Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia RS TSI: Jízdní dojmy

David Bureš David Bureš 1. 8. 2013 • 17:31
34
197
Zobrazit náhledy (34)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Nová generace Octavie RS je dostupná se dvěma dvoulitry, dvěma šestistupňovými převodovkami a dvěma karosářskými variantami. Na jízdních testech v Rumunsku jsme vyzkoušeli dvě různé kombinace tohoto auta.

Škoda nás pozvala do Rumunska, abychom si zde vyzkoušeli novou generaci Octavie RS. V úterý jsme si vyzkoušeli dieselové kombi s 2.0 TDI (135 kW) a manuálem, ve středu jsme přesedli do zážehového liftbacku s 2.0 TSI (162 kW) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Na začátek je nutno podotknout, že obě verze jsme zkoušeli v různých podmínkách. V úterý bylo sucho, ve středu až na výjimky mokro, navíc ve středu jsme se přesunuli na údajně nejkrásnější silnici v Evropě – Transfagaras alias Ceausescovu dálnici. Zde kvůli počasí jsme si místo turistů museli dávat pozor na kaluže vody.

Nejhezčí Octavia

Rozdíly mezi oběma testovanými auty začínají již u karoserie, zatímco červený kombík působil dosti sportovně, liftback ve stříbrné Brilliant je nenápadným autem. Jako dálniční stíhač by spolu s Passaty R36 nachytal spoustu závodníků, kteří po dálnici valí více než povolených 130 km/h. Pro ty, kteří chtějí zůstat nenápadní, je tak stříbrná ideální.

U designu se ještě zastavme. Díky aerodynamickým prvkům je RS nejhezčí Octavií v nabídce. Autu sluší přepracovaný nárazník s masivním nasávacím otvorem i maska chladiče s logem RS. Designéři rovněž navrhli slušivé ráfky – v nabídce jsou čtyři druhy, 17palcové až 19palcové. Díky těmto prvků je vůz nadále decentní, ne však natolik konzervativní jako minulé generace.

Přes zadní nárazník se táhne reflexní pruh, který se zřejmě inspiroval Porsche 911 Carrera 4S, u nějž je typickým prvkem. Jedná se o zajímavý prvek, který nejvíce vyniká na šedé karoserii, kterou elegantně doplňuje. U některých jiných odstínů ale působí rušivým dojmem. Chválíme však prolis prostupující do boků karoserie, který u liftbacku odlehčuje těžkopádný zadní převis. Efektním prvkem zádě je i nízký přítlačný spoiler na hraně víka zavazadelníku, který řidiči nijak nepřekáží při pohledu vzad.

Už u kombi jsme upozorňovali na to, že kabina je dosti nudná. Zatímco kombi se chlubilo alespoň červeným prošíváním, v liftbacku bylo mdle stříbrné. Ozdobná lišta přes palubní desku (například v imitaci karbonu jako na dveřích) by zkrátka Octavii RS slušela. V sedačkách se sedí příjemně, i vzadu je dostatek prostoru a cestující se tu necítí stísněně.

Rychlík s horší převodovkou

Převodovka DSG má v Octavii RS určité rezervy. V automatickém režimu podřazuje až po přidání plynu, při brzdění před zatáčkou sama stále drží vyšší převod. V manuálním režimu je zase dlouhá doba mezi povelem k přeřazení a samotnému přeřazení. Vadí i ukazatel ideálního stupně, který i při sportovní jízdě trvá na tom, že šestka by byla lepší než vytočená trojka. Tímto ukazatelem jsou však vybaveny i verze s manuálem.

Syntetizátor zvuku musíme tak jako u dieselové varianty pochválit, u benzinového RS funguje ještě lépe. Už v základním nastavení auto hezky zní, ve sportovním režimu je jak Messerschmitt. Na druhou stranu, mnozí kolegové zvuk označovali za příliš umělý, navíc při dlouhých dálničních přejezdech je sportovní burácení nepříjemné, nepomůže ani přepnutí do normálu. Chtělo by to tak ještě jedno, tišší nastavení. Octavia RS je nicméně obecně hlučnějším automobilem, ať jde o obtékání vzduchu okolo vnějších zrcátek nebo odhlučnění podvozku.

