Škoda opět postavila buginu. Jmenuje se Element a je na elektřinu!
Škoda si v sedmdesátých letech pohrávala s myšlenkou buginy, plážového autíčka pro zábavu, výsledkem čehož bylo několik postavených prototypů Buggy 736. Po více než čtyř desítkách let se tato myšlenka vrací. Přivítejte Škodu Element!
Předčasné nadšení, že se něco takového začne vyrábět, ale hned uhasíme. Škoda Element je totiž dalším projektem učňů Středního odborného učiliště Škoda Auto, které vzniklo ne kvůli sériové výrobě, ale kvůli jejich studiu. Studenti školy od roku 2014 navrhli a postavili již čtyři taková auta, pomocí nichž se názorně učí, jak probíhá vývoj přímo v automobilce. Žáci se díky tomu naučí, jak pracovat v týmu, jak si práci naplánovat a jak si poradit s omezeným rozpočtem.
Na autě pracovalo 22 učňů ve věku 17 a 18 let, kteří si mohli rozhodnout, co postaví. A volba nakonec padla na automobil poháněný elektřinou. „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje toto rozhodnutí Daniel Launa, jeden z učňů, kteří na autě pracovali. Právě na elektrický pohon odkazuje i jméno Element, které naznačuje, že elektrický pohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility.
Za základ dvoumístné plážové buginy, které chybí střecha i boční dveře, byla vzata Škoda Citigo. Ta sice elektrický pohon nenabízí, její dvojče Volkswagen e-Up! však ano, a tak bylo relativně snadné elektromotor do auta aplikovat. Jeho výkon činí 60 kW, tedy stejně jako v e-Upu!.
Práce na automobilu odstartovaly na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 začal tým vedle tužky a papíru nebo počítače stále více používat i mechanické náčiní. K ruce přišla svářečka nebo nůžky na plech, střecha totiž podle návrhu musela pryč, stejně jako dveře. Boky karoserie byly kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl zakryt víkem. Nově uspořádán byl také interiér.
Po 1.500 hodinách práce byl projekt hotový. Žáci na něm nepracovali jen sami, mohli si nechat poradit také od zkušenějších, od profesionálů ze svařovny, designu nebo technického vývoje. Škoda Element se díky tomu stala čtvrtým takovým projektem učňů Středního odborného učiliště Škoda Auto. Od roku 2014 vzniká každoročně jeden takový vůz, loni to bylo kupé Atero na bází Rapidu Spaceback, předloni pick-up Funstar postavený z Fabie a v roce 2014 CitiJet, dvoumístná otevřená verze Citigo.