23.5. 2016 Jan Mička Jan Mička

Řídili jsme Škodu Atero! Jak jezdí studentské kupé? (+videa)

 

Studenti Škoda Akademie v Mladé Boleslavi se znova vytáhli. V rámci odborné praxe vyrobili Škodu Atero – kupé vycházející z Rapidu Spaceback.

Odborná praxe je zejména v technických oborech středních škol velice důležitá. Studenti si díky ní mohou na vlastní kůži vyzkoušet, co že se to vlastně musí po nocích učit, a jak samotná technika funguje. Když si vzpomenu na svou praxi v rámci střední průmyslové školy, kde jsem většinu času pouze frézoval vzorky do Charpyho kladiva, obrážel plastovou kulatinu a sem tam něco vysoustružil, je mi trochu do pláče. Doba se totiž posunula a studenti si mohou klidně vyrobit vlastní auto. Nevěříte?

Video

Jsou tomu dva roky, co jsme poprvé navštívili prostory Škoda Akademie v Mladé Boleslavi, kde studenti pod vedením učitelů a expertů přímo z vývoje vyrobili vlastní koncept CitiJet. Šlo o showcar na základě Škody Citigo, který se nedlouho po oficiálním odhalení představil na srazu milovníků golfů GTI u jezera Wörthersee. Rok na se dala dohromady nová parta a výsledkem byl sportovní pick-up Funstar, a letos tomu nebylo jinak. Šestadvacítka studentů zejména třetího ročníku, mezi nimiž byly přítomné i čtyři dívky, zasedla k „rýsovacím“ prknům a po více než půl roce tvrdé dřiny byla na světě Škoda Atero. Jako jedni z prvních novinářů jsme se s ní svezli na motokárovém okruhu v pražském Motole.

Škoda Citijet: Řídili jsme Citigo bez střechy

O Škodě Atero na Auto.cz nečtete poprvé. Studenti jej ještě coby rozpracovaný koncept představili už začátkem května, přičemž tou dobou měli za sebou přibližně 1300 hodin práce. Vůz vychází z Rapidu Spaceback a jde o kupé, které svým způsobem odkazuje na původní Rapid u osmdesátých let. Nenašli byste na něm jediný prvek, který nepochází od Škody Auto, a téměř všechny díly vznikaly v odborných zařízeních škodováckého učiliště. Osmnáctipalcová kola s pneumatikami 225/35 R18 a koncovky výfuku zapůjčila octavia, avšak výfuk samotný, podvozek, brzdy s ručně vytvořenými otvory pro chlazení, interiér, motor a převodovka odpovídají rapidu.

Stavba začala v říjnu loňského roku a zabrala zhruba 1700 hodin. Velkou část práce studenti odvedli v rámci svých odborných praxí, například lakýrníci však rádi zůstávali i po vyučování a ladili barevnou kombinaci k dokonalosti. Podle slov studentů Daniela a Jakuba, kteří se vývoje osobně účastnili a v rámci představení vozu novinářům odpovídali na všemožné otázky, byl největší „kumšt“ vyrobit karoserii tak, aby byla hezká, všechno lícovalo a pasovalo na sebe. Sloupek B karoserie byl posunut o sto milimetrů dozadu, čímž muselo dojít také k prodloužení bočních dveří, a zadní sklo se až nebývale zakusuje do nízké střechy. Původních 415 litrů zavazadelníku byste tady hledali marně – pod kratinkými pátými dveřmi se ukrývá pořádná aparatura se subwooferem (400 W) a zesilovačem o výkonu 1800 Wattů.

Řada „pozorovatelů“ může k práci studentů přistupovat trochu skepticky, já bych k nim ale rozhodně tak tvrdý nebyl. Učí se, zkoušejí, tvoří, a o tom se může spoustě motoristických fanoušků jenom zdát. Navíc výsledek v podobě Škody Atero rozhodně nevypadá zle, spíše naopak – hodně se mi líbí.

Na prvních fotografiích ještě nedodělaného vozu trochu kazil boční pohled malý sloupek C a na něj navazující okénko, výrazný prvek se však nakonec schoval pod černou fólii a téměř splynul s pozadím. Zkrátka jako by za předními dveřmi pokračovalo jedno obrovské okno. Snižovat světlost nebylo díky velkým kolům potřeba, masu tmavého laku rozbíjejí decentní červené linky, a velký důraz byl kladen také na osvětlení. Kupříkladu přední světlomety jsou sestaveny z diod a v noci by hezky vyniklo rudé podsvícení podvozku. Není to tuning – je to práce osmnáctiletých studentů, kteří proměnili svoje sny ve skutečnost.