Octavia RS je jako první model Škoda v historii vybaven řízením s variabilním převodem. Ten se hodí v prudkých zatáčkách, protože řidič díky tomu nemusí přehmatávat. Na druhou stranu je však jezdec odtažen od dění, a tak během jízdy občas váhá, kam že ta kola jsou natočena.

Standardem je také elektronický závěr diferenciálu XDS, který zlepšuje trakci předních kol a potlačuje nedotáčivost. Funkce XDS, které je integrované do stabilizačního programu ESC, funguje, je však znát až po opravdu rychlém průjezdu zatáčkou.

Pocitově je zážehové RS stejně rychlé jako to vznětové, ve skutečnosti je však benzíňák samozřejmě rychlejší. Zatímco dieselové verzi začne docházet dech kolem 180 km/h, benzinové eReSo v takové rychlosti ještě stále razantně akceleruje. Brzdou německé dálnice tak auto rozhodně nebude, navíc i při takových rychlostech je auto stabilní.

Během testovací jízdy benzinová Octavia RS spotřebovala 12,9 litru paliva na 100 kilometrů, v dieselové verzi jsme si vystačili s 7,6 litru na 100 km. Tyto hodnoty však moc srovnávat nelze, s nafťákem jsme velkou část projížďky strávili na dálnici a pomalejší jízdou, s benziňákem jsme naopak dlouhou dobu jezdili v kopcích. Pohled do technických údajů přitom ukáže, že v normovaném kombinovaném cyklu spotřeba 2.0 TDI s manuálem činí 4,6 litru na 100 km, zatímco 2.0 TSI s DSG si „pochutná“ na 6,4 litrech benzinu na 100 km.

Škrabka zůstává

Automobilka tvrdí, že i přes sportovní zaměření má RS zůstat praktickým autem. Proto je i vrcholná verze vybavena řadou „simply clever“ prvků – držákem reflexní vesty pod sedadlem řidiče, držákem na parkovací lístek na čelním okně, velkými držáky na lahve v předních dveřích nebo příplatkovým oboustranným kobercem v zavazadlovém prostoru.

V zavazadelníku nechybí ani síť, která bagáž udrží na svém místě i při rychlé jízdě na zatáčkovité trati. Na druhou stranu se do sítě zamotávají kolečka kufříků, které pak lze vyjmout až po několika desítkách vteřin nadávání.

Milovníky škrabky na led ve víčku nádrže můžeme potěšit, nechybí ani u RS. Přestože konstruktéři pracovali na co nejnižší hmotnosti, zde deka neodebírali. Kdo by čekal „sportovnější“ design s logem RS bude zklamán, jedná se o stejnou škrabku jako u normálních Octavií.

Tak které?

Už jsem to psal o naftovém eReSu a napíšu to i o benzinové verzi: nová generace Octavie RS je dobré auto. Má své chyby – především hlučný podvozek a pro dynamickou jízdu hůře naladěné DSG. Při výběru jakékoliv verze ale zákazník neprohloupí.

Já osobně bych dal asi přednost dieselu. Octavia RS je víc rychlým autem na dlouhé přejezdy než sportovním vozem a v takovém případě dává TDI kvůli nižší spotřebě větší smysl. I s dieselem je Octavia RS více než dostatečně rychlá a umí řidiče pobavit ať už burácivým zvukem nebo svými dovednostmi. Argumenty proti naftovému RS jsou ty, že je pomalejší než benzinový bratr a o 10.000 korun dražší.

Co se týče volby převodovky, zvolil bych manuál, DSG se sice k charakteru auta hodí lépe, má však své chyby. Z dvojice karosářských verzí bych bral liftback, protože se mi zkrátka více líbí a navíc praktičností nijak neztrácí na kombíka.

Transfagaras – nejlepší silnice v Evropě?
Silnici Transfagaras v jižních Karpatech nechal na začátku sedmdesátých let vybudovat Nicolae Ceaușescu jakožto vojenskou cestu. Ceaușescu se po Srpnu 1968 obával podobné sovětské invaze do Rumunska, a tak tuto silnici nechal postavit, aby mohl rychle přesunout vojsko z jedné strany hor na druhou.
Cesta spojující regiony Transylvania a Wallachia se stala mezinárodně vyhlášená díky britskému Top Gearu, jehož produkce zde natáčela jeden z dílů. Moderátoři pořadu jej označili za nejlepší silnici v Evropě, podle jejich názoru je lepší než trasa na průsmyk Stelvio.
Transfagaras bezpochyby je skvělou silnicí, řidič si zde jízdu nadmíru užije, na druhou stranu podobné cesty najdeme i v Alpách. Výhodou je to, že do zdejších zatáček je většinou dobře vidět, v našem případě (kvůli dešti) tu navíc bylo málo turistů. Bohužel si už tuto silnici našli, a tak jich tu ve slunečných dnech je údajně mnoho a mnoho. Vedle nich je minusem množství toulajících se psů a náhodné krávy nebo koně.

