Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda opět postavila buginu. Jmenuje se Element a je na elektřinu!

David Bureš
Diskuze (6)
Stavba elektrické buginy na bázi Citigo trvala asi 1.500 hodin. Jejími autory jsou učni Středního odborného učiliště Škoda Auto.

Škoda si v sedmdesátých letech pohrávala s myšlenkou buginy, plážového autíčka pro zábavu, výsledkem čehož bylo několik postavených prototypů Buggy 736. Po více než čtyř desítkách let se tato myšlenka vrací. Přivítejte Škodu Element!

Předčasné nadšení, že se něco takového začne vyrábět, ale hned uhasíme. Škoda Element je totiž dalším projektem učňů Středního odborného učiliště Škoda Auto, které vzniklo ne kvůli sériové výrobě, ale kvůli jejich studiu. Studenti školy od roku 2014 navrhli a postavili již čtyři taková auta, pomocí nichž se názorně učí, jak probíhá vývoj přímo v automobilce. Žáci se díky tomu naučí, jak pracovat v týmu, jak si práci naplánovat a jak si poradit s omezeným rozpočtem.

Na autě pracovalo 22 učňů ve věku 17 a 18 let, kteří si mohli rozhodnout, co postaví. A volba nakonec padla na automobil poháněný elektřinou. „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje toto rozhodnutí Daniel Launa, jeden z učňů, kteří na autě pracovali. Právě na elektrický pohon odkazuje i jméno Element, které naznačuje, že elektrický pohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility.

Za základ dvoumístné plážové buginy, které chybí střecha i boční dveře, byla vzata Škoda Citigo. Ta sice elektrický pohon nenabízí, její dvojče Volkswagen e-Up! však ano, a tak bylo relativně snadné elektromotor do auta aplikovat. Jeho výkon činí 60 kW, tedy stejně jako v e-Upu!.

Práce na automobilu odstartovaly na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 začal tým vedle tužky a papíru nebo počítače stále více používat i mechanické náčiní. K ruce přišla svářečka nebo nůžky na plech, střecha totiž podle návrhu musela pryč, stejně jako dveře. Boky karoserie byly kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl zakryt víkem. Nově uspořádán byl také interiér.

Po 1.500 hodinách práce byl projekt hotový. Žáci na něm nepracovali jen sami, mohli si nechat poradit také od zkušenějších, od profesionálů ze svařovny, designu nebo technického vývoje. Škoda Element se díky tomu stala čtvrtým takovým projektem učňů Středního odborného učiliště Škoda Auto. Od roku 2014 vzniká každoročně jeden takový vůz, loni to bylo kupé Atero na bází Rapidu Spaceback, předloni pick-up Funstar postavený z Fabie a v roce 2014 CitiJet, dvoumístná otevřená verze Citigo.

David Bureš
Diskuze (6)
19. 6. 2017 22:58
Element
Hlaska: „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost.................
To este nikto nevie co bude buducnost............... toto je zatial pretlacany trend, ktory ma este hromadu hacikov a nikto nevie ako to nakoniec dopadne.......... S E - autami uz boli pokusy v hodne davnych dobach....................

Mna vzdy pobavi porovnanie. Kolegyna ma Prius hybrid a ja som isiel na Leone TSI (EA211) a na trase sme mali rovnaku spotrebu, mozno ona o deci menej nakoniec skocil udaj o -0,1l.
Tak som jej pogratuloval k ekologickemu autu a vyhodenym peniazom navyse ;-)
19. 6. 2017 21:17
Burn car
Za jak dlouho se auticko promeni v popel pri narazu do pampelisky?
Avatar - Rojin
19. 6. 2017 18:53
Bugi?
To je těžký. Tyto pokusy o "něco" ještě nikdy nedopadly dobře. Ony ani logicky nemůžou už jen kvůli tomu omezenému rozpočtu a věřím, že sama Škoda mluví také do toho, co vše se smí změnit.

Měli by dostat více volnosti pro kreativitu. Tak jak to je teď, tak výraz bugi není úplně přesný a designově se to prostě nepovedlo. No ale to je jak píšu, ono to ani nejde aby se to povedlo už z několika věcí.

Snad to plní alespoň tu funkci studia
Avatar - Rojin
19. 6. 2017 18:38
Re: Klamstvo hneď v titulku
Těžko říct jestli mají placenou praxi. Já za ně doufám, že ano, protože je tohle běžná věc, že si student za praxi spojenou se školou odnese i peníze. Takže pokud jim škoda auto zaplatila, tak se dá říct, že Škoda postavila buginu.
19. 6. 2017 18:24
Šikulové
Tak tohle se fakt povedlo, má to šťávu. Z nudného autíčka pěkný koncept plážového auta na elektřinu. Dobrá práce ;-) :yes:

Podle mě výrazně lepší než loňský pokus o coupé ;-)