Studenti jsou na své dílo obzvláště hrdí a popravdě se jim ani nedivím. Pohled na jejich klenot prohánějící se velkou rychlostí na motokárovém okruhu jim proto asi mnoho radosti nepřinesl, ale zkrátka jsem musel. Jednak k tomu auto svou sportovní vizáží přímo vybízí, a dokonce ani motor není z těch, který byste museli citelněji popichovat k lepší dynamice.

Jde o sériovou zážehovou čtrnáctistovku TSI o výkonu 92 kW v 5000 otáčkách a točivém momentu 200 N.m, která standardně spolupracuje se sedmistupňovým DSG. Atero je showcar, takže dynamické parametry kluci k dispozici neměli, plus minus by ale měly odpovídat standardnímu spacebacku (maximální rychlost 209 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 8,9 sekundy). Na měření nebyl čas, pár zatáček jsem si však s aterem nakonec střihnul…

Škoda FUNstar: Vyzkoušeli jsme unikátní koncept pick-upu na vlastní kůži (+videa)

První a patrně i poslední jízdní dojmy? Atero jede jako sériový spaceback na velkých kolech, což bylo ostatně cílem. Motor se hezky sbírá z nízkých otáček, dech mu nedochází ani za hranicí 5000 min-1 a příjemně zní. Úplně největší terno je však střelba od výfuku, které si dosyta užijete v prvním z přiložených videí. Díl je sice sériový, ale má značně „vykuchaný“ koncový tlumič. Při řazení a povolení pedálu plynu by proto snad strčil do kapsy i čtyři koncovky golfu R!

Vůz se v zatáčkách naklání pouze minimální a příjemné je, že během jízdy nikde nic nevrže ani nepraská, což svědčí o dobré tuhosti karoserie a především perfektním sesazení dílů interiéru. Být to pouze na mém rozhodnutí, pošlu auto do sériové výroby. Až na pár kosmetických a elektronických nedokonalostí (přední světla si příliš nerozuměla s palubním počítačem, který doporučoval jejich kontrolu) je totiž hotové!

Těch pár koleček na okruhu hezky prověřilo také chlazené brzdy (celá jízda vlastně probíhala stylem brzda-plyn) a přesnost řízení, i kdybych však narazil na nějaké nesrovnalosti oproti běžným „pořádkům“, bylo by mi to úplně jedno. Atero totiž brzy skončí na podstavci coby připomínka toho, že i sotva plnoletí studenti dokážou pod odborným vedením, doslova z krve a potu, vyrobit auto. Rád bych se byť na jediný den vrátil o deset let zpátky a vyzkoušel si to s nimi!

Škoda Atero: Fakta a zajímavosti

  • Název Atero vzniknul z latinského slova „ater“ a znamená „černý“. Právě proto je vůz vyveden v temném odstínu.
  • Design se původně vybíral z více než devadesáti návrhů. Že půjde zrovna o kupé, se na začátku nevědělo.
  • Pokud započítáme pouze materiál, stál by vůz okolo jednoho milionu korun. Pro tvůrce však má nevyčíslitelnou hodnotu.
  • Pouze jediný prvek karoserie nebyl vyroben přímo v zařízení Škoda Akademie – zadní boční okna
  • Průduchy v kapotě si vyžádaly razantní zpevnění celého dílů. Je kvůli tomu výrazně těžší než originál.
  • Kvůli prodloužení bočních dveří došlo také k přepracování jejich výplní. Na estetice dílu to téměř není znát.
  • Jde o pětimístný vůz s plně využitelnými zadními sedadly
  • Pokud budeme vycházet z dosavadní posloupnosti, další projekt studentů by mohl vycházet z octavie. Případně z nové generace SUV Yeti.
  • Dokonce i showcar Škoda Atero má systém stop-start…
Spolupracujeme s TipCars.com
Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Zpěvák a jedna z nejvýznamnějších tváří americké rockové…

Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě

Češi letos v červnu zaplatili za oběd v průměru 108,20…

 
 

Přidat názorDiskuse: Řídili jsme Škodu Atero! Jak jezdí…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 






 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Dnes 18:57

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych to k Saganovi, řekl

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych…

Vyhráli v Kodani 2:1, ale po domácí porážce 1:3 vypadli a v pohárové Evropě končí. Na trenérovi fotbalistů…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…