Související články

Témata
Avatar - Kjirka
6. 8. 2013 16:21
Re: DSG
Richarde, především, už zase urážíš. Co takhle začít tím, že se budeme bavit normálně ? Já tu opravdu vidět nejsem, protože jsem sice příznivec motorizmu, ale více praktik. To není žádná invektiva proti komukoliv. Naopak, skutečně kolikrát doslova obdivuju znalosti o autech, který tady řada lidí má. Při tom pak jen tiše šoupu bačkorama :-) Ale na druhou stranu, když mám nějakou vlastní zkušenost, tak to prostě napíšu. Nejsem rozhodně internetovej lovec informací. To je celý.
6. 8. 2013 15:36
Re: DSG
Hoši vy ale vůbec neumíte číst ani jeden. O penězích tu meleš celou dobu VÝHRADNĚ ty. Já naopak tvrdím, že cena pro mě není při rozhodování manuál X automat důležitej parametr. Pak jsem psal, že když Kjirkovi stačí automat, tak budiž já chci něco víc. O víkendu jsem se byl projet na okruhu. Nedovedu si představit jaký výkony bych předváděl, kdybych neustále čekal a trnul co mi provede převodovka, jestli to stihne podřadit o dva kvalty a jestli můžu počítat s tím, že mi motor pomůže brzdit nebo bude převodovka zmatená, když jí ze 4 namísto odřazení na 5, který ona čeká začnu podřazovat. To je to něco víc co já od auta čekám. M6 takovouhle jízdu co tu popisuju nezvládá. Převodovka nedělá to co chci a nebo to udělá pozdě, což je při ostrý jízdě docela průser. Vaše zkušenost z automatem zřejmě pramení z ježdění po dálnici Praha - Brno a pojížděk do Kaufu, takže pak absolutně nedokážete akceptovat názor, někoho pro koho prostě automat není technologicky, tak na úrovni, aby si to pořídil do auta. Taky jsem podotýkal, že až budu tímhle způsobem využívat auto tak si automatickou převodovku klidně pořídím. Nic proti ní nemám. Teď mi ale neumí dát to co já od řízení auta čekám. Já nevím proč to vy dva pořád nemůžete pochopit a držet hubu?! To jste takový dva zakomplexovanci, že se musíte neustále do mě navážet? A ty si řekl, prohlašoval si, tvrdíš... Hergot, že vás to baví. Takovýhle chování mě nepřijde normální. Kjirku jsem tu ještě moc v diskuzi neviděl, ale tebe tyhle móresy cedulko drží už delší dobu. Hele nic proti tobě, ale jestli by sis s tím neměl zajít k nějakýmu doktorovi. Ty mě přijdeš podle tvých příspěvků jako zapšklej zoufalec, kterej se snaží vybíjet si to konfliktním diskutováním. Já myslím, že by se to ještě nějak poléčit dalo.
Avatar - white label
6. 8. 2013 14:09
Re: DSG
Prohlašoval si, že je nekupují především proto, že je manuál cenově nesrovnatelně dostupnější, ale protože je manuál lepší, na vyšší "technologické" úrovni a že dvojspojka není ani "modernější"...
Já jsem tu ani jednou nenapsal, že je něco z toho obecně lepší/horší, pouze se vymezuji proti tvému jednostrannému plácání bez věcných argumentů.
Avatar - Kjirka
6. 8. 2013 12:41
Re: DSG
upřímně řečeno, už delší dobu je mi to celkem jedno, takže to pojmi, jak uznáš za vhodný
6. 8. 2013 11:03
Re: DSG
No to si mě rozsemál. Proč? Tak se podívej na příspěvky tvoje a bílý cedulky. K tomu si přečti znova co jsem prohlašoval. Zákazníci RS si ho pořizují v 90% s manuálem. Navíc jsem to neprohlašoval, ale vycházel jsem z informací psaných v článku.

[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku