčením do zatáček (+25.000,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), interiér kůže/látka (+23.500,-), malý kožený paket s řazením na volantu (+3.000,-), exteriérový chrompaket (+3.000,-), komfortní telefonování s vnější anténou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), černé přední mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-), Sound System Canton (+12.900,-), Driving Mode Selection – volba jízdního profilu (+2.500,-), metalický lak (+13.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.5 / 3.9
Emise CO2: 102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 625
Rozměr pneu: 225/45 R17
Škoda Octavia 1.6 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Dsg za studena
| 31. 12. 2013
Zdravim, pokud nekdo cetl tento clanek, tak pan redaktor psal, ze za studena dsg malinko skubne nebo se spis tak zhoupne. Mam noveho superba s dsg 2.0tdi a dela mi to same. Kdyz rano vyjedu tak prvni prerazeni z 2 na 3 se tak nejak pohoupne, ale je dost mozne ze to moc zkoumam, protoze pred 3 lety jsem mel passat tiptronic a po nejakem casu fakt hruza, auto cukalo fakt des.
Ma nekdo stim zkusenos?? Auto ma najedo 1300 km a je nove
Dekuji za odpoved
Testy nerealnych verzi aut
| 16. 12. 2013
zřejmě vím o šech deseti.
osobně myslím, že zrovna toto je celkem dobré srovnání, minimáoně v fleetových prodejích bude 1,6TDI s DSG asi zastoupeno celkem hojně.
Testy nerealnych verzi aut
| 14. 12. 2013
Pak ale nemá smysl řešit cenu auta a nějaké "reálné" konfigurace. Pokud bych už si chtěl stěžovat na výběr auta, tak bych se spíš zaměřil na stupeň výbavy, ne tolik na příplatky (vzhledem k tomu, že jde o Škodu). Můžou být jiné materiály, jiná úroveň zpracování, nebo i jiné utlumení (což je zajímavé v tomhle konkrétním případě). Nicméně jsem četl stížnosti na příplatky za 200 tisíc, ne na to, že jde o Elegance.

Tobě přijde, že netestují konkrétní kus? Jen nevyužili plně možností (takže tam klidně mohlo být to holátko). Osobně tenhle přístup nemám moc rád. Nevidím důvod, proč by mělo být auto bito za to, jakou konfiguraci zvolil nějaký šmudla v zastoupení značky. Takže test konkrétního kusu, ale nějak zasazený do kontextu nabídky. Sednout do jednoho auta a udělat si na něj názor, není takový problém. Získat zkušenosti s všelijakými kombinacemi, je už složitější. A to bych rád v testu viděl.

I když si test přečtu, dnes do galerie nekoukám. Proč? Kromě toho, že stojí za prd, v textu nebývá nic, co by mě k tomu přimělo. Kdy bych si řekl, "o čem to mluví." Dříve byly v textu odkazy na fotky a díval jsem se na ně, jak jsem se prokousával textem. Dnes do galerie vlezu většinou jen kvůli diskuzi.

Co by to nešlo dohromady. Prostě jsi dostal test motoru a převodovky. Nemám ponětí, jaký měl autor dojem ze zbytku auta. Protože zbytek auta v testu moc nefiguroval. A jestli někdo zapomene na chaotické řazení převodovky a silné vibrace od motoru, protože má hezčí dekor a sedí na vyhřívaných sedadlech potažených Alcantarou, tak nemá v téhle branži co dělat. V některých magazínech se nedozvíš, ani kolik konkrétní kus stál, ani jaké měl příplatky.

Mám tedy problém s rozsahem a hloubkou testu. Klidně ať si testují Octavii za milion. Na tom mi tolik nezáleží. Nikdy se všem nezavděčíš. Tak proč alespoň neudělat skutečně hodnotný test. A starosti, co z toho objednat, nechat na lidech. Výbava se u aut z mé zkušenosti celkem dost řeší. Někdy kvůli penězům, někdy kvůli výslednému zážitku.
Skoda?
| 14. 12. 2013
Skoda=Predelany volkswagen pro spatne lidi
Avatar - rohYpnol
Testy nerealnych verzi aut
| 14. 12. 2013
ale v tom je podle mě podstata. Popisovat a testovat by se měl ten konkrétní kus, fotkám by měl odpovídat obsah textu a hodnocení by mělo odpovídat třídě.

Tady se testuje kus za 3/4 M, text se tváří univerzálně... Tohle podle mě nejde dohromady. Autor si totiž odnáší z auta lepší dojem, který se projeví i ve fotogalerii a nepřímo i v textu, ale ten lepší dojem není spojován s onou lepší výbavou (a vyšší cenou). Výsledek pak je jako když pejsek s kočičkou vaří dort.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku