TEST Škoda Octavia RS TSI: Jízdní dojmy
Škoda nás pozvala do Rumunska, abychom si zde vyzkoušeli novou generaci Octavie RS. V úterý jsme si vyzkoušeli dieselové kombi s 2.0 TDI (135 kW) a manuálem, ve středu jsme přesedli do zážehového liftbacku s 2.0 TSI (162 kW) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Na začátek je nutno podotknout, že obě verze jsme zkoušeli v různých podmínkách. V úterý bylo sucho, ve středu až na výjimky mokro, navíc ve středu jsme se přesunuli na údajně nejkrásnější silnici v Evropě – Transfagaras alias Ceausescovu dálnici. Zde kvůli počasí jsme si místo turistů museli dávat pozor na kaluže vody.
Nejhezčí Octavia
Rozdíly mezi oběma testovanými auty začínají již u karoserie, zatímco červený kombík působil dosti sportovně, liftback ve stříbrné Brilliant je nenápadným autem. Jako dálniční stíhač by spolu s Passaty R36 nachytal spoustu závodníků, kteří po dálnici valí více než povolených 130 km/h. Pro ty, kteří chtějí zůstat nenápadní, je tak stříbrná ideální.
U designu se ještě zastavme. Díky aerodynamickým prvkům je RS nejhezčí Octavií v nabídce. Autu sluší přepracovaný nárazník s masivním nasávacím otvorem i maska chladiče s logem RS. Designéři rovněž navrhli slušivé ráfky – v nabídce jsou čtyři druhy, 17palcové až 19palcové. Díky těmto prvků je vůz nadále decentní, ne však natolik konzervativní jako minulé generace.
Přes zadní nárazník se táhne reflexní pruh, který se zřejmě inspiroval Porsche 911 Carrera 4S, u nějž je typickým prvkem. Jedná se o zajímavý prvek, který nejvíce vyniká na šedé karoserii, kterou elegantně doplňuje. U některých jiných odstínů ale působí rušivým dojmem. Chválíme však prolis prostupující do boků karoserie, který u liftbacku odlehčuje těžkopádný zadní převis. Efektním prvkem zádě je i nízký přítlačný spoiler na hraně víka zavazadelníku, který řidiči nijak nepřekáží při pohledu vzad.
Už u kombi jsme upozorňovali na to, že kabina je dosti nudná. Zatímco kombi se chlubilo alespoň červeným prošíváním, v liftbacku bylo mdle stříbrné. Ozdobná lišta přes palubní desku (například v imitaci karbonu jako na dveřích) by zkrátka Octavii RS slušela. V sedačkách se sedí příjemně, i vzadu je dostatek prostoru a cestující se tu necítí stísněně.
Rychlík s horší převodovkou
Převodovka DSG má v Octavii RS určité rezervy. V automatickém režimu podřazuje až po přidání plynu, při brzdění před zatáčkou sama stále drží vyšší převod. V manuálním režimu je zase dlouhá doba mezi povelem k přeřazení a samotnému přeřazení. Vadí i ukazatel ideálního stupně, který i při sportovní jízdě trvá na tom, že šestka by byla lepší než vytočená trojka. Tímto ukazatelem jsou však vybaveny i verze s manuálem.
Syntetizátor zvuku musíme tak jako u dieselové varianty pochválit, u benzinového RS funguje ještě lépe. Už v základním nastavení auto hezky zní, ve sportovním režimu je jak Messerschmitt. Na druhou stranu, mnozí kolegové zvuk označovali za příliš umělý, navíc při dlouhých dálničních přejezdech je sportovní burácení nepříjemné, nepomůže ani přepnutí do normálu. Chtělo by to tak ještě jedno, tišší nastavení. Octavia RS je nicméně obecně hlučnějším automobilem, ať jde o obtékání vzduchu okolo vnějších zrcátek nebo odhlučnění podvozku.
Octavia RS je jako první model Škoda v historii vybaven řízením s variabilním převodem. Ten se hodí v prudkých zatáčkách, protože řidič díky tomu nemusí přehmatávat. Na druhou stranu je však jezdec odtažen od dění, a tak během jízdy občas váhá, kam že ta kola jsou natočena.
Standardem je také elektronický závěr diferenciálu XDS, který zlepšuje trakci předních kol a potlačuje nedotáčivost. Funkce XDS, které je integrované do stabilizačního programu ESC, funguje, je však znát až po opravdu rychlém průjezdu zatáčkou.
Pocitově je zážehové RS stejně rychlé jako to vznětové, ve skutečnosti je však benzíňák samozřejmě rychlejší. Zatímco dieselové verzi začne docházet dech kolem 180 km/h, benzinové eReSo v takové rychlosti ještě stále razantně akceleruje. Brzdou německé dálnice tak auto rozhodně nebude, navíc i při takových rychlostech je auto stabilní.
Během testovací jízdy benzinová Octavia RS spotřebovala 12,9 litru paliva na 100 kilometrů, v dieselové verzi jsme si vystačili s 7,6 litru na 100 km. Tyto hodnoty však moc srovnávat nelze, s nafťákem jsme velkou část projížďky strávili na dálnici a pomalejší jízdou, s benziňákem jsme naopak dlouhou dobu jezdili v kopcích. Pohled do technických údajů přitom ukáže, že v normovaném kombinovaném cyklu spotřeba 2.0 TDI s manuálem činí 4,6 litru na 100 km, zatímco 2.0 TSI s DSG si „pochutná“ na 6,4 litrech benzinu na 100 km.
Škrabka zůstává
Automobilka tvrdí, že i přes sportovní zaměření má RS zůstat praktickým autem. Proto je i vrcholná verze vybavena řadou „simply clever“ prvků – držákem reflexní vesty pod sedadlem řidiče, držákem na parkovací lístek na čelním okně, velkými držáky na lahve v předních dveřích nebo příplatkovým oboustranným kobercem v zavazadlovém prostoru.
V zavazadelníku nechybí ani síť, která bagáž udrží na svém místě i při rychlé jízdě na zatáčkovité trati. Na druhou stranu se do sítě zamotávají kolečka kufříků, které pak lze vyjmout až po několika desítkách vteřin nadávání.
Milovníky škrabky na led ve víčku nádrže můžeme potěšit, nechybí ani u RS. Přestože konstruktéři pracovali na co nejnižší hmotnosti, zde deka neodebírali. Kdo by čekal „sportovnější“ design s logem RS bude zklamán, jedná se o stejnou škrabku jako u normálních Octavií.
Tak které?
Už jsem to psal o naftovém eReSu a napíšu to i o benzinové verzi: nová generace Octavie RS je dobré auto. Má své chyby – především hlučný podvozek a pro dynamickou jízdu hůře naladěné DSG. Při výběru jakékoliv verze ale zákazník neprohloupí.
Já osobně bych dal asi přednost dieselu. Octavia RS je víc rychlým autem na dlouhé přejezdy než sportovním vozem a v takovém případě dává TDI kvůli nižší spotřebě větší smysl. I s dieselem je Octavia RS více než dostatečně rychlá a umí řidiče pobavit ať už burácivým zvukem nebo svými dovednostmi. Argumenty proti naftovému RS jsou ty, že je pomalejší než benzinový bratr a o 10.000 korun dražší.
Co se týče volby převodovky, zvolil bych manuál, DSG se sice k charakteru auta hodí lépe, má však své chyby. Z dvojice karosářských verzí bych bral liftback, protože se mi zkrátka více líbí a navíc praktičností nijak neztrácí na kombíka.
Transfagaras – nejlepší silnice v Evropě? |
Silnici Transfagaras v jižních Karpatech nechal na začátku sedmdesátých let vybudovat Nicolae Ceaușescu jakožto vojenskou cestu. Ceaușescu se po Srpnu 1968 obával podobné sovětské invaze do Rumunska, a tak tuto silnici nechal postavit, aby mohl rychle přesunout vojsko z jedné strany hor na druhou. Cesta spojující regiony Transylvania a Wallachia se stala mezinárodně vyhlášená díky britskému Top Gearu, jehož produkce zde natáčela jeden z dílů. Moderátoři pořadu jej označili za nejlepší silnici v Evropě, podle jejich názoru je lepší než trasa na průsmyk Stelvio. Transfagaras bezpochyby je skvělou silnicí, řidič si zde jízdu nadmíru užije, na druhou stranu podobné cesty najdeme i v Alpách. Výhodou je to, že do zdejších zatáček je většinou dobře vidět, v našem případě (kvůli dešti) tu navíc bylo málo turistů. Bohužel si už tuto silnici našli, a tak jich tu ve slunečných dnech je údajně mnoho a mnoho. Vedle nich je minusem množství toulajících se psů a náhodné krávy nebo koně